Michael Schmidt denkt dat Red Bull Racing een luxeprobleem heeft door Max Verstappen in zijn gelederen te hebben. De Oostenrijkse renstal loopt momenteel tegen meerdere problemen aan, maar de drievoudig wereldkampioen kan, ondanks zijn klachten over de RB20, de tekortkomingen van de auto maskeren. Hierdoor duurt het ontwikkelingspad van Red Bull een stuk langer, waardoor het constructeurskampioenschap zomaar verloren kan gaan.
De dominantie van Red Bull is na de Grand Prix van Miami definitief ten einde gekomen. De Oostenrijkse renstal begon nog voortvarend aan het nieuwe jaar, maar de andere teams hebben het gat weten te dichten. 'Red Bull was al verrast dat ze überhaupt met een voorsprong aan het seizoen begonnen', zegt Schmidt op het YouTube-kanaal van Auto, Motor und Sport. 'Aan het einde van vorig jaar dacht het team al, aangezien iedereen het concept van Red Bull overnam, dat de voorsprong weg zou zijn. Toen waren daar ineens drie één-tweetjes in de eerste vijf races.'
De update van McLaren in Miami zorgde ervoor dat de verhoudingen in één klap anders waren. De Britse renstal lijkt nu de snelste auto te hebben, zeker nadat een update van Red Bull niet werkte. Ook andere teams ruiken nu het angstzweet bij de Oostenrijkse renstal. 'Mercedes heeft de updates over drie of vier races verdeeld, maar zij hebben nu ook een auto die races kan winnen. Red Bull heeft wel veel geïnvesteerd in updates, maar er gebeurt niks. Het team staat stil. Eigenlijk kan je beter zeggen dat het team een stap terug heeft gedaan, want het werkvenster is nu een stuk kleiner.'
Red Bull heeft limiet bereikt
Dat heeft tot een hoop irritatie geleid bij Verstappen. De coureur was vooral tijdens de Grand Prix van Hongarije zeer uitgesproken. Sergio Pérez heeft ook zijn draai niet weten te vinden met de vernieuwde RB20. 'Met deze grondeffectauto's is het redelijk makkelijk om meer downforce te vinden. Red Bull heeft de limiet waarschijnlijk bereikt. Meer downforce betekent echter niet altijd dat je meer rondetijd vindt, vaak is juist het tegenovergestelde het geval. De auto wordt een stuk lastiger om te besturen, omdat deze instabieler wordt. Dat kan komen door bouncing of omdat de balans weg is.'
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat is nu eenmaal de fase waarin Red Bull zich bevindt', vervolgt Schmidt. Helmut Marko gaf in een interview al aan dat Red Bull moet proberen om de balans in de RB20 te verbeteren. Dan zou het gat tussen Verstappen en Pérez ook een stuk kleiner moeten worden. 'Verstappen verliest zijn vertrouwen een stuk minder snel dan Pérez. Hij heeft gewoon bijzondere kwaliteiten die boven komen drijven als de auto moeilijk te besturen is. De bolide moet ook wel op de grens opereren. Je kan een auto bouwen waarin beide coureurs zich goed voelen, maar dan heb je wel een langzamere auto.'
Verstappen hoeft zich geen zorgen te maken
Schmidt kan begrijpen waarom Red Bull dan ook meer naar Verstappen luistert tijdens de ontwikkeling van de bolide. Desondanks levert dit wel een probleem op in vergelijking met de andere renstallen. 'De andere teams hebben hier niet echt last van. Dit is gewoon een probleem als je een coureur als Verstappen in je gelederen hebt. Als Russell bij Mercedes niets met de auto kan, dan is het heel erg duidelijk dat er iets mis is met de bolide. Verstappen klaagt ook wel over de balans, maar zolang hij races blijft winnen en snel is, duurt het langer om te reageren op de problemen. Dat is het luxeprobleem met een uitzonderlijk talent als Verstappen, hij maskeert namelijk de tekortkomingen.'
Schmidt verwacht dat dit voor een nieuwe kampioen kan zorgen bij de teams. 'Als Red Bull niet drastisch iets verandert, wordt McLaren constructeurskampioen.' De journalist verwacht echter geen spanning bij de coureurs. 'Nee, Verstappen is te slim, te goed en hij gaat zeker nog enkele races winnen. Je moet er ook niet raar van opkijken dat er een wonder gebeurt bij Red Bull, want in het verleden is het wel eens voorgekomen dat alle problemen na de zomerstop ineens weg waren. Zelfs als het blijft zoals het is, wordt Verstappen kampioen', aldus Schmidt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties