Al jaren wordt erover gesproken: het nieuwe 'tijdperk' van de Formule 1 dat in 2022 officieel van start gaat. Komend jaar wordt een heel nieuw reglementenboek van kracht en daarmee komen de auto's er anders uit te zien. Op het eerste oog lijkt de 2022-bolide futuristisch, maar de ingrepen zijn er voor bedoeld om het inhalen op de baan te verbeteren. F1Maximaal neemt je mee langs alle belangrijke wijzigingen waarover de FIA, de FOM en de teams het eens zijn geworden.
Komend jaar verschijnen er flink veranderde auto's op de grid en dat heeft eigenlijk maar één groot doel: de show verbeteren. De FOM (Formula One Management, red.) heeft al jaren de wens om het aantal inhaalacties op de baan te verhogen, om zo het spektakel tijdens de Grands Prix toe te laten nemen. Ook de invoering van een aantal sprintraceweekenden is daar een voordeel van. Door het design van de Formule 1-auto's geforceerd aan te passen middels nieuwe regels, hoopt de FOM dat het inhalen op de baan gemakkelijker zal zijn en dus vaker voor zal komen.
Elimineren van 'vuile lucht' een hoofddoel
Om inhalen te bevorderen is er één grote factor die zo veel mogelijk moet verdwijnen, namelijk de zogenaamde 'vuile lucht' die de Formule 1-auto's produceren. De hedendaagse auto's beschikken over complexe voorvleugels, sidepods en achtervleugels, die met scherpe hoeken en abstracte vormen voor zoveel mogelijk neerwaartse druk en balans moeten zorgen. Het nadeel van die aerodynamische onderdelen is dat ze een hoop luchtwervelingen achter de rijdende auto creëeren, zoals afgebeeld op de afbeelding hieronder.
Deze luchtwervelingen, ook wel 'vuile lucht' genoemd, zorgen ervoor dat de auto's op het circuit lastig achter elkaar kunnen rijden op korte afstand. De aerodynamische onderdelen van de auto's zijn namelijk vooral gemaakt om goed te kunnen functioneren in een situatie met 'schone lucht', zonder wervelingen dus. De vuile lucht maakt dat coureurs met hun auto's in bochtige gedeeltes downforce verliezen. Insturen in de bochten is dan lastiger, waardoor veel tijd verloren gaat en de kans op een inhaalactie verkleind wordt.
Op de onderstaande beelden is het verlies van downforce door vuile lucht goed zichtbaar. George Russell probeert Antonio Giovinazzi bij te houden op de baan, maar midden in een chicane verliest hij plots grip.
We kunnen dus concluderen dat vuile lucht slecht is voor het bevorderen van de 'show' van de Formule 1. Om auto's meer te laten inhalen moet vuile lucht zoveel mogelijk verdwijnen en met die opdracht heeft de technische afdeling van de FIA, onder leiding van Nikolas Tombazis, een conceptauto ontworpen. De aerodynamische 'revolutie' die teweeg is gebracht, is direct te zien in het design van de neus en voorvleugel. De componenten aan de voorkant van de 2022-auto produceren een hoop minder vuile lucht dan eerder het geval was. Ook de achtervleugel is flink onder handen genomen, want door gebogen uiteindes wordt de luchtstroom achter de auto zoveel mogelijk naar boven gestuurd, waardoor de vuile lucht direct achter de auto flink verminderd wordt.
De nieuwe voor- en achtervleugel van de toekomstige Formule 1-auto produceren vanwege de focus op het verminderen van vuile lucht een hoop minder downforce dan we van de componenten gewend zijn. Om dit verval zo goed mogelijk te compenseren, zullen de auto's een soort 3D-gevormde vloer krijgen, waardoor de vloer van de auto extra downforce kan creëeren. Dit wordt ook wel ground effect genoemd. Het is voor het eerst sinds de jaren tachtig dat deze aerodynamische techniek terugkeert in de Formule 1: de afgelopen dertig jaar werd het om veiligheidsredenen verboden door de FIA.
Uiteindelijk zullen de ingrepen op aerodynamisch gebied voor een flink verschil zorgen, als het aan de FOM en de FIA ligt. Volgens prognoses van de organisaties is het verlies in downforce vanaf 2022 op 20 meter afstand tussen de auto's nog maar 4 procent, daar waar dit tot op heden zo'n 35 procent was. Dit klinkt erg positief en goed voor de kijkers thuis, maar toch kleven er ook nadelen aan de veranderde designs waar de teams zich aan zullen moeten houden. Zo zijn de auto's vanaf volgend jaar een stuk trager, ook mét de voordelen van ground effect. Bovendien vergt het nieuwe aerodynamische concept met de speciale vloer een aangepaste rijstijl, waar coureurs aan zullen moeten wennen.
Duurzamere brandstof en hippere banden
Een component in de auto's dat grotendeels hetzelfde zal blijven is de motor. De FIA houdt een groot deel van de motorreglementen intact en er is sinds 2021 immers een 'engine freeze'. De teams hebben afgesproken dat de motor na het einde van het 2021-seizoen niet meer verbeterd mag worden op het gebied van pk's, enkel aan de betrouwbaarheid mag nog gesleuteld worden. Daarnaast komen er vanaf komend seizoen meer sensoren in de motoren te zitten, waardoor de FIA nog beter in de gaten kan houden of de teams zich aan de brede maar strenge regels houden.
Ook moet de brandstofmix voor de motoren in 2022 uit ten minste 10 procent ethanol bestaan, een stap richting een geheel duurzame sport. De FIA wil per jaar het ethanolgehalte in de brandstof opschroeven, zodat de sport richting 2030 haast geheel duurzaam kan opereren.
Tot slot krijgt het rubber onder de Formule 1-auto's ook een opfrisser. Na jarenlange trouwe dienst zegt bandenleverancier Pirelli de 13-inch banden vaarwel en daar komen de nieuwe 18-inch banden voor terug. De banden werden dit seizoen al in de Formule 2 getest en worden in 2022 dus ook voor de Formule 1 geïntroduceerd. De nieuwe banden moeten met name voor een stoerdere uitstraling zorgen, maar Pirelli verwacht dat de nieuwe constructie van de band er wel voor zal zorgen dat de auto's ongeveer een halve seconde per rondje zullen verliezen.
Door: Maurits Kappetijn
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties