Duitse media zien Verstappen op eieren lopen: 'Dit wordt een vicieuze cirkel' Formule 1
Formule 1

Duitse media zien Verstappen op eieren lopen: 'Dit wordt een vicieuze cirkel'

Duitse media zien Verstappen op eieren lopen: 'Dit wordt een vicieuze cirkel'

Red Bull Racing werkte in 2024 al enkele dominante weekenden af, waaronder Bahrein, Japan, en China, maar de overtuiging ontbrak ook verschillende keren: Australië, Miami, en Imola zorgden voor kopzorgen bij de constructeurskampioen. Het Duitse Auto, Motor, und Sport analyseerde de race, en verzamelde reacties van Pierre Waché en Pirelli-topman Mario Isola.

'Red Bull is onder druk komen te staan', is de eerste conclusie van Michael Schmidt, die Max Verstappen wel zag winnen na een moeizame vrijdag. 'Het is niet langer zo dat alles volgens plan verloopt bij de constructeurskampioen, die het winnen er makkelijk uit liet zien in de afgelopen twee jaren, en die foutloos te werk leek te gaan. Op vrijdag werd al duidelijk dat Red Bull geen normaal weekend zou hebben.' Verstappen zette de zevende en vijfde tijd neer op de openingsdag van het weekend.

Valse start met upgrades

Red Bull introduceerde juist in Imola upgrades. 'De RB20 maakte bokkensprongen. De upgrades lieten nog niet zien wat ze waard waren, en de coureurs klaagden over een gebrek aan grip, en een autobalans die constant op en neer ging', vervolgt Schmidt. 'Soms was er grip aan de voorkant en niet aan de achterkant van de auto, en soms was het tegenovergestelde het geval. Verstappen lag een halve seconde achter de concurrentie, zowel over één ronde als in de racesimulaties.'

Technisch directeur Pierre Waché, die sinds het vertrek van Adrian Newey een nog bepalendere rol vertolkt bij het Oostenrijkse team, reageerde op de problemen. 'We moesten eerst ontdekken waar de problemen vandaan kwamen. We hadden een probleem dat we te veel luchtweerstand hadden en ook een probleem met de balans, en we besloten om eerst het ene probleem op te lossen, en daarna het andere probleem.' Die aanpak kostte tijd, maar leverde uiteindelijk toch nog het gewenste resultaat op.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Duitse media oordelen na memorabel weekend: 'Red Bull is onder druk komen te staan'
Waché is de technisch directeur van Red Bull.

Volgens AMuS maakte Red Bull bij ingang van het weekend een denkfout. 'Uit vrees dat de banden konden gaan grainen, kozen de Red Bull-engineers op vrijdag voor te veel downforce. Toen de auto het niet goed deed, probeerden ze actie te ondernemen aan de voorkant én de achterkant, en dat maakte het alleen maar erger', luidt het oordeel over de tweede vrije training. 'De Red Bull ging van onderstuur naar overstuur en weer terug.'

Buemi verricht wonderen

Na de belabberde vrijdag mocht voormalig Formule 1-coureur Sébastien Buemi het gaan oplossen in de simulator. Volgens teambaas Christian Horner speelde de Zwitser een belangrijke rol in de ommekeer. 'Hij probeerde alle wijzigingen qua afstelling uit, en verifieerde dit in de simulator', aldus de Brit. De drievoudig Le Mans-winnaar zorgde voor verbetering in de derde vrije training, maar AMuS meldt dat Verstappen nog niet tevreden was over de long run. 'Buemi moest daarna gaan finetunen, en dat werkte.'

'Uit GPS-analyse bleek dat de Red Bull een andere auto was in de kwalificatie', schrijft Schmidt. 'Met Verstappen achter het stuur was dit voldoende voor poleposition, mede omdat hij heel slim de slipstream van Nico Hülkenberg gebruikte, en een eerste sectortijd liet noteren waarmee hij iedereen declasseerde. Zelfs de simulator gaf echter geen antwoord op de vraag of het probleem ook in de race opgelost zou worden, maar er was een zucht van opluchting toen Verstappen in de eerste stint een gat van 6,5 seconden trok.'

Glijdend naar de eindstreep

Vervolgens werd het in de laatste stint toch nog een lastig verhaal op de harde banden. 'Verstappen moest op eieren lopen, en het werd alleen maar lastiger doordat Verstappen door de wedstrijdleiding in de gaten gehouden werd. Hij had de baanlimieten al driemaal overschreden, vanwege zijn moeilijkheden. Nog één keer en hij zou een straf gekregen hebben, die hem met zekerheid de zege zou hebben gekost.'

Pirelli-baas Mario Isola ging ook in op het geval van Verstappen. 'De coureur merkt dat hij te weinig grip heeft, en probeert daarvoor te compenseren, waardoor hij gaat glijden. Dan stijgt de toplaag van de band te veel in temperatuur. Dit wordt vervolgens een vicieuze cirkel', meent Isola. 'Dit is echter maar giswerk. We hebben zo snel na de race nog geen data om deze theorie te staven.'

Schmidt sloot zijn stuk in ieder geval af met een mooie samenvatting van het weekend van de racewinnaar. 'Verstappen verliet Imola als een dubbele winnaar. In de echte wereld won hij de Grand Prix van Emilia-Romagna in een Red Bull. Daarvoor won hij als simracer ook al de 24 uur van de Nürburgring in een BMW M3.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws