Duits medium keek op van manoeuvre van Verstappen: 'Hij nam erg veel risico met Russell' Formule 1
Formule 1

Duits medium keek op van manoeuvre van Verstappen: 'Hij nam erg veel risico met Russell'

Duits medium keek op van manoeuvre van Verstappen: 'Hij nam erg veel risico met Russell'

De inhaalactie van Max Verstappen op George Russell bleek cruciaal te zijn voor Red Bull Racing om de race te winnen, maar Auto, Motor und Sport denkt dat het nog belangrijker is dat Lando Norris vervolgens achter Russell vastzat. Anders was de zege van Verstappen helemaal geen zekerheid geweest. Hoe dan ook kon de Nederlander ook in de slotfase een aanval van Norris afweren.

Net als in Montreal was Norris ook na de finish in Barcelona ontroostbaar. De McLaren-coureur treurde opnieuw om een gemiste kans op de overwinning. Twee weken eerder was de timing van de pitstop niet ideaal. Nu waren de eerste meters de oorzaak dat het met de tweede overwinning niet lukte. Norris besloot alles op alles te zetten om Verstappen achter zich te houden bij de start van de race, maar reageerde daardoor te laat op Russell, die langs hem wist te glippen om aan de leiding te gaan. Na afloop was Norris dan ook kritisch op zichzelf.

'Doorslaggevend was echter niet dat Norris achter Verstappen terugviel, maar dat de Nederlander direct in de eerste poging in ronde drie voorbij de leidende Mercedes kon komen', schrijft Auto, Motor und Sport. 'Norris bleef ondanks zijn hogere snelheid vastzitten achter het zwart-zilveren obstakel.' McLaren-teambaas Andrea Stella had hier dan ook geen verklaring voor. 'Misschien als Russell eerder een fout had gemaakt wel. Max ging zo snel voorbij dat ik eigenlijk dacht dat Lando hetzelfde zou lukken', geeft Stella toe.

'Verstappen liep in het duel met Russell wel veel risico', gaat het Duitse medium verder. 'Hij zat in de snelle dubbele rechts voor het rechte stuk vlak achter Russell, en daarmee liep hij het risico zijn rechter voorband te beschadigen. Alleen zo kon hij optimaal gebruik maken van de slipstream. Norris werd aangeraden af te wachten en de banden te sparen. Pas met het bandenvoordeel in de tweede stint haalde Norris Russell in. Toen was de achterstand echter al te groot. Waarom bewaarde Red Bull de verse set zachte banden?'

Waché verklaart

Verstappen kon de slotaanval van Norris ook afslaan omdat hij een verse set zachte banden had bewaard voor de laatste stint. Bij McLaren lagen er voor de race eveneens nog nieuwe zachte banden klaar. Maar hier werden ze al direct bij de start verbruikt. Omdat Norris achter Russell vastzat, kon hij de joker echter niet zoals gewenst inzetten. 'Het kan zijn dat je aan het begin van de race door undercuts tot een korte stint gedwongen wordt. Daarvoor wilden we de verse set niet opofferen', legt Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull, uit. 'De lengte van de slotstint is beter te controleren.'

Volgens Auto, Motor und Sport was het feit dat Norris de achterstand op Verstappen van 7,6 seconden naar 2,2 seconden wist te rijden het bewijs dat de McLaren de betere auto was op zondag in Barcelona. Stelle toont zich ondanks de nederlaag tevreden: 'Als je ziet waar we twaalf maanden geleden in Barcelona stonden, is dat al een enorm succes. Toen waren er geen punten en nu racen we op gelijke hoogte met Red Bull.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws