De zaterdag van het raceweekend in China werd gevuld door de sprintrace en de kwalificatie. De uitslag van de kwalificatie was een hele andere dan de uitslag die we hadden gezien in de sprintrace waardoor er genoeg te bespreken viel voor de mannen van Ziggo.
Het Italiaanse Ferrari lijkt niet haar weekend te hebben, Lewis Hamilton ging 'van hero naar zero' volgens Robert Doornbos, en de rode vlag veroorzaakt door Carlos Sainz mocht ook niet onbesproken blijven.
Lewis Hamilton en Mercedes
De start van het 2024-seizoen is er voor het team van Mercedes niet een om over naar huis te schrijven. Het team lijkt niet de juiste afstelling te kunnen vinden voor de auto. Voormalig wereldkampioen Hamilton eindigde in Bahrein als zevende en in Saoedi-Arabië en Japan als negende. In Australië wist de Brit niet te finishen. Toch leek het tijdens de sprintrace in China dat Hamilton de smaak goed te pakken had. Hij kwam als tweede over de finish. Helaas moest hij tijdens de kwalificatie genoegen nemen met een achttiende plaats.
'Hamilton ging van hero naar zero', concludeert Doornbos. 'Hij was tweede in de sprintrace en dan ben je achttiende in de kwalificatie voor de race.' Volgens Doornbos maakte Hamilton onder druk een fout waarvan hij niet meer wist te herstellen. Niet alleen voor Hamilton, maar ook voor het team van Mercedes is deze uitslag de zoveelste domper. 'Het is gênant voor Mercedes om zo weinig punten te hebben nu', zegt Doornbos terwijl hij de stand in het constructeurskampioenschap erbij pakt. De Duitse renstal heeft maar 42 punten op haar naam staan terwijl Red Bull er al 155 telt.
Olav Mol denkt wel een verklaring te hebben voor het grote verschil tussen Mercedes en Red Bull. 'Het verschil tussen Russell en Hamilton is veel te groot', zegt hij. 'Zij scoren niet net als Red Bull en McLaren steeds in paartjes.'
Te lieve Leclerc
Het was Sainz die tijdens Q2 van de kwalificatie zorgde voor een rode vlag, maar zijn teamgenoot Charles Leclerc beleef ook niet onbesproken. De Monegask kwalificeerde zich als zesde voor de race op het Shanghai International Circuit direct achter de McLaren-auto's van Oscar Piastri en Lando Norris.
In de afgelopen races is teamgenoot Sainz, die voor volgend jaar nog zonder stoeltje zit, voortdurend hoger geëindigd in de race dan Leclerc. Die resultaten roepen de vraag op wat er volgend jaar bij Ferrari staat te gebeuren wanneer het team zal bestaan uit Leclerc en Hamilton. Doornbos windt geen doekjes om wat hij van Leclerc vindt. Een wereldkampioen zal Leclerc namelijk niet makkelijk worden als het aan Doornbos ligt. 'Leclerc is te lief om wereldkampioen te zijn', concludeert de presentator. 'Een Hamilton of een Verstappen, dat zit er bij Leclerc niet in. Stel Ferrari krijgt de beste auto volgend jaar dan vreet Hamilton (Leclerc, red.) op.'
Andere coureurs die al wereldkampioen zijn of zijn geweest zijn volgens Doornbos veel harder. 'Leclerc komt op mij niet hard over als ik kijk naar de foutjes die hij maakt en hoe hij met zijn engineers is', zegt Doornbos.
Geen wederopstanding van Ricciardo
Een van de meest besproken coureurs dit seizoen is Daniel Ricciardo. Er is veel te doen geweest in de afgelopen weken rondom de toekomst in de sport van de VCARB-coureur. In de eerste races van het seizoen wist Ricciardo zijn teamgenoot Yuki Tsunoda keer op keer niet bij te houden. Volgens Ricciardo zou het liggen aan zijn chassis en dus vroeg hij zijn team om een nieuw chassis. Dat chassis heeft hij tijdens het raceweekend in China tot zijn beschikking gekregen.
Het is dan ook in Shanghai dat Ricciardo in én de sprintrace en de kwalificatie voor zijn Japanse teamgenoot weet te eindigen. In de sprintrace eindigde de Australiër als elfde en voor de race kwalificeerde hij zich als twaalfde. Tsunoda werd zestiende in de sprintrace en negentiende in de kwalificatie. Is er sprake van een wederopstanding van de Australiër? 'Nee, dit is geen wederopstanding van Ricciardo', zegt Mol. 'Het feit dat Yuki nu zo ver achter hem rijdt, laat wel zien dat er zeker iets mis is het chassis van Ricciardo.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties