Robert Doornbos heeft kritiek geuit op Sergio Pérez. De Mexicaan maakte volgens de analist een grote fout wat hem zijn kwalificatie heeft gekost. Bij Ziggo Sport analyseert Doornbos de vrije trainingen en kwalificatie van de Grand Prix van Canada. Ook gaat Doornbos met Renger van der Zande in op het gesprek van de dag in de Formule 1: porpoising.
Doornbos vertelt: 'Het is even aftasten met de nieuwe auto's en de kerbs. Als je de kerbstones niet goed pakt dan ga je gewoon vliegen en dan lig je sowieso in de betonnen muur. Wat Fernando Alonso doet in VT1 is wel goed, door gelijk te pushen op zo'n circuit en dan zoek je gelijk de limiet op, en kan je goede feedback geven.'
Volgens Doornbos is het Circuit Gilles Villeneuve wel een Red Bull Racing baan ondanks dat Max Verstappen er nog nooit heeft gewonnen en pas één keer podium haalde. Van der Zande denkt dat het onder meer komt, omdat in die tijd Mercedes oppermachtig was, en er toen niet van te winnen viel op dit circuit.
Pérez maakt een cruciale fout
Doornbos analyseert en ziet dat Verstappen vooral door het ultra late remmen in bepaalde bochten vaak net een paar tienden kan pakken op Alonso waardoor de Nederlander sneller is. De analist vindt het verrassend dat Verstappen weinig heeft gereden in VT3. Volgens hem heeft Alonso daar echt extra baankennis opgedaan in de bochten met het insturen met de plassen.
Doornbos heeft ook kritiek op Pérez. De Nederlander ziet dat het rechterwiel van de Mexicaan blokkeert. De Red Bull-coureur bleef vervolgens sturen waardoor hij de vangrails inschoot, volgens Doornbos had hij beter zijn stuur recht kunnen houden zodat hij langs de barrier een escape road was ingeschoten en daar zijn verlies moeten pakken.
Bitchen op de radio hoort erbij
Van der Zande en Doornbos analyseren de porpoising. Doornbos vertelt dat zodra de DRS open is je niet meer de druk op je achtervleugel hebt, en dan begint het gestuiter. Van de Zande gelooft niet dat Hamilton een toneelstukje speelde in Baku. Hij vertelt dat Pierre Gasly en Carlos Sainz er ook over klagen en dat al die teams verschillende plannen hebben voor de auto, en het dus niet door Mercedes ingefluisterd zal zijn.
Volgens Doornbos hoort het klagen op de radio van Toto Wolff er ook bij om de FIA te beïnvloeden. Hij noemt als voorbeeld zijn IndyCar-tijd, waar hij zoveel G krachten had dat je bijna out ging, en dan moet je dat wel melden aldus de analist. 'Dan heeft het niks meer met talent te maken, maar zet je gewoon je leven op het spel.'
Rijhoogte van de auto's omhoog?
Van der Zande en Doornbos hebben het tot slot nog even over het mogelijk verhogen van de rijhoogte van de auto's. Doornbos vertelt: 'Ze gaan het checken na VT2. Er zitten enorm veel sensoren op de auto, dus ze kunnen alles checken. Je kan de dikte van de vloer zien, je moet een minimale rijhoogte hebben en als je daar gewoon onder zit dan moet die auto gewoon omhoog.'
Van der Zande vult aan: 'Ze gaan ook meten met sensoren of de coureurs teveel druk op hun rug krijgen, en als dat zo is door het stuiteren dan moet de auto ook omhoog. Je rondetijden worden daar niet beter van.'
Geen enkele twijfel bij de wedkantoren: ook in Canada zal Verstappen zegevieren! Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties