Bij de aflevering van Race Café op Ziggo Sport op de vrijdagavond doen Robert Doornbos, Olav Mol en Jack Plooij hun zegje over dit weekend. Ze bespraken onder andere hoe de teams ervoor staan na de vrijdag op Monza en ze discussiëerden ook over de afgeblazen deal tussen Porsche en Red Bull Racing. Zoals Doornbos het bekijkt, gaat Red Bull met het beste pakket het weekend in.
Na terug te hebben geblikt op de fantastisch race in Zandvoort, bespreekt het Ziggo Sport Race Café wat er het aankomende weekend kan gebeuren. Gezien de gridstraffen van Max Verstappen, Lewis Hamilton en Carlos Sainz, wordt er verwacht dat Ferrari-coureur Charles Leclerc de grote man gaat zijn op de zaterdag, al vermoedt Plooij dat Verstappen hem nog wel eens op poleposition kan gaan zetten. Mol vond vooral de snelheid van Mercedes vandaag schrikbarend. 'Mercedes is niet zo goed als in Zandvoort', merkt de Formule 1-commentator op.
'Er was wat onrust te zien bij hen, maar Verstappen is kalm. Bij de longrun op die softband zat hij in de lage vijfentwintigers, en dat liet hij ook zien op de mediumband', vervolgt Mol. Wat hij het meest bijzondere vond, was dat er gedeeltes van het circuit opnieuw geasfalteerd waren. Het duurt wel even voordat dat asfalt goed ingereden is, waardoor er veel blokkerende wielen waren tijdens de trainingen. Al waren die blokkerende banden niet alleen vanwege de nieuw geasfalteerde stukken, het kwam ook door verkeerd aanremmen en de afstelling van de auto. 'Mercedes heeft die auto platgelegd', neemt Doornbos over.
'Zo hebben ze het minste luchtweerstand en houdt dat de topsnelheid niet tegen. Maar Red Bull staat er absoluut het beste voor dit weekend, vooral met de afstellingen momenteel', legt de oud Formule 1-coureur uit. Met een topsnelheid van 347 kilometer per uur was Verstappen de snelste coureur van het veld. Teamgenoot Sergio Pérez bleef wat achter, al lag dat aan de vloer die hij onder de auto had. Hierdoor was de achterkant wat gevoeliger en brak de bolide vaker uit. Alsnog wordt verwacht dat Pérez erbij kan komen dit weekend. Daarnaast hebben ze de derde vrije training nog om eraan te werken.
Porsche-DNA mengen met Red Bull- DNA werkt niet
Eerder vandaag werd bekendgemaakt dat de samenwerking tussen Red Bull en Porsche definitief van de baan is. Doornbos begrijpt dit wel. 'Red Bull is een onafhankelijk team. Ze hebben zo'n 300 man aangenomen om hun team aan te vullen. In principe heb je dan geen fabrikant meer nodig, dus dan zit je anders aan tafel', legt de Nederlander uit. 'De basis is dat Mateschitz een goede relatie heeft met Porsche. Er was sprake van een droom om Porsche naar de Formule 1 te brengen, dan ga je onderhandelen, en dan wil je wat te zeggen hebben.' Porsche had geld vrij gemaakt om aandelen te kopen, en was van plan om 50% van het team in bezit te nemen.
Dit viel niet goed bij Red Bull, die zichzelf heeft neergezet als een grote marketing tool. 'Ze hebben al een motor, ze zijn al heel ver voor 2026', gaat Doornbos verder. 'Dat is een mijlpaal. Als je dan met een bedrijf als Porsche een iets ander DNA krijgt, dan worden die gesprekken lastiger.' Alsnog denken de heren aan tafel bij Race Café niet dat de mogelijkheden voor Porsche hier eindigen. 'Porsche heeft meer opties bij andere teams', vult Plooij aan. 'Ja, vooral omdat Porsche echt motorsport-DNA heeft. Ze vinden de Formule 1 ontzettend interessant, omdat de motoren van 2026 veel meer elektrisch vermogen gaan leveren', voegt Doornbos toe. Porsche is actief op het gebied van elektrisch aangedreven auto's bouwen.
Hoogterp: 'Herta is goed, maar misschien niet goed genoeg'
Het onderwerp wat al een tijdje circuleert, dat IndyCar-coureur Colton Herta mogelijk instapt bij AlphaTauri, werd niet overgeslagen. Rene Hoogterp, autosportcommentator voor de IndyCar, zegt dat Herta absoluut talent heeft, maar hij betwijfelt of het mogelijk is dat de Amerikaan volgend jaar al naar Europa vertrekt voor de Formule 1. 'Herta is goed, maar misschien niet goed genoeg', zegt Hoogterp. Momenteel is vooral de superlicentie van de IndyCar-coureur een probleem, die heeft hij namelijk niet, en er zou een uitzondering moeten komen om hem die te geven. Herta heeft op dit moment nog niet genoeg punten om een Formule 1-zitje te bemachtigen. Herta staat nu achtste in het IndyCar-klassement.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties