Oud-coureur Robert Doornbos gaat er vanuit dat aan Nyck de Vries, die op zaterdagochtend werd aangekondigd als AlphaTauri-coureur vanaf 2023, een missie staat om beter te presteren dan Yuki Tsunoda. De Nederlander rijdt volgend jaar tegen de Japanner, die dan aan zijn derde Formule 1-seizoen begint. Gebrek aan ervaring heeft De Vries in ieder geval niet.
In de vroege ochtend van 8 oktober werd bekendgemaakt dat de coureur uit Sneek het stoeltje van Pierre Gasly op mag vullen bij de Italiaanse renstal. De Fransman vertrekt namelijk naar Alpine. Na het Formule 1-debuut van De Vries in Monza stond de Nederlander bij meerdere teams op het lijstje. Zo was hij een optie voor Williams, maar ook Alpine had hem in het vizier. Die teams moesten wijken, AlphaTauri heeft hem namelijk weten binnen te halen.
'Zijn naam gonsde al een tijde rond, maar door Monza werd het echt', begint Doornbos bij de Formule 1-hoogtepunten op zaterdagavond bij Ziggo. De Vries verving Alexander Albon in het raceweekend van Monza en behaalde twee WK-punten bij zijn debuut. 'AlphaTauri is een fijn team om binnen te komen, voormalig Minardi, daar is echt het familiegevoel', legt de analist uit, die zelf ook bij Minardi heeft gereden. 'Het is een team waar hij de ruimte krijgt, maar Nyck heeft nu de missie om Tsunoda te verslaan.'
De Vries is inmiddels 27 jaar en heeft al behoorlijk wat ervaring in verschillende klassen van de autosport. De meeste coureurs stromen direct op na het winnen van een kampioenschap in de opstapklassen, maar voor De Vries was er geen Formule 1-zitje beschikbaar nadat hij het Formule 2-kampioenschap van 2019 won. 'Hij nam even de afslag naar de Formule E. Soms als je alle klassen wint ga je direct door, zoals George Russell', aldus Doornbos. Russell stroomde direct op naar de Formule 1 nadat hij het Formule 2-kampioenschap van 2018 won.
'Was niet handig van Max om in 130R zijn banden op te warmen'
Naast De Vries was er op de kwalificatiedag ook genoeg te bespreken over de regerend wereldkampioen. Max Verstappen wist zijn vijfde poleposition van het seizoen op het Japanse circuit te behalen, waar wel heel even donkere wolken boven hingen. Doordat de Nederlander zijn banden aan het opwarmen was slingerde hij over de baan, maar Lando Norris kwam er ook aan, wat bijna een crash veroorzaakte. 'Als we zien dat hij (Norris, red.) aankomt in de zesde versnelling in een vrijwel blinde bocht, dan had het heel fout af kunnen lopen', legt Doornbos uit.
'Het was van Max niet handig om daar zijn banden op te warmen. Dat had hij beter verderop kunnen doen, dan had de andere rijder hem kunnen zien. Norris kwam eraan en kom die snelheid er niet meer uit halen.' De McLaren-coureur moest uitwijken over het gras, en later moesten beide coureurs zich melden bij de stewards. Al met al kreeg Verstappen alleen een reprimande en start hij bij de race vanaf poleposition. In de laatste vliegende ronde van de Nederlander verloor hij een stuk van de brake duct. 'Je mist een stukje downforce als zo'n stukje eraf valt', vertelt Doornbos, suggereerde dat Verstappen nog sneller had kunnen zijn. 'Al zijn dat niet twee tienden, natuurlijk.'
Doornbos: 'Sector twee is Leclerc-land'
De oud-coureur levert als laatste nog een analyse tussen de twee topcoureurs Charles Leclerc en de regerend wereldkampioen. 'Tussen Leclerc en Verstappen zijn de snelheden aardig gelijk, al is er wel verschil in hoe ze de auto positioneren', legt de analist uit. 'In de tweede sector voelt Leclerc zich goed, daar pakt hij twee tienden op Verstappen, daar gaat hij ongeveer tien kilometer per uur harder. Hij heeft dus vertrouwen in die auto. Sector twee is Leclerc-land.' Hoe dan ook waren sector één en sector drie Verstappen-land, wat de Nederlander een poleposition opleverde.
Mol: 'Kijken of het morgen een Nederlands feestje wordt op Suzuka'
Naast Doornbos besprak Olav Mol ook nog een aantal zaken, wat voor feest het is op het Japanse circuit. 'Het is een feest om op Suzuka te zijn. Het gaat morgen niet makkelijk worden met die Ferrari's op de kont van de Red Bull, maar we gaan kijken of het morgen een Nederlands feestje wordt op Suzuka', zegt Mol. 'De strategie is belangrijk, ik vermoed dat het tweestoppers worden.' Daarnaast speelt ook het weer nog een rol, er is namelijk kans op regen. De weermodellen voorspellen regen voor de finish, een half uur na de finish en midden in de race. Of het daadwerkelijk gaat regen, is nog afwachten.
Also read
Verstappen zei De Vries Marko te bellen: 'Zo zie je, uiteindelijk heb je een zitje'
Verstappen over moment met Norris: 'Als hij meer respect had, was er niks aan de hand'
Registreer en speel mee bij Jack's en ontvang een mooie free bet tot wel €50 euro!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties