Wie wordt de nieuwe naamsponsor van Red Bulls Honda-motor? Formule 1
Formule 1

Wie wordt de nieuwe naamsponsor van Red Bulls Honda-motor?

Wie wordt de nieuwe naamsponsor van Red Bulls Honda-motor?

Goed nieuws voor Red Bull Racing: de bevriezing van de motorontwikkeling tot en met 2025 is een feit. Alhoewel Honda vertrekt uit de sport aan het eind van 2021, kan het team van Max Verstappen nu zelf doorgaan met de Honda-motor. Red Bull zal zelf wel op zoek moeten naar een andere naamgever voor de krachtbron, het is dan ook maar de vraag wie zijn naam aan de krachtbron zal verbinden. F1Maximaal heeft uitgezocht wie de grootste kanshebbers zijn.

Afgelopen donderdag 11 februari werd er gestemd over de zogeheten ‘engine-freeze’. Het idee van Red Bull moest wel werkelijkheid worden, anders zouden ze hoogstwaarschijnlijk de stekker uit de twee teams trekken. Eén van de huidige motorleveranciers aantrekken zat er niet in. Mercedes en Ferrari zouden nooit een motor leveren aan een directe concurrent en de relatie met oude liefde Renault is ook geen haar verbeterd. Eerder zei AlphaTauri-teambaas Franz Tost al dat Renault niet een (goede) motor zou gunnen aan de twee teams.

In het Red Bull-kamp zullen ze nu dan ook maar wat blij zijn dat de bevriezing is gerealiseerd. Helmut Marko heeft dan ook aangegeven de naam van de motor te willen verkopen aan een sponsor. Die zou dan de naamgever worden van de krachtbron. Volgens Marko zal het in ieder geval geen ander automerk worden, want dat wilt hij Honda niet aandoen. Laten we de meest waarschijnlijke toekomstige partners op een rijtje zetten.

De kanshebbers

TAG Heuer is nog steeds één van de sponsoren van het team en daarmee lijkt de naam ‘Red Bull-TAG Heuer’ zeker terug te kunnen keren. TAG Heuer heeft daarnaast ook een rijke geschiedenis in de sport als naamsponsor. Zo was het ook ooit de naamgever van de Porsche-motor in de McLaren tussen 1984 en 1987. McLaren en TAG Heuer wisten in die tijd twee keer het kampioenschap te winnen en eindigden daarin nooit lager dan de tweede plaats. Ook was TAG Heuer al de naamgever van de Renault-motor in de Red Bull tussen 2016 en 2018.

Daarnaast kan je ook nog denken aan AVL Automotion. Het bedrijf uit het Oostenrijke Graz, tevens de geboorteplaats van Marko, heeft al een jarenlange samenwerking met Red Bull achter de rug. Zo heeft AVL meegewerkt aan de ontwikkeling van de Honda-motor, door de nodige hardware voor de motoren te leveren. AVL lijkt wel genoeg sponsorgeld te hebben, gezien het vermogen geschat wordt op zo’n 1,9 miljard euro.

Vorig jaar zocht Marko al eens contact op met AVL voor een technische samenwerking met het bedrijf als de Honda-motor inderdaad zou worden overgenomen. Dat laatste is nu gebeurd, maar de ontwikkeling van de motoren is, zoals al vermeld, bevroren. Dat zou een deal tussen de twee partijen in de weg kunnen zitten, maar door het goede contact en de kennis die het bedrijf al heeft over de motor, zou het goed kunnen dat zij de nieuwe naamgever zullen worden.

Meer Nederlandse invloed bij Red Bull?

Misschien een iets meer bijzondere optie, maar wel eentje die we niet kunnen uitsluiten: Jumbo. De supermarktketen is al jaren verbonden aan Max Verstappen en hun invloed in de motorsport is ook al jaren aan het groeien. Zo is Jumbo ook de titelsponsor van Racing Team Nederland in het WEC en zijn ze één van de sponsoren van Rinus van Kalmthout in de IndyCar. Doordat ze nu overzees zijn gegaan, lijkt het dat Jumbo nog serieuzere stappen wil maken in de motorsport.

Nog een factor die doorslaggevend kan zijn is de grote baas van Jumbo, namelijk Frits van Eerd. Hij is een groot liefhebber van de sport en is zelf ook een coureur. Hij maakt dan ook deel uit van het rijderstrio bij Racing Team Nederland. De sponsordeals voor coureurs als Verstappen en Van Kalmthout waren tevens een initiatief van hem. Sponsorgeld zal ook hier hoogstwaarschijnlijk wel beschikbaar zijn, gezien Van Eerds vermogen ook geschat wordt op 1,9 miljard euro. Zouden we in 2022 dan toch echt kunnen spreken van een ‘Red Bull-Jumbo’?

Maken de sponsoren van Pérez een kans?

Als laatste mogen we een paar andere kanshebbers zeker niet vergeten, want niet alleen Sergio Pérez is nieuw bij Red Bull, ook zijn sponsoren zullen nieuw zijn. We weten allemaal dat zijn sponsoren, wat allemaal telecommunicatiespecialisten zijn, een grote duid in het zakje doen. Zo heeft de eigenaar van de drie bedrijven, Carlos Slim, een vermogen van zo’n 55,4 miljard euro. Dat kan voor Red Bull een goede reden zijn om één van die bedrijven aan te stellen als naamsponsor.

De kans dat één van Pérez’ sponsoren de naamgever wordt, is dus zeker aanwezig. Al helemaal als je bedenkt dat eentje daarvan al zeer lang meegaat in de sport. Zo richtte Slim het raceteam Escuderia Telmex op in 2002. Dit team was bedoeld om zowel ervaren, als jonge Latijns-Amerikaanse coureurs te ondersteunen op sportief en financieel gebied. Gezien Telmex dus al langer is verbonden aan de motorsport, lijkt de kans het grootst dat we in 2022 een ‘Red Bull-Telmex’ gaan zien als het één van Pérez’ sponsoren wordt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws