Dit vinden de teams na sprintrace GP Verenigde Staten | 'Het voelde als de eerste training dit weekend!' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na sprintrace GP Verenigde Staten | 'Het voelde als de eerste training dit weekend!'

Dit vinden de teams na sprintrace GP Verenigde Staten | 'Het voelde als de eerste training dit weekend!'

In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: AlphaTauri, Williams, Alpine, Alfa Romeo en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de sprintrace in de Austin.

AlphaTauri (Ricciardo, P12; Tsunoda, P14)

Voor het eerst sinds de Grand Prix van Nederland nam Daniel Ricciardo weer plaats achter het stuur van de AlphaTauri-bolide. Na een tegenvallende kwalificatie op vrijdag wist de Australiër zich weer te herpakken met een elfde plek tijdens de Sprint Shootout. Door een straf voor George Russell startte Ricciardo de sprintrace vanaf de tiende plek, maar verloor hij één plek door een slechte start. Uiteindelijk moest hij genoegen nemen met de elfde plek. 'Ik ben best blij met mijn ronde in SQ2,' begint Ricciardo. 'Q3 is best een bijzondere prestatie voor ons, en als we dan zo dichtbij komen is het heel jammer.' De Australiër benadrukte dat hij tevreden is met de verbeteringen die het team liet zien sinds de begin van het weekend, maar hij hoopt ook dat het nog beter kan op zondag. 'Ik ben blij dat ik weer terug ben, maar als ik naar mijn vorm kijk ben ik niet over alles tevreden. Er is nog genoeg om te verbeteren in aanloop naar de zondag.'

Terwijl Ricciardo het nog enigszins naar zijn zin leek te hebben op de zaterdag, viel het voor Yuki Tsunoda vooral heel erg tegen. Hij kwam tijdens de Sprint Shootout niet verder dan SQ1, maar kon gelukkig wel wat plekken goedmaken tijdens de sprintrace. 'Ik kon geen tweede snelle ronde neerzetten tijdens SQ1 omdat de sessie afgelopen was vlak voordat ik aan mijn ronde kon beginnen. Dat is frustrerend, want zo verloor ik mijn kans op SQ2.' De Japanner heeft er flink het balen van, omdat hij dacht dat de potentie er zeker in zat. 'Onze auto voelde gewoon goed en de potentie was er zeker, dus het was zonde.' Toch wist hij tijdens de sprintrace de schade te beperken door naar een veertiende plek te rijden. 'De snelheid tijdens de sprintrace was wel goed, ik heb nog wat auto's in kunnen halen en ik had het gewoon heel erg naar mijn zin.' Tsunoda heeft in ieder geval nog kansen over op de zondag, want hij zal vanaf de elfde positie aan de hoofdrace beginnen. 'Ik begin morgen dicht bij de top tien, en als we deze snelheid meenemen naar de zondag kunnen we zeker punten scoren.'

si202310220043 hires jpeg 24bit rgb
Ricciardo is na een lange periode van afwezigheid blij om weer achter het stuur te kunnen stappen. (Foto: Red Bull Content Pool)

Alpine (Gasly, P7; Ocon, P11)

De vrijdag zag er fantastisch uit voor de heren van Alpine. Zowel Esteban Ocon als Pierre Gasly wisten Q3 te halen tijdens de kwalificatie, dus de Franse renstal had hoge verwachtingen voor de zaterdag. Toch kwamen de heren daar niet helemaal goed uit de verf, want tijdens de Sprint Shootout kwamen ze beide niet verder dan SQ2. Ocon viel zelfs buiten de punten tijdens de sprintrace. 'We hadden niet de beste zaterdag in Austin. De Sprint Shootout begon sterk en we voelden ons goed tijdens SQ1, maar we moeten nog uitzoeken waarom het niet genoeg was om SQ3 te halen.' Volgens de Fransman had zijn Alpine-bolide namelijk de potentie om in de top tien terecht te komen, maar ging er ergens iets mis. 'Ik begon goed aan de sprintrace en kon aan de start wat posities winnen, maar daarna bleken de punten buiten handbereik te zijn. We hebben veel data om te analyseren en dingen om te leren in aanloop naar de zondag, maar onze positie voor de race ziet er vooralsnog goed uit.'

Gasly klonk, in tegenstelling tot zijn teamgenoot, een stuk vrolijker na afloop van de sprintrace. De Fransman wist wél punten te scoren tijdens de sprintrace, en dankzij een tijdstraf voor George Russell werden het er zelfs twee. 'Ik ben heel blij vandaag,' begint Gasly. 'Ik heb een sterke race gereden vanaf de negende plek. Ik kon Alex (Albon, red.) meteen voorbij en heb Oscar (Piastri, red.) ook nog ingehaald omdat ik wist dat George (Russell, red.) een tijdstraf had.' Ook Gasly klonk na afloop tevreden over de snelheid die de Alpine-bolide in zich had tijdens de sprintrace. 'De snelheid zag er over het algemeen goed uit, zelfs toen de bandenslijtage richting het einde van de race erger werd. Er zijn een aantal goede dingen die we kunnen analyseren, en die twee punten zijn een leuke extra.'

pierre gasly qatar
Gasly had reden tot tevredenheid na een prima prestatie tijdens de sprintrace. (Foto: Alpine)

Williams (Albon, P9; Sargeant, P19)

Bij Williams lijken de rollen nog altijd verdeeld te zijn. Alexander Albon steekt vrijwel altijd met kop en schouders boven teamgenoot Logan Sargeant uit, en ook tijdens de sprintrace in Austin was dat weer het geval. Na een knappe prestatie kreeg de Britse Thai nog een plek cadeau door de straf van Russell, maar helaas liep hij de punten net mis. 'We gingen er vol voor tijdens de sprintrace, want we zagen er vandaag een stuk sterker uit dan op de vrijdag.' Williams besloot alles op alles te zetten om tijdens de sprintrace punten binnen te slepen, maar helaas mocht het niet baten. 'We hebben onszelf de grootste kans gegeven om punten te scoren, maar het ligt zo dicht bij elkaar dat het frustrerend is dat ik de punten dan net misloop. Maar aan de andere kant was het een goede race, dat mogen we niet vergeten.' In ieder geval leek het erop dat Albon tevreden was over de snelheid, en dat biedt hoop voor de hoofdrace op zondag. 'Onze snelheid zier er goed uit, dus hopelijk kunnen we tijdens de hoofdrace de andere auto's uitdagen vanaf de achttiende plek.'

Sargeant kon daarentegen weinig bijzonders laten zien tijdens de sprintrace. Hij startte vanaf de twintigste plek en eindigde als negentiende dankzij de uitvalbeurt van Lance Stroll, maar de Amerikaanse coureur reed verder kleurloos rond op zijn thuiscircuit. 'Het zou sowieso lastig worden om vanaf deze plek te starten,' benadrukt Sargeant. 'We snappen nog steeds weinig van de prestaties van de auto en de hoge en lage snelheden, dus dat blijft een uitdaging. Ik kreeg de snelheid maar niet te pakken op de momenten waar dat wel nodig was om in te halen, dus ik ben nog altijd op zoek naar extra snelheid.'

1a159a819d421f97aff3ac40ca10461cee71076e 7950x5300jpg
Albon lijkt op weg te zijn naar een goede prestatie in Austin. (Foto: Williams F1 Media)

Alfa Romeo (Bottas, P16; Zhou, P17)

Ook de beide Alfa Romeo-coureurs reden bovenal kleurloos rond op het Circuit of the Americas. Tijdens de vrijdag leek het er nog prima uit te zien, maar Valtteri Bottas en Guanyu Zhou wisten de goede prestaties niet door te trekken naar de zaterdag. Ze begonnen achterin het veld aan de sprintrace, en wisten verder amper posities te winnen gaandeweg de race. Bottas kon tot grote opluchting in ieder geval één positief ding benoemen aan de sprintrace. 'We hebben in ieder geval veel data kunnen verzamelen over de prestaties van de medium-banden, en ik denk dat die informatie ons op zondag kan helpen.' Ook de Fin benadrukt dat de Sprint Shootout een slechte sessie was voor het team, en volgens hem begonnen daar alle problemen van de zaterdag. 'Ons grootste probleem was dat we tijdens de Sprint Shootout geen goed rondje neer konden zetten.' Toch leek er tijdens de sprintrace zelf de nodige verbetering in te zitten, aldus Bottas. 'Ik voelde me wel competitiever tijdens de sprintrace en probeerde ook wat gevechten aan te gaan, en uiteindelijk won ik ook wel een aantal plaatsen. Ik voelde gewoon dat onze snelheid beter werd.'

Voor Zhou zat het ook niet mee tijdens de sprintrace. De Chinese coureur reed vrijwel de hele sprintrace rond als één van de hekkensluiters en kreeg tot overmaat van ramp ook een tijdstraf aan zijn broek omdat hij onnodig voordeel haalde uit het van de baan af schieten. 'De zaterdag staat hier eigenlijk op zichzelf,' benadrukt Zhou, 'maar het was wel een lastige dag vandaag. We kwamen snelheid tekort en ik had ook de nodige problemen aan de start, wat me meteen een hoop kostte.' Toch heeft hij geprobeerd er nog het beste van te maken in aanloop naar de hoofdrace op zondag. 'We hebben uiteindelijk geprobeerd om deze race te gebruiken om ons voor te bereiden op de race van zondag, en we hebben gelukkig bruikbare data kunnen verzamelen die we kunnen analyseren.' De Chinese coureur lijkt wel te weten waar hij het ten opzichte van de concurrentie liet liggen. 'Onze directe concurrenten waren een stuk sneller dus daar moeten we naar kijken als we op zondag beter willen presteren. Maar ik heb er vertrouwen in dat we toch mee kunnen strijden om de punten met de betere startpositie op zondag.'

2166447 665dkx07a7
Zhou focust zich volledig op het scoren van punten tijdens de race op zondag. (Foto: Alfa Romeo Racing)

Haas (Hülkenberg, 15; Magnussen, P18)

Ook het team van Haas had het lastig tijdens de zaterdag in Austin. De Amerikaanse renstal had een pakket upgrades meegnomen richting de thuisrace, maar na een veelbelovende training op de vrijdag ging het weer bergafwaarts voor Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen. Haas had overduidelijk meer gehoopt van de sprintrace, maar uiteindelijk probeerden ze er alsnog het beste van te maken door zoveel mogelijk data te verzamelen voord e race op zondag. Hülkenberg benadrukte zelf dat het nog wat onwennig voelde met het nieuwe pakket upgrades. 'Het voelde echt alsof dit de eerste training van dit weekend was. Alsof dit de eerste keer was dat we met de upgrades reden, want tijdens de training kwam er zo veel bij kijken. Ook die twee kwalificaties die daarna volgden waren te kort, want ik kon iedere keer maar twee ronden rijden.' De Duitser is dan ook blij dat hij tijdens de sprintrace wat meer kon werken met de nieuwe upgrades. 'Het was fijn om er wat kilometers mee af te leggen en wat meer data te verzamelen wat long runs betreft. Het ziet er momenteel niet al te goed uit, maar we moeten nog veel analyseren en begrijpen wat dit pakket aan upgrades betreft.'

Ook Magnussen zou de sprintrace het liefst zo snel mogelijk vergeten. De Deen eindigde uiteindelijk met een kleurloze achttiende plek en had weinig positieve woorden over. 'Het was geen goede sprintrace van mijn kant. Ik raakte veel snelheid kwijt, dus we moeten voor de race van zondag nog analyseren waar dat door kwam.' Ook Haas loopt echter tegen het probleem aan dat er niks verandert mag worden in aanloop naar de hoofdrace, dus zal Magnussen moeten roeien met de riemen die hij heeft. 'We mogen niks meer veranderen voor de hoofdrace dus het is wat het is, en we gaan zien wat ik ermee kan.' Vooralsnog lijkt het er ook op dat de Deen last had van bandenslijtage gaandeweg de race, en dat had best wel eens een rol kunnen spelen in zijn slechte klassering. 'Ik had een prima start en mijn eerste ronde was ook oké, maar daarna begon het riedeltje weer. Ik werd ingehaald en mijn banden werden op rap tempo slechter en slechter.'

1019861219 lat 20230924 gp2316 205941 67a7931 678
Haas hoopte dat de upgrades de prestaties zouden verbeteren, maar tot dusver kan de Amerikaanse renstal de potentie nog niet waarmaken. (Foto: Haas F1 Media)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws