In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, Williams, Alpine, Stake F1 en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de kwalificatie in Australië.
Aston Martin
Aston Martin kwam naar eigen zeggen minder goed uit de verf in Australië na een wat betere pace te hebben gehad in Jeddah. Fernando Alonso maakte een fout in Q3 en reed daardoor door het grind, waardoor hij het vertrouwen verloor om de auto op de limiet te pushen. Teamgenoot Lance Stroll kwalificeerde negende. 'We hadden sterke sessies in Q1 en Q2 vandaag: de auto presteerde goed en ik vond een redelijk ritme', zegt de Canadees na afloop. 'Toen had ik een klein moment in bocht negen in Q3 en verloor drie of vier tienden. Tot dan toe was het een goede ronde geweest, dus ik denk dat we een paar posities hoger hadden kunnen staan als dat moment er niet was geweest. Zondag wordt het een race met veel bandenslijtage, dus ik denk dat het allemaal draait om het managen van de banden. We hebben een goede raceauto en het is een leuk circuit om op te rijden, dus sterke punten zullen het doel zijn voor morgen.'
Williams
Bij Williams kon maar één coureur deelnemen aan de kwalificatie. Omdat de auto van Alexander Albon dusdanig beschadigd was geraakt dat er een nieuw chassis nodig was, die Williams overigens niet mee had genomen naar Australië, werd besloten om Albon in de auto van Logan Sargeant te zetten. Albon kwalificeerde op P12, maar de sfeer zit er niet echt bij het team. 'Niemand wil racen op deze manier, ik wil niet racen op deze manier. Het is één ding om een fout te maken in VT1 en vervolgens te proberen om het goed te maken in de kwalificatie, maar om in deze situatie te zitten, neem ik die verantwoordelijkheid op me, en de betekenis ervan ontgaat me niet', zegt Albon.
'Het is zwaar, maar nu kan ik alleen maar focussen op mijn taak, het achter me laten en het behandelen als een normaal weekend. Natuurlijk ben ik een sessie kwijt, maar dat is alles wat ik kon doen en tot nu toe denk ik dat we het goed hebben gedaan. De ultieme beloning die ik aan het team en Logan kan geven, is nu vechten voor punten', sluit de Britse Thai af. De Williams-coureur heeft met zijn startpositie echter wel een goede kans om punten te scoren, maar dan moet hij wel Lewis Hamilton en Fernando Alonso zien te passeren. Wellicht kan hij profiteren van een safetycar, als het zover komt.
Alpine
Voor Alpine was het deels een goede kwalificatie, aangezien Esteban Ocon voor het eerst sinds de start van het seizoen Q2 in wist te komen. Pierre Gasly maakte een fout die hem duur kwam te staan. 'We boeken vooruitgang in de juiste richting, maar we kunnen niet tevreden zijn met het resultaat en waar we nu staan', zegt Ocon, die aangeeft dat één zwaluw geen zomer maakt. 'De auto voelde het beste aan sinds het begin van het seizoen en we hebben het maximale eruit gehaald. Ik heb vandaag de grenzen opgezocht, en zelfs meer toen ik de muur raakte bij de laatste bocht van mijn eerste run in Q1. Ik had geluk dat ik geen schade opliep en we de auto snel konden herstellen. We bleven pushen en dat was echt het maximum van vandaag. We hebben gezien dat er veel kan gebeuren hier, dus er liggen kansen.'
Gasly reed bij het uitkomen van de pitstraat over de witte lijn, en dat werd naar de stewards gestuurd. Hij eindigde uiteindelijk als zeventiende. 'We hadden een redelijk goede sessie tot mijn laatste run in de kwalificatie. Het leek alsof we een klein probleem hadden met terugschakelen tijdens de ronde, dus er is zeker wat frustratie dat we vandaag niet in Q2 zitten', legt de Fransman uit. 'We zijn nog steeds ver verwijderd van waar we willen zijn. Sommige dingen gaan niet zoals we zouden willen, en er staan veel analyses voor ons klaar. Toch hebben we geprobeerd om het maximale uit de auto te halen in lastige omstandigheden en we moeten gewoon blijven werken aan ons begrip van wat we in handen hebben. Het wordt geen gemakkelijke race met bandenslijtage. Misschien zijn er wat kansen en we zullen ons best doen voor het best mogelijke resultaat.'
Stake F1
Valtteri Bottas wist voor het eerst sinds de start van het seizoen in Q2 terecht te komen, wat een bemoedigende dertiende plek opleverde. Zijn teamgenoot slaagde er echter niet in om hem te volgen. 'Het bereiken van Q2 voor het eerst dit seizoen is zeker positief - vooral in Australië, een circuit waarbij de startpositie cruciaal is', begint Bottas. 'Morgen dichter bij de top tien starten zou ons in staat moeten stellen om in de strijd te zijn en hopelijk een punt of twee te scoren, aangezien we weten dat we kunnen vechten met de auto's om ons heen. Over het algemeen heb ik het gevoel dat we als team een kleine stap vooruit hebben gezet en, gezien het feit dat het veld behoorlijk dichtbij elkaar ligt, kunnen zelfs kleine verbeteringen een groot verschil maken. De opnieuw gevormde voorvleugel heeft zeker geholpen bij de balans en grip van de auto en we hebben een algehele betere prestatie gezien vergeleken met de vorige twee races.'
Guanyu Zhou beschadigde zijn voorvleugel toen hij over een kerb reed. Aangezien het team geen vleugel meer heeft liggen van dezelfde specificatie, moet hij terug naar een andere specificatie, en moet hij vanuit de pitstraat starten. 'De kwalificatie was erg lastig', zegt de Chinees. 'Mijn laatste ronde ging vrij goed, maar toen voelde ik een sterk verlies aan downforce in de laatste sector voordat ik besefte dat ik een deel van mijn voorvleugel verloren was. Het is behoorlijk jammer, want ik denk dat ik in Q2 zou zijn gekomen; nu zal ik meer moeten goedmaken dan verwacht tijdens de race van morgen om mee te vechten voor punten. Hoewel mijn laatste kwalificatiesessies niet de beste zijn geweest, voelde onze racepace behoorlijk goed aan, en je weet nooit wat er op dit circuit gaat gebeuren.'
Haas
Het zat niet mee voor Nico Hülkenberg, die gefrustreerd was nadat hij aan het begin van Q1 werd gehinderd door Perez. Het leek even alsof beide Haas-auto's uit Q1 zouden worden geëlimineerd, maar Ricciardo's late rondetijd werd verwijderd, wat Kevin Magnussen redde. 'Ik werd tijdens mijn eerste run opgehouden door Pérez, wat niet ideaal was', trapt Hülkenberg af. 'De tweede run was ook niet helemaal goed.'
De ronde leek veelbelovend tot aan de uitgang van bocht 7, 'toen de wind veranderde en ik een hoop tijd verloor alleen al door die andere windrichting. Daarna verloor ik grip aan de voorkant voor de rest van de ronde en slaagde er niet in genoeg te verbeteren. We zitten allemaal erg dicht op elkaar in het middenveld, dus we zullen zien, maar de graining die we dit weekend hebben gezien biedt misschien wat interessante opties en potentieel voor morgen, dus hoe dan ook kijk ik ernaar uit.'
Magnussen mag de race op zondag aanvangen als veertiende. 'We hebben vandaag wat goede rondes laten zien tijdens de kwalificatie', zegt Magnussen. 'P14 is nog steeds binnen bereik van de top tien en ik denk dat we gewoon een goede race moeten rijden en hopen dat de bandendegradatie morgen aan onze kant is. Degradatie leek oké, het is de vraag of onze pure racetempo goed genoeg is, dat is de grotere vraag. Hopelijk kunnen we het afstemmen voor punten, want daar komen we voor.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties