Dit vinden de teams na F1 GP Miami | 'Eindposities legden stand van zaken bloot' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na F1 GP Miami | 'Eindposities legden stand van zaken bloot'

Dit vinden de teams na F1 GP Miami | 'Eindposities legden stand van zaken bloot'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Alfa Romeo, Haas, McLaren en Williams. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.

Alpine

Na een teleurstellend weekend in Bakoe voelde het voor de coureurs van de Franse renstal heel goed om weer competitief mee te doen. Na een goede zaterdag konden Esteban Ocon en Pierre Gasly het momentum voorzetten. 'Het is goed om met beide auto's weer in de punten te staan na een degelijke race voor het team', laat Ocon weten in een persbericht van Alpine. 'We kozen voor de agressievere strategie door in de eerste stint lang op de harde banden te rijden en dat loonde uiteindelijk niet helemaal. We hadden een aantal goede gevechten met Ferrari en Mercedes met een paar goede inhaalacties. Onze pace was sterk, dus dat is bemoedigend voor de toekomst. Ik kijk uit naar de aankomende triple header in Europa, waar we drie positieve races aan elkaar moeten rijden.'

Gasly had het niet makkelijk om te verdedigen tegen grote namen, maar wist uiteindelijk ook gewoon punten te halen. 'Ik ben erg blij met het resultaat van de race, ook al zijn we teruggevallen van onze startpositie. Het was een zware opgave om achter een aantal snellere auto's zoals Verstappen en Leclerc te blijven, maar om tot het einde van de race met de Ferrari's en Mercedessen te vechten is zeker bemoedigend', zegt Gasly. 'Na twee uitdagende races voor het team was het belangrijk voor ons om dubbele punten te scoren, dus alle lof voor dit resultaat hier in Miami. We zullen alles analyseren, kijken waar we kunnen verbeteren voor Imola. We zijn klaar om te blijven strijden en het gat naar onze rivalen te dichten.'

Alfa Romeo

Nadat Valtteri Bottas tijdens de kwalificatie in de top tien terechtkwam, kon hij dat helaas niet volhouden tijdens de race. De Fin werd dertiende, zijn teamgenoot Guanyu Zhou werd zestiende. 'Er zijn enkele positieve punten uit dit weekend te halen, hoewel er nog veel werk aan de winkel is om in de top tien te strijden. De start van mijn race was vrij goed: we maakten een paar plaatsen goed en zaten goed in de punten', legt Bottas uit. 'Ik denk dat onze eindposities weergeven waar we nu staan, en we moeten blijven werken aan een verbetering. We moeten ons nu vooral richten op het maken van die extra stap voorwaarts om weer competitief te zijn. In Imola komen we met nieuwe onderdelen en hopelijk kunnen we daarmee vooruitgang boeken en weer meedoen in de strijd om de punten.'

Zhou is het ermee eens dat Alfa Romeo een stap in de goede richting heeft gemaakt. De Chinees hoopt dat ze meer kunnen met de upgrades voor Imola, dan is het een thuisrace voor het Italiaanse merk. 'We hebben dit weekend een stap vooruit gezet, vooral in de kwalificatie, maar we moeten nog hard werken om zondag weer in de top tien te komen. Tijdens de race was het erg moeilijk om de DRS-trein te doorbreken en pas naarmate de race vorderde vond ik wat meer snelheid en ruimte. We nemen het positieve van zaterdag mee en kijken vooruit. Ik weet dat iedereen hard werkt om vooruitgang te boeken. Ik kijk uit naar de upgrades die we in Imola krijgen en ook naar het racen op een 'normaal' circuit, dat past op dit moment beter bij ons pakket.'

Haas

Kevin Magnussen wist een puntje te scoren in de Grand Prix van Miami nadat hij meerdere keren hard had gevochten met Charles Leclerc. Dat maakte de race van de Haas-coureur zeker spannend. 'Ik droomde van iets meer dan een punt, maar toch, het is waarvoor we hier gekomen zijn: punten pakken en in de top tien eindigen', stelt de Deen. 'Ik denk niet dat het een gemakkelijke race was om punten te pakken, en P10 is min of meer het beste waar we op hadden kunnen hopen gezien het tempo dat we hadden. Ik denk dat de pace goed was, maar we hadden iets meer degradatie dan de rest van het veld. Het was een sterk weekend.'

Nico Hülkenberg kon geen punten halen. Hij had het vooral moeilijk met de banden. Voor hem ontbrak de grip. 'Het was een lastige, moeilijke race en het liep niet helemaal zoals we wilden. De start was goed, maar ik denk dat we problemen hadden in het verkeer. Wanneer we omringd worden door andere auto's krijgen we moeite met consistentie en grip, wat het voor mij vrij moeilijk maakte in de race. Dat vertaalt zich ook naar een hogere degradatie, maar ik heb toch het gevoel dat we waardevolle lessen hebben geleerd en goede data hebben verzameld.'

McLaren

Lando Norris en Oscar Piastri waren een beetje onzichtbaar gedurende de race in Florida. Nadat Norris een goede start had, werd hij aangetikt door Nyck de Vries. McLaren kon er niet meer van maken dan P17 en P19. 'Moeilijke dag. We hadden gewoon moeite met de snelheid. Ik had een goede start, maar we werden van achteren geraakt in bocht één, waardoor we achteraan kwamen te liggen', zegt de Brit. 'We hadden een andere strategie geprobeerd, waardoor er tijdens de race iets spannends moest gebeuren, maar dat werkte niet. We gaan resetten en blijven hard pushen voor een beter resultaat in de volgende race.'

Bij Piastri traden er ook nog problemen op waardoor hij het resultaat niet kon maximaliseren. 'Ik had tijdens de race veel problemen met de auto. We hadden zes of zeven ronden een storing aan het brake-by-wire-systeem. Daarna had ik veel problemen. Ik had een heel goede eerste ronde, waarin ik vijf auto's wist te passeren en dat was het hoogtepunt van het weekend. Voor de rest was het een frustrerende middag om alle problemen te omzeilen. We gaan ons nu concentreren op een beter weekend in Imola.'

Williams

Ook voor Williams ging de zaterdag wat beter dan de zondag. Alexander Albon werd veertiende in de race, Logan Sargeant moest helaas achteraan aansluiten in zijn thuisrace. 'Het was een lastige race. We hadden gewoon niet de snelheid. Ik denk dat we dachten dat we de negende snelste auto waren en dat was waarschijnlijk ook zo', zegt Albon. 'De circuits die eraan komen, zijn meestal niet geschikt voor onze auto en er komen een paar upgrades van andere teams, dus we moeten er gewoon bovenop zitten zodat ze niet van ons wegrijden. Er zijn enkele positieve punten van het weekend, maar races zoals deze leggen ons een beetje bloot en laten zien waar we echt staan.'

Sargeant was ambitieus in de eerste ronde en kreeg daardoor schade aan zijn voorvleugel. Vervolgens was het een eenzame race achteraan. 'Ik zette de wagen op een plaats waar ik niet hoorde in ronde één en haalde mijn voorvleugel eraf. Vanaf daar was het een moeilijke namiddag. Sorry aan het team voor mijn fout. Toen we terug naar buiten gingen voor de lange stint op de harde band, had ik het gevoel dat ik er goed mee omging. Tegen het einde hadden de banden het moeilijk, maar dat was te verwachten. Bij een normale strategie zou onze pace behoorlijk goed zijn geweest. Ondanks de race, vond ik het een geweldig weekend.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws