Dit is hoe Mercedes tweemaal een strategisch voordeel heeft gehad over Verstappen Formule 1
Formule 1

Dit is hoe Mercedes tweemaal een strategisch voordeel heeft gehad over Verstappen

Dit is hoe Mercedes tweemaal een strategisch voordeel heeft gehad over Verstappen

Het is Red Bull Racing dit jaar al tweemaal overkomen dat ze mede dankzij de bandenstrategie zijn verslagen door Mercedes. Het gebeurde zowel in Bahrein als in Spanje dat Mercedes middels een andere strategie de race kon winnen. In gesprek met Will Buxton op F1TV legt Mercedes-ingenieur en strategist James Vowles uit waarom zijn team een strategisch voordeel heeft over de Oostenrijkse concurrent.

Zo overkwam het Max Verstappen in Bahrein dat hij dankzij een undercut-strategie van Mercedes voor Lewis Hamilton tweemaal achter de Engelsman kwam te zitten. Zo moest de Nederlander in de slotfase op jacht naar de eerste plaats in de race. Voor de pitstops lag Hamilton echter tweede en volgens Vowles is dat één van de redenen waarom Mercedes op strategie beter voor de dag komt dan Red Bull.

'We hebben nu vier races gehad en twee daarvan waren we niet de snelsten. Het is een logisch statement, maar als je de tweede man bent, heb je gewoon meer opties dan degene voor je. In Bahrein konden we meer risico's nemen, omdat we toch al tweede lagen. Het was een beetje hetzelfde als in Barcelona. Daardoor konden we het tegenovergestelde doen ten opzichte van Red Bull', legt de ingenieur uit.

Vowles vertelt verder: 'Het valt lastig te ontkennen dat wij regelmatig op kop liggen, maar het is dan ook gewoon lastig om met de strategie om te gaan. Het tweede punt is dat ik denk dat wij een voordeel hebben ten opzichte van Red Bull als het gaat om de levensduur van de banden en de management ervan. Nogmaals, dat geeft ons gewoon meer opties en dan valt de race in onze handen. Wij krijgen zo meer kansen.'

Waar Red Bull in uitblinkt

Maar hoewel Mercedes in misschien wel de belangrijkste punten een voordeel lijkt te hebben, heeft het team volgens Vowles ook zeker nog nadelen. Zo legt hij het uit aan de hand van waar Red Bull juist in uitblinkt: 'In de kwalificatie zijn ze nog een stukje sneller dan ons, zo lijkt het in ieder geval. Wij hebben misschien wel meer ronden nodig om de banden te laten werken. Ook tijdens de start van een race zien ze er sneller uit. Kijk maar naar Barcelona, Verstappen lag al snel een seconde voor op Hamilton.'

In Monaco is downforce vaan groot belang. Dat is eveneens één van de sterke punten gebleken van Red Bull door de jaren heen. Ook Vowles ziet dat en vreest voor een lastig weekend voor Mercedes: 'Die Red Bull heeft gewoon zoveel downforce. Je zag het in sector 3 in Barcelona en je zal dat ook hier in Monaco zo zijn. Dat is waar Red Bull dit weekend wel een voordeel in zal hebben.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws