Mercedes heeft ongeveer 40 pk aan motorvermogen achtergehouden tijdens de eerste testdag in Monaco. Deze conclusie trekken journalisten van de Italiaanse tak van Motorsport.com, kijkend naar de telemetrie van de eerste twee sessies van het Grand Prix-weekend. De eindklassering die eind donderdag op het scorebord stond, zullen we dus naar alle waarschijnlijkheid op de zaterdag en zondag niet terugzien.
'De uitslag van de donderdag op een nog niet ingerubberd circuit zou geen voorbeeld moeten zijn voor hoe het er de rest van het weekend aan toe gaat', wordt gesteld door Franco Nugnes, werkzaam voor het Italiaanse medium. Het kan volgens de analytici gewoon niet dat Ferrari zo overtuigend vooraan staat als dat ze op de donderdag getoond hebben, met Max Verstappen en Lewis Hamilton op vier tienden afstand.
Wat de grootte van dit gat nog onwaarschijnlijker maakt is de relatief korte afstand van het circuit. Op een klein circuit als Monaco zouden de rondetijden juist extreem dichtbij elkaar moeten liggen omdat er minder asfalt is voor een dominant team of een dominante coureur om het verschil extreem groot op te maken. Vier tienden kan het dus niet verschillen van de nummer één naar de rest van de top vijf.
Ferrari's vorm niet uit het niets
Toch komt Ferrari's vorm niet helemaal uit het niets voor de Italiaanse Formule 1-kenners. In Spanje werd al duidelijk dat het team uit Maranello uitstekend voor de dag kwam in de derde sector. Het lijkt daarnaast alsof Ferrari in de afgelopen races de vruchten plukt van simulatorwerk. De correlatie tussen wat er in de modellen voorspeld wordt en wat terug te zien is op het circuit lijkt te kloppen, wat de progressie van Ferrari in ieder geval wel deels verklaart. Maar hoe zit het dan met de tegenvallende prestaties van de Mercedes W12?
Telemetrie suggereert terughoudend Mercedes
De bovenliggende partij zal Ferrari vermoedelijk in Monaco niet zijn. Aan de hand van de telemetrie van de eerste twee vrije trainingen wordt duidelijk dat de Ferrari-krachtbron meer vermogen leverde dan die van Mercedes. In sector één en drie zijn de twee teams vrijwel gelijk aan elkaar, maar in de tweede sector is het Ferrari dat veel tijd wint.
Een deel van die tijd is afkomstig van de topsnelheid die Ferrari aantikt in de tunnel. Ze zitten op een van de relatief lange rechte stukken van het circuit boven het vermogensniveau van Mercedes en dat zou in principe niet moeten kunnen. 'Naar geruchten vanuit de paddock heeft Mercedes minstens 40 pk achtergehouden die op de donderdag toch nog niet nodig was', wordt gesuggereerd. In bijvoorbeeld de Piscine-chicane was het voordeel voor Leclerc circa 12 kilometer per uur tegenover de regerend wereldkampioenen.
Wanneer dit snelheidsverschil in acht genomen wordt, zou Mercedes tijdens de kwalificatie zomaar de partij kunnen zijn die aan het langste eind trekt. Maar vlak Red Bull Racing nog niet uit. Volgens Christian Horner kenden zijn coureurs op donderdag allebei hun eigen problemen en zouden de rijders, wanneer deze opstartproblemen verholpen zijn, mee moeten kunnen doen voor poleposition.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties