AMuS analyseert na vrije trainingen: 'Zes auto's strijden mee om poleposition' Formule 1
Formule 1

AMuS analyseert na vrije trainingen: 'Zes auto's strijden mee om poleposition'

AMuS analyseert na vrije trainingen: 'Zes auto's strijden mee om poleposition'

Normaalgesproken wordt er na de vrije trainingen altijd een analyse van de longruns gemaakt. Nu er vandaag op Monaco eigenlijk geen echte longruns zijn verreden, is het zinvoller om een analyse voor de kwalificatie te maken. Ferrari maakte vandaag een puike indruk en lijkt zich te gaan mengen in de strijd om poleposition. Maar hoe staat het ervoor met de andere teams en wie maakt het meeste kans op de beste startplek?

Wat vandaag natuurlijk het meeste opviel was de grote voorsprong van Ferrari in VT2. Hiermee kloppen de Italianen nadrukkelijk op de deur bij de topteams. Uit de GPS-data komt het vermoeden dat Ferrari en Red Bull de motor wat verder hadden opengeschroefd, maar zelfs met dat in het achterhoofd is de voorsprong van Ferrari nog significant. Tussen Red Bull en Mercedes is het heel close en maakt vooral de afstelling het verschil, zo analyseert AMuS.

Zoals gezegd heeft het niet veel zin om de longruns te analyseren, aangezien er veel verkeer was en niemand echt een goede longrun heeft kunnen nabootsen. Zo verschilden de tijden per ronde soms wel twintig tot dertig seconden. Hier is natuurlijk geen touw aan vast te knopen en daardoor is het beter om naar de kwalificatiepace te kijken.

'Let goed op Ferrari'

Dr. Helmut Marko gaf het al aan voor de trainingen: 'Let goed op Ferrari'. Deze woorden bleken terecht na de tweede vrije training. Met een voorsprong van 0,390 seconden op de concurrentie doet Ferrari weer mee. Wat opvalt zijn de grote verschillen in welke ronde de coureurs hun snelste tijd noteren. Carlos Sainz had al na drie ronden het maximale uit zijn banden geperst, zijn teamgenoot deed dat in de zevende ronde. Max Verstappen noteerde ook in de derde ronde zijn snelste tijd, terwijl Lewis Hamilton dit pas in de negende ronde deed.

Wanneer je de ronden van Verstappen, Leclerc en Hamilton naast elkaar legt, zie je dat de Ferrari bergop 10-15 km/h sneller is. Hij verliest dan weer tijd in Ste.Devote, ten opzichte van zijn concurrenten. Hamilton laat ook tijd liggen in piscine, de chicane bij het zwembad. De Ferrari gaat vooral ook goed in de langzame bochten. Als je de Ferrari 's vergelijkt, zie je Leclerc vooral op het eerste deel en Sainz vooral in de laatste sector tijd wint.

Red Bull en Mercedes worden bedreigd vooraan, zo oordelen ook Christian Horner en Andrew Shovlin. 'We moeten zeker met Ferrari rekenen, al weten we dat zij wat meer geven in de vrije trainingen', aldus Horner tegenover AMuS. Ook Shovlin is onder de indruk, zo vertelt hij tegenover de aanwezige pers. 'Je hoeft de tijden niet lang te bestuderen om erachter te komen dat Ferrari serieus snel is. Ze zouden zelfs zomaar kunnen winnen.'

Red Bull vs. Mercedes

Vooralsnog lijkt het alsof Red Bull en Mercedes weer enorm aan elkaar gewaagd zijn. In de ochtend wist Verstappen zijn rivaal voor te blijven, maar in de middag was het Hamilton die de rollen omdraaide. Dit kan ook komen doordat men bij Red Bull allesbehalve tevreden was over de setup in de tweede training. Verstappen en zijn teamgenoot klaagden in het bijzonder over onderstuur. In de longruns zagen ze er beter uit, maar dit zegt niet veel omdat de tijden enorm fluctueerden. Voor Perez is het zaak om zich bij de eerste vier te voegen, daarom mocht hij in de ochtend al een setje softs eronder schroeven. Bottas moet vooral zijn voorbanden beter op temperatuur brengen, aangezien hij in de eerste twee sectoren tijd verliest ten opzichte van Hamilton.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws