Update | Horner: 'Misschien moeten we ook maar eens naar de voorvleugel kijken' Formule 1
Formule 1

Update | Horner: 'Misschien moeten we ook maar eens naar de voorvleugel kijken'

Update | Horner: 'Misschien moeten we ook maar eens naar de voorvleugel kijken'

Toto Wolff overweegt om naar de FIA te stappen om te voorkomen dat Red Bull Racing haar buigzame achtervleugel kan gebruiken in de Grand Prix van Azerbeidzjan, zo weet de Nederlandse tak van Motorsport.com. Het lange rechte stuk geeft de Oostenrijkse renstal namelijk een aanzienlijk voordeel, iets wat voorkomen moet worden. Ondertussen wil Mercedes haar eigen achtervleugel buigzamer maken.

In eerste instantie lijkt het apart: willen protesteren tegen de buigzame achtervleugel van de concurrent, en ondertussen je eigen achtervleugel flexibeler maken. 'Wij gaan de vleugel iets buigzamer maken, onze vleugel is namelijk buitengewoon stijf doordat we ons volledig aan de regels hebben gehouden. De test die nu wordt ingevoerd door de FIA geeft ons echter de kans om de achtervleugel iets flexibeler te maken.'

Red Bull zal naar verluidt haar vleugel wat stijver moeten maken, maar de FIA wil hier pas naar kijken tijdens de GP van Frankrijk. Vóór deze nieuwe vleugeltests staat de GP in Bakoe echter gepland, een race die gekenmerkt wordt door een enorm lang recht stuk. Wolff sluit dan ook niet uit dat Mercedes protest aan gaat tekenen, om zo de achtervleugel van de concurrent te verbieden in Azerbeidzjan.

Wolff: 'Dit laat de deur open voor protest'

'Ieder jaar zijn er dergelijke situaties, maar dat de aanpassing nu om wat voor reden wordt uitgesteld, brengt ons in een juridisch vacuüm', vervolgt de Mercedes-teambaas. 'Dit laat de deur open voor protest. We hadden nooit in deze situatie terecht mogen komen, zeker niet nu we nog vier races hebben tot de race wanneer dit probleem enorm relevant is.'

In de regelgeving van het veiligheidsorgaan der motorsport staat dat sommige vleugels vermoedelijk te excessief buigen. De FIA moet volgens onder andere McLaren en Mercedes zo snel mogelijk het probleem aanpakken. Hier denkt het motorsportorgaan anders over: de nieuwe controles en richtlijnen staan gepland voor 20 juni in Frankrijk, terwijl de GP in Bakoe twee weken eerder op de kalender staat gepland.

Flexibele vleugel Red Bull in beeld

Update 17.30u (20/05) | Horner: 'Misschien moeten we ook maar eens naar de voorvleugel kijken'

Christian Horner is niet gediend van het feit dat Toto Wolff achter de achtervleugel van Red Bull Racing aangegaan is. Mercedes kaartte na de Grand Prix van Spanje aan dat het onderdeel van de Oostenrijkse renstal opvallend buigzaam is, waarna de FIA de tests omtrent het onderdelen verscherpt heeft. Horner verwacht dat er meerdere verscherpte reglementen aan zitten te komen na de klacht van zijn Oostenrijkse tegenpool.

'Als we naar andere onderdelen van de auto kijken, weet ik zeker dat we andere verscherpte reglementen gaan zien die andere teams zouden kunnen benadelen', stelt Horner voor de microfoon van Sky Sports F1. Ted Kravitz vraagt de Brit scherp of hij daarmee doelt op titelrivaal Mercedes, die een voorvleugel lijkt te gebruiken die opvallend ver naar beneden zakt wanneer de W12 optrekt.

Horner: 'De Formule 1 is een competitieve business. Je hoeft maar naar een paar beelden van Imola te kijken om te zien dat wanneer we het over flexibiliteit hebben, het misschien niet eerlijk is om alleen maar naar de achtervleugel te kijken, maar ook naar de voorvleugel', aldus Horner die daarmee het vergrootglas op het onderdeel van Mercedes legt.

Wolff weerlegt suggestie Horner

Dat de flexibiliteit van de Mercedes-voorvleugel voor tijdswinst zorgt, gaat er bij Wolff niet in: 'We hebben alleen hele goede shots van onze voorvleugel gezien, maar we kijken naar alle voorvleugels. Was die vleugel maar stijver, dat had ons alleen maar prestaties opgeleverd aan de voorkant. Als men hier ideeën over heeft, staan wij daarvoor open', stelt de Mercedes-teambaas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws