Het is de huidige trend om de Formule 1 ook eens op een andere manier te laten zien aan de buitenwereld. Dat is bijvoorbeeld al gebeurd met Drive To Survive. De film die in 2025 uitkomt, is weer een ander concept. Bij beide ideeën ging er wel heel wat discussie tussen de verschillende teams vooraf. Het is niet zo eenvoudig om die allemaal op dezelfde lijn te krijgen.
Ian Holmes, directeur mediarechten bij de Formule 1, haalt zich dat voor de geest tijdens een interview voor Pirelli. 'We voerden besprekingen met een andere streamingsdienst, die enkel geïnteresseerd was in een serie die rond één team zou draaien, waardoor we uiteindelijk in zee gingen met Netflix. We hadden geen idee dat het zo'n succes zou worden.'
Interesse in verhalen achter de schermen
Ze zaten bij de Formule 1 destijds met een grote vrees, omdat niet alle teams er een goed gevoel bij hadden. 'In het eerste seizoen deden Mercedes en Ferrari niet mee en we dachten dat dit de genadeslag zou zijn voor de hele serie. Ironisch genoeg heeft het waarschijnlijk positief uitgepakt. Het heeft gedemonstreerd dat het niet enkel gaat om wie een kampioenschap of race wint en wie als tweede eindigt. Het toonde aan dat mensen geïnteresseerd waren in de verhalen achter de schermen.'
De verhalen bij die andere teams waren goed genoeg om de aandacht van het publiek vast te houden. 'De meest prominente figuren zaten niet bij Ferrari of Mercedes. Elk team wil alles weten over zijn rijders, maar daarom ligt daar nog niet de publieke belangstelling. Wat Box To Box, de producenten van de serie voor Netflix, zo goed doet, is de individuele verhalen eruit pikken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het is nu uitkijken naar de nieuwe film, met niemand minder dan Brad Pitt in de hoofdrol. 'Het wordt een grote hit. De film zal te zien zijn in verschillende bioscopen over heel de wereld. Uiteindelijk zal die ook te zien zijn op Apple TV. De grote namen onder de acteurs zullen een publiek lokken, met daarbovenop het publiek dat we nu hebben dankzij Drive To Survive.'
Co-producer Jerry Bruckheimer heeft volgens Motorsport er ook een gesprek over gehouden met Greg Maffei, de afzwaaiende CEO bij Liberty Media. In de film, met de simplistische titel F1, zal gewerkt worden met auto's met bodywerk gebouwd door Mercedes en zichtbare AMG logo's. 'Het interessante is dat sinds we met Mercedes samenwerken, andere teams zeggen 'wacht eens even, deze film gaat over Mercedes en het gaat ons in kwaad daglicht zetten', onthult Bruckheimer.
Red Bull na lang aandringen overtuigd
Vooral bij Red Bull Racing zagen ze dat liever niet gebeuren. 'Red Bull zei 'we gaan de schurken worden'. Het heeft me drie jaar geduurd om ze te overtuigen dat ze dat niet zouden worden. We zijn nu eindelijk zover dat alle teams er echt toe neigen om ons echt te helpen.'
Bruckheimer schetst de vooruitzichten voor 2025. 'Ik denk dat we in Monaco de film aan de coureurs en teams laten zien, waarna we premières in New York, Londen en een boel andere steden gaan houden.' Het valt wel op dat Brad Pitt in de media nog niet veel over de film gezegd heeft. 'Brad zit volledig in deze film', sust Bruckheimer. 'Hij houdt niet zo van de pers, maar ik denk dat we hem straks wel op wereldtour meenemen. Hij laat dan met trots zijn rijden en acteren in de film zien.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties