Directeur Circuit Zandvoort over verbouwing: 'Daar mag alles, wij moeten ons aanpassen' Formule 1
Formule 1

Directeur Circuit Zandvoort over verbouwing: 'Daar mag alles, wij moeten ons aanpassen'

Directeur Circuit Zandvoort over verbouwing: 'Daar mag alles, wij moeten ons aanpassen'

Het Circuit Zandvoort ondergaat op dit moment een ware transformatie. Hoewel er aan het circuit zelf weinig gedaan wordt, is er des te meer werk aan de pitstraat en de pitboxen. ‘Dat was nodig’, zegt circuitdirecteur Robert van Overdijk in een interview met ZFM Zandvoort.

Van Overdijk blikt terug op een in incident dat plaatsvondt in 2021, toen er na lange tijd voor het eerst weer een Grand Prix werd verreden in de badplaats. ‘Toen reed Carlos Sainz over een wheelgun heen en was het ineens van: jullie pitstraat is te krap.’ Met de breedte van de pitstraat zit het wel snor, maar de lengte was wel een punt van kritiek. ‘Vanwege de stopafstand tussen de auto’s', legt de directeur van het circuit uit. ‘Toen zeiden de FOM en de FIA: als jullie na drie jaar door willen, moeten jullie er iets aan doen.’ Ook kreeg de directie van het circuit te horen dat ze zich moesten voorbereiden op een elfde team. ‘Er zijn zes pitboxen bijgekomen, maar uiteindelijk komt dat elfde team er voorlopig niet.’

Double-stacken vanaf nu geen probleem meer op Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort staat bekend als een vrij compact circuit, weet Van Overdijk. ‘Iedere vierkante centimeter werd de afgelopen jaren gebruikt. Daar word je ook creatief van’, geeft hij aan. ‘We zijn het enige circuit waar we een race-paddock hebben en de teams zelf in paddock twee staan.’ Dat is volgens Van Overdijk totaal geen probleem, maar na de verbouwing zullen er wel meer mogelijkheden zijn.

Double-stacken is lastig op Zandvoort, zo bleek de afgelopen jaren. De pitstraat zorgde ervoor dat het niet goed mogelijk was beide bolides tegelijk naar binnen te halen. ‘Dat soort zaken maken de race spannend’, vindt de directeur van het circuit. Toch is hij overstag gegaan, met de toekomst van de Grand Prix van Nederland op het oog. ‘De pitstraat is nu verlengd met zes nieuwe pitboxen en een grotere stopafstand. Als ze willen double-stacken kan dat gewoon’, stelt hij de teams alvast gerust.

si202308271124 hires jpeg 24bit rgb

Monaco krijgt een speciale behandeling

Zandvoort is niet het enige circuit waar de coureurs te maken krijgen met een korte stopafstand. Hoewel de FIA sowieso eisen stelt en er dus een minimale stopafstand is, waar Zandvoort nu ruimschoots aan voldoet, laten ze ook merken dat dit minimum niet per se ideaal is. ‘In Monaco heb je nog een kortere afstand’, vertelt Van Overdijk, die direct ook relativeert dat het circuit daar een speciaal geval is. ‘Daar mag alles, wij moeten ons aanpassen. We voldoen op dit moment volledig aan de normen van de FIA.’

In principe kan Zandvoort qua voorzieningen nog een decennium op de kalender blijven staan, maar of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren, durft de directeur nog niet te zeggen. ‘We zijn geen oliestaatje, daar worden de contracten met tien of twaalf jaar verlengd.’ De onderhandelingen voor de Nederlandse Grand Prix na 2025 zijn nu in volle gang. ‘We hebben nog een aantal maanden nodig voordat we dit besluit nemen’, zegt Van Overdijk, waarmee hij aangeeft dat de bal vooral bij Circuit Zandvoort zelf ligt. ‘Dat de FOM hier graag wil blijven komen is helder’, stelt hij al vast. Over de toekomstvisie van het circuit zelf blijft hij terughoudend, maar hij laat wel doorschemeren dat ze waarschijnlijk nog een paar jaar op de kalender blijven. ‘Dit soort investeringen doe je niet voor de korte termijn’, geeft de circuitdirecteur aan. Er wordt pas meer duidelijkheid verwacht nadat de Grand Prix van Nederland in augustus verreden is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws