Aan het begin van het 2022-seizoen zag Ferrari er sterk uit. Het leek er even op alsof het team uit Maranello weer een goed jaar inging, eentje die de Scuderia al heel lang niet meer had meegemaakt. Helaas was niks minder waar. De eerste helft van het seizoen zat vol met strategische blunders, fouten van de rijders en een af en toe onhandelbare bolide. Net na de zomerstop heeft F1Maximaal al berekend hoeveel punten de Italiaanse renstal weggegooid heeft. F1Maximaal analyseert nu de tweede helft van het afgelopen seizoen, waarin vooral de bandendegradatie het team veel kopzorgen opleverde.
Door hier en daar wat mechanische problemen bij Red Bull Racing konden Charles Leclerc en Carlos Sainz aan het begin van het seizoen nog wel eens zegevieren. Zo begonnen ze het seizoen sterk door het maximale puntenaantal te behalen in Bahrein. Max Verstappen bleef Leclerc voor in Jeddah, maar in Australië pakte Leclerc weer de overwinning. Daarna leek het gedaan te zijn. Vanaf Imola begon de Italiaanse renstal al aardig wat te stuntelen met de strategie. Hierdoor verloren ze punten in races als Miami, Monaco, Frankrijk, Hongarije en Zandvoort. Na de zomerstop was de kans op de titel al stukken kleiner geworden. Een overwinning zat er voor Ferrari dan ook niet meer in.
De Monza-pole die niks opleverde
Na de Grand Prix van Nederland kwam Ferrari aan op hun thuiscircuit. Hier is het team heilig, dus een zekere druk was zonder meer aanwezig. Aangezien het Italiaanse Monza veel rechte stukken kent, is de kracht van de motor en de rechtelijnsnelheid erg belangrijk. In België was al te zien dat Red Bull qua rechtelijnsnelheid ongenaakbaar was. Op Monza leverde hen dit opnieuw een voordeel op. Ferrari moest de auto namelijk zo plat mogelijk afstellen om te profiteren van extra snelheid, waar Red Bull de bolides met een iets hoger niveau aan downforce kunnen afstellen en niks hoeven in te leveren aan topsnelheid. Hierdoor heeft de RB18 meer grip en snelheid.
Dientengevolge kreeg Ferrari het lastig met de banden in Italië. De coureurs hadden meer last van bandendegradatie dan de Red Bull-rijders, waardoor ze makkelijker begonnen te glijden. Ondanks de poleposition van Leclerc op de zaterdag, was het te voorzien dat Red Bull de favoriet zou zijn voor de overwinning op de racedag. Een goede strategische zet deed Ferrari in Monza echter wel, ze lieten Leclerc namelijk binnenkomen voor de softband in ronde 33, en dat wierp zijn vruchten af. De Monegask liep zeker in op Verstappen, maar de situatie met de late safetycar viel de kant op van de Oostenrijkse renstal. Daniel Ricciardo zijn bolide stond stil langs de baan. Hierdoor finishte de race onder de safetycar, en had Leclerc geen kans om die overwinning nog te pakken.
Resultaten maximaliseren onder moeilijke omstandigheden Singapore en Japan
Bij een aantal races in het 2022-seizoen wist Ferrari wel de resultaten te maximaliseren en er alles uit te halen wat er voor hen te halen viel. In Singapore wist Leclerc opnieuw een poleposition te pakken omdat Verstappen zijn ronde moest afbreken. De Nederlander had namelijk niet genoeg brandstof om door te rijden, terwijl hij op een legendarische poleronde leek af te stormen. Leclerc wist Sergio Pérez en zijn teamgenoot voor te blijven en mocht dus op de racedag van de eerste stek vertrekken. Sainz sloot aan in P4, niet bepaald ideaal, gezien het moeilijk is om op het Aziatische stratencircuit in te halen.
Voorafgaand aan de race regende het pijpenstelen in Singapore, waardoor de race dan ook zeker een uur werd uitgesteld. Pérez, die Leclerc direct op de hielen zat toen de race eenmaal van start was gegaan, pakte direct de leiding van de Ferrari-coureur en wist hem voor te blijven. Sainz deed wat hij moest doen en sloot aan in P3, achter zijn teamgenoot. Het was twijfelachtig wanneer de coureurs over konden gaan naar de slicks, maar hierin maakte Ferrari verstandige keuzes. Hun grootse rivaal, Verstappen, had het ondertussen moeilijk in het middenveld en kon in Singapore geen competitie bieden. Ferrari eindigde op P2 en P3, en heeft daardoor zijn punten gemaximaliseerd.
Hoe dan ook zou het behoorlijk moeilijk zijn om Red Bull nog in te halen in het constructeurskampioenschap. Red Bull scoorde niet optimaal in Singapore, maar met de voorsprong die ze hadden op de Italiaanse renstal moest er wel heel wat gebeuren als Ferrari het kampioenschap nog wilde pakken. In Japan was de situatie qua weersomstandigheden vrijwel identiek aan die van Singapore. Sainz gleed van de baan af in de openingsronde van de race, en toen was het lang wachten tot de rode vlag werd ingetrokken.
De maximale punten of een goede aanval op Verstappen plannen, was dus samen met Sainz van de baan gegleden. Leclerc reed echter nog wel een sterke wedstrijd, hij eindigde in P2, een resultaat dat hij door een fout in de laatste bocht echter moest afstaan aan Sergio Pérez. Wederom was de bandendegradatie een probleem. Aan het einde van de Grand Prix van Japan leken Leclerc zijn regenbanden bijna tot slicks gesleten te zijn, terwijl die van Verstappen nog in een bijna perfecte staat waren.
Mercedes vormde meer en meer uitdaging voor de Scuderia
Als een soort van underdog wist Mercedes zich te ontwikkelen door het seizoen heen. In de eerste helft zorgden ze hier en daar voor een verrassing, zoals het succesvolle weekend in Boedapest, waar George Russell de poleposition pakte en het team uiteindelijk op P2 en P3 eindigde in de race. Waar de Duitse renstal aan het begin van het seizoen moeite had, begonnen ze langzaam aan ware tegenstanders te worden voor Ferrari. Mercedes liep in op de renstal uit Maranello in het kampioenschap, en met een DNF van Sainz in Japan en in de Verenigde Staten, kon het nog wel eens spannend worden richting het einde van het seizoen. Op het Amerikaanse COTA (Circuit Of The Americas, red.) had Ferrari alles goed uitgedacht. Het was erg warm, dus de Scuderia moest zijn bandenstrategie goed plannen, want de kans op oververhitting was heel groot.
Daarnaast had Leclerc een gridstraf vanwege een motorwissel, dus was de strategie om hem naar voren te werken belangrijk. Verstappen en Lewis Hamilton bleven Leclerc voor, maar die punten van P3 in de race waren binnen. Ferrari reageerde goed op de vrij chaotische race die ze in hun schoot geworpen kregen. Red Bull ging er dit weekend wel met de constructeurstitel vandoor, een situatie die na de zomerstop eigenlijk al wel onomkeerbaar was. De titel kon Leclerc in het 2022-seizoen toch niet meer pakken, die had Verstappen in Japan al bemachtigd. Het enige wat Leclerc nog te doen stond, was zijn resultaten optimaliseren om die tweede plek in het kampioenschap te behouden. Het verschil met Pérez was slechts drie punten na de Grand Prix van de Verenigde Staten.
Mexico als dieptepunt van het 2022-seizoen
In Mexico kende de Italiaanse renstal hun slechtste kwalificatie van het jaar. De baantemperaturen veranderden drastisch tussen de sessies van de zaterdag, waardoor de temperaturen omhoog schoten voor de kwalificatie. Hier reageerde de F1-75 niet goed op. Daarnaast was de motor van de Ferrari-bolide omlaag geschroefd in vermogen. De ijle lucht in Mexico zou de betrouwbaarheid van de krachtbron niet ten goede komen, waardoor ze dit keer wel kozen om de betrouwbaarheid boven de performance te verkiezen. Dat de Ferrari-rijders performance inleverden in Mexico, was overduidelijk. Red Bull was met Verstappen dat weekend heer en meester, en Mercedes ging er met de bokalen van P2 en P3 vandoor, en Pérez met de P2 in het kampioenschap.
De Grand Prix van Mexico was een stille race in niemandsland voor beide heren van de Scuderia. Ze kwamen niet veel verder dan hun posities in de kwalificatie van de voorgaande dag, ze finishten de race namelijk in P5 en P6. Het was dan waarschijnlijk ook het meeste wat er in zat. Het circuit, de warmte, de ijle lucht, het was allemaal niet in het voordeel van de twee Ferrari-coureurs. De maatregelen die het team nam betreffende de motor werkten alsnog niet, ze kampten namelijk nog steeds met oververhitting. Mercedes nam een behoorlijke hap in de punten van het constructeurskampioenschap, en het team uit Maranello zag ze ondertussen naderen. Hoe dan ook verliet Ferrari Mexico-Stad nog steeds met een voorsprong in het kampioenschap.
De kwalificatie van Brazilië: welke regen wachtte Leclerc ook alweer op?
De kwalificatie van de Grand Prix van Brazilië zorgde voor een van de meest verrassende zaterdagen sinds een lange tijd. Kevin Magnussen wist de poleposition te pakken in de regenachtige omstandigheden op de kwalificatiedag. In Q3 hadden de coureurs één ronde om de auto op pole te zetten, en daar slaagde Magnussen als enige in. Sainz stond op P5, maar het team vroeg Leclerc om te wachten op de regen. Die regen kwam niet. Hij werd als enige coureur van de top tien naar buiten gestuurd op intermediates. Hier kon Leclerc echter niks mee. Hij zette de tiende tijd neer, en kwam daarna naar binnen om te wisselen. Ondertussen parkeerde Russell zijn auto in de grindbak en werd de sessie afgevlagd.
Laurent Mekies, technisch directeur van Ferrari, legde bij de internationale media uit 'dat ze probeerden met twee strategieën de kwalificatie aan te pakken'. Mekies noemde de kwalificatie van Brazilië dan ook 'een behoorlijke loterij'. De Monegask was overduidelijk niet blij met hoe hij benadeeld werd door die gekozen strategie, want dat maakte het lastig om in de Sprint een goed resultaat voor elkaar te krijgen. In de Sprint pakte Leclerc dan P6, maar op de racedag liet hij een indrukwekkende inhaalrace zien. Hier viste hij net buiten het net voor de P3, het team gaf namelijk geen gehoor aan de vraag van Leclerc of ze hem wilden laten wisselen van positie met Sainz.
In Abu Dhabi strategisch de spijker op zijn kop geslagen
Ferrari heeft door het seizoen heen laten zien dat ze strategisch uit een behoorlijk aparte hoek kunnen komen, maar dat kwam helemaal niet ter sprake in Abu Dhabi. In de laatste race van het seizoen kon Leclerc nog de tweede positie in het kampioenschap terugpakken. Het enige wat hij hoefde te doen was voor Pérez finishen. Beide coureurs wilden die P2 maar al te graag. Het zorgde dan ook wel voor spanning tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi, aangezien de coureurs achter elkaar aan zaten vanaf het begin. Qua snelheid en performance leken Pérez en Leclerc in de afsluitende Grand Prix zeker aan elkaar gewaagd te zijn.
De strategie die Ferrari aanhield in Abu Dhabi wierp zijn vruchten af. Met het plan 'box opposite Red Bull' wisten de Scuderia Pérez naar een tweestop-strategie te dwingen. Leclerc zou dan de race uitrijden op zijn oude setje harde banden. Het was nog de vraag of het gat tussen de twee coureurs dan wel groot genoeg zou zijn. Ferrari had het goed uitgekiend, want de Mexicaan verremde zich hier en daar en verloor wat tijd toen hij zijn weg naar voren maakte. Pérez wist snel dichterbij te komen, maar de laatste raceronde ging al in. Zo verzilverde de Monegask zijn tweede plek in het kampioenschap. Met de punten van de P4 van Sainz en het voordeel van de uitvalbeurt van Hamilton wist Ferrari ook Mercedes voor te blijven in het constructeurskampioenschap.
Lees ook
Ferrari na 'perfecte uitvoering' van strategie: 'Kunnen niet wachten om te vechten voor de titel'
Heeft Ferrari dan geleerd van de gemaakte fouten?
Na de vele blunders op het Ferrari-lijstje begonnen velen te denken dat een ezel zich niet twee keer aan dezelfde steen zou stoten, maar Ferrari deed dat wel veel vaker. De tweede helft van het seizoen leek er wel meer rust en kalmte te zijn achter de pitmuur. Uiteraard maakte Ferrari nog fouten, zoals in de kwalificatie van de Grand Prix van Brazilië. De Scuderia kende echter geen mechanische uitvalbeurten in de tweede helft van het seizoen. De betrouwbaarheid van de auto verkiezen boven de performance heeft dus wel wat opgeleverd, want de P2 in het kampioenschap heeft het team behouden, ook terwijl Mercedes aan het inlopen was.
Daarnaast begon Sainz zich beter te voelen in de Ferrari-bolide. Bij de internationale media heeft de Spanjaard aangekaart dat hij beter met de F1-75 overweg kon in de tweede helft van het seizoen, en dat was te merken. Het leverde meer stabiele resultaten voor het team, de uitschieter in Mexico dan buiten beschouwing gelaten. Al met al heeft Ferrari wel een goed seizoen gereden na de zomerstop, maar teisterden de problemen met de bandendegradatie de coureurs in vrijwel elke race. Voormalig teambaas Mattia Binotto legde bij Auto, Motor, und Sport uit dat Ferrari vroeg in het seizoen stopte met de ontwikkeling van de auto in het kader van het budgetplafond, waardoor ze zulke problemen dus niet konden oplossen.
Lees ook
Ferrari heeft prioriteit voor 2023-auto: 'Met snelle en betrouwbare auto kun je fouten maken'
Vertrek van Binotto en hoe Ferrari zich gaat vormen in 2023
Op dinsdag 29 november is het nieuws naar buiten gebracht waar velen al een tijdje op zaten te wachten. Binotto heeft zijn ontslag ingediend bij de Scuderia en gaat het team verlaten. Wie er op de Ferrari-troon komt te zitten in 2023 is nog niet bekend, al wordt de naam van huidig Alfa Romeo-teambaas Frédéric Vasseur wel genoemd. Binotto heeft lange tijd ontkend dat het team strategische fouten maakte en dat de gemiste kansen toch echt niet door de keuzes van de pitmuur zouden komen, terwijl iedereen daar anders over dacht. Hiervoor kreeg de Italiaan dan ook een behoorlijke lading met kritiek over zich heen.
Hoe Ferrari zich gaat vormen zonder Binotto is dus nog niet bekend. Al vrij vroeg in het 2022-seizoen hebben ze dus de focus gelegd op de ontwikkeling van de auto voor 2023, wat veelbelovend klinkt. Red Bull heeft immers naast de geldboete een sportieve sanctie gekregen voor het overschrijden van het 2021-budgetplafond, waardoor de Oostenrijkse renstal minder windtunneltijd krijgt voor hun 2023-auto. Dit is voordelig voor Ferrari, maar ook voor Mercedes. Wat Ferrari er van gaat maken in het aankomende seizoen en vooral onder de leiding van wie, is nog even afwachten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties