Ferrari opnieuw getroffen door F1-bandenprobleem: wat is er aan de hand? Formule 1
Formule 1

Ferrari opnieuw getroffen door F1-bandenprobleem: wat is er aan de hand?

Ferrari opnieuw getroffen door F1-bandenprobleem: wat is er aan de hand?

Ferrari werd tijdens de Grand Prix van Japan opnieuw getroffen door een bandenprobleem dat ze nu al een paar keer hebben gehad in de afgelopen paar races. Met name de voorbanden op de F1-75 hebben sinds de zomerstop de neiging om sneller te slijten dan bij andere auto's het geval is. Reden voor F1Maximaal om uit te leggen wat er precies fout gaat bij de Scuderia.

Om erachter te komen waar dat vandaan komt, moeten we in de afstelling van de Italiaanse bolide duiken. Daarnaast is het ook een kwestie van vergelijken met de RB18, volgens Christian Horner misschien wel de beste auto die Red Bull Racing ooit heeft gebouwd. Die auto heeft namelijk aanzienlijk minder last van overmatige bandenslijtage en oververhitting van het rubber.

Daar tegenover staat dan Ferrari, waarvan we in Singapore zagen dat Charles Leclerc grote moeite had om na enkele ronden het tempo van de uiteindelijke winnaar Sergio Pérez bij te houden. In de natte-naar-droge omstandigheden hield de Monegask het zo'n twintig ronden vol om achter de Red Bull-rijder te blijven. Daarna begaven zijn banden het en kon Pérez een gat slaan - achteraf een broodnodig gat vanwege zijn tijdstraf van vijf seconden.

Ferrari sinds F1-zomerstop kansloos tegen Red Bull en Verstappen

Dat neemt niet weg dat het merkwaardig is dat Ferrari voor de zomerstop haast ieder weekend wel in staat leek te zijn om voor de overwinning te vechten. Sinds het seizoen werd hervat in België zijn Leclerc en Carlos Sainz nagenoeg kansloos tegenover het machtige Red Bull - daar komen we zo op terug. In Singapore verloor Leclerc bijvoorbeeld vier seconden ten opzichte van Pérez binnen negentien ronden. Enkel twee virtual safety car-periodes hielpen nog enigszins met het managen van de banden.

Leclerc had het niet veel beter toen de inters werden verruild voor de mediumbanden. Na zeventien ronden was de gele band al wel afgeschreven en had Pérez in de tussentijd een voorsprong van bijna acht seconden bewerkstelligd. Ook in Japan, opnieuw in natte omstandigheden, was het niet veel beter. Leclerc kon Verstappen een paar ronden bijhouden, maar moest zich er uiteindelijk bij neerleggen dat de RB18 veel beter voor de banden was. Zo veel zelfs, dat Pérez zijn gat naar de Ferrari-man voor hem dichtreed. We weten vast nog wel hoe dat afliep.

Leclerc op 'interslicks', banden Verstappen prima in orde

Op bovenstaande foto's is het verschil te zien tussen de voorbanden van Ferrari en Red Bull. Waar de banden van Verstappen nog redelijk in orde lijken, staan de inters van Leclerc op het punt om te veranderen in slicks. Het probleem lijkt te zitten in de afstelling van de auto en dat is niet voor het eerst deze tweede seizoenshelft. Ferrari heeft door dat Red Bull sneller is op de rechte stukken, maar ook dat zij zelf in de bochten een wapen hebben met de goede tractie en acceleratie van de F1-75.

Hierom kiest de Scuderia ervoor om met minder vleugel - minder downforce - te rijden. Dat levert tijdwinst op de rechte stukken op, maar in de bochten verlies je juist tijd. Nog een punt is dat Ferrari dit doet aan de voorkant van de bolide om de downforcelevels met de achtervleugel gelijk te trekken. Red Bull kiest daarentegen voor meer downforce op de voorvleugel. Dat zorgt voor meer luchtweerstand, maar heeft het voordeel dat je de banden beter kan managen. Daarnaast kan het team uit Milton Keynes het zich permitteren om met meer vleugel te rijden vanwege de sublieme aero-efficiëntie van de RB18.

Ferrari lijkt vooral hinder te ondervinden van de voorvleugel met minder neerwaartse druk. Het probleem zit hem in het feit dat dit voor meer onderstuur zorgt. Meer onderstuur zorgt weer voor meer slijtage, omdat de auto meer zijn best moet doen om de bocht door te komen. Meer slijtage zorgt op zijn beurt weer voor meer onderstuur vanwege het gebrek aan grip en nu weten we waar dat weer voor zorgt: juist, meer slijtage. Ferrari is beland in een vicieuze cirkel door de keuzes die het team maakt voor de afstelling.

Zo dicht bij elkaar als bij de start van de Grand Prix van Japan kwam Charles Leclerc nooit meer bij Max Verstappen.
Zo dicht bij elkaar als bij de start van de Grand Prix van Japan kwam Charles Leclerc nooit meer bij Max Verstappen.

Heeft technische richtlijn tegen porpoising Ferrari benadeeld?

Maar er lijkt meer aan de hand te zijn. Ferrari is op een bepaalde manier de richting van lage downforce-afstellingen opgeduwd. Hiervoor moeten we teruggaan naar de technische richtlijn om porpoising tegen te gaan. Toevallig werd die geïntroduceerd tijdens de Grand Prix van België. Inderdaad, de eerste race na de zomerstop. Sindsdien moet het wel raar lopen (zie Singapore) wil Verstappen niet domineren op een zondag.

De technische richtlijn hield in dat als een auto te veel stuiterde, de rijhoogte verhoogd moest worden. De Ferrari stuiterde veel meer dan de Red Bull en daarom lijkt het erop dat de F1-75 tegenwoordig hoger staat afgesteld. Het verklaart waarom de ingenieurs voor lage downforce-afstellingen kiezen bij Leclerc en Sainz. Een hogere auto zorgt voor meer luchtweerstand, dus moet dat op de één of andere manier worden gecompenseerd. De makkelijkste oplossing: minder vleugel.

Nog iets dat bijgedragen kan hebben aan de problemen, is de slijtage van de houten vloerplank. Diezelfde richtlijn gaf namelijk ook aan dat die niet meer te veel mocht slijten, wat bij Ferrari wel het geval was. Het team uit Maranello had een veersysteem ingebouwd dat de vloerplank aan de voorzijde een beetje naar beneden drukte. Dat helpt ook met de downforce, maar dat systeem mogen ze nu niet meer gebruiken.

Mattia Binotto, de teambaas van de Italiaanse renstal, houdt echter voet bij stuk en meent dat de technische richtlijn absoluut geen invloed heeft gehad op de prestaties van Ferrari. Wat wel invloed heeft gehad, bij Red Bull dan, is het feit dat de RB18 meer dan tien kilo is afgevallen. Het werkvenster van de auto is groter geworden en het gewicht is beter verdeeld. Het afstellen gaat een stuk makkelijker. Kortom: Red Bull heeft het technisch dik in orde, Ferrari wat minder.

Terrence Riepma (Twitter: @TerrenceRiepma | e-mail: t.riepma@valkeringmedia.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws