De race van De Vries | De Vries op de vingers getikt: 'Iedereen rijdt 1:29-ers, jij rijdt 1:31 nu' Formule 1
Formule 1

De race van De Vries | De Vries op de vingers getikt: 'Iedereen rijdt 1:29-ers, jij rijdt 1:31 nu'

De race van De Vries | De Vries op de vingers getikt: 'Iedereen rijdt 1:29-ers, jij rijdt 1:31 nu'

In ‘De race van De Vries’ houdt F1Maximaal de bezigheden van Nyck de Vries tijdens een Grand Prix in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, bijzondere en minder bijzondere momenten in beeld die je tijdens de race wellicht volledig hebt gemist. Het weekend in Canada viel niet mee voor De Vries. Gebeden aan de weergoden hielpen op zaterdag niet, waardoor de Nederlander het kletsnatte Circuit Gilles Villeneuve moest trotseren. Op zondag verliep de race ook niet vlekkeloos.

De Vries kwam positief gestemd uit Barcelona en leek met wat meer zelfvertrouwen naar Montreal te vertrekken. De baan in Canada was nog onbekend terrein voor de 28-jarige. Daarbij hielpen de omstandigheden van de vrije trainingen en de kwalificatie ook niet bepaald. De eerste vrije training werd stilgelegd vanwege stroomuitval op de baan, tijdens de tweede vrije training was het aan het regenen. De kwalificatie was kletsnat. Het was weer een veelbewogen weekend voor de Nederlander.

Eerste training ging niet zonder moeite: 'Denk niet dat het oké was'

De vrijdagmiddag begon zonnig voor iedereen op de baan, en De Vries stond al te wachten in de pitstraat totdat de lampen uitging voor de eerste vrije training. Voor de Nederlander was het vanzelfsprekend belangrijk dat hij veel meters zou gaan maken op het onbekende circuit. Zijn eerste rondes ging hij rijden op de medium band, een band die ook belangrijk kon zijn voor de strategie op zondag. De Vries was net op de baan en kreeg wat instructies over het aanremmen toen Pierre Gasly zijn auto stilviel. Daarvoor was het eerst dubbelgeel in de desbetreffende sector. ‘We hebben dubbele gele vlagen waar Gasly is gestopt’, meldde Pierre Hamelin, de engineer van De Vries, over de boordradio. ‘Tussen bocht zeven en acht’, voegde de Fransman nog toe. ‘Daarna kan je weer sneller. Charge on en box.’

Hoewel het eerst geel was, werd het later toch rood en konden alle coureurs voorlopig even binnen blijven. ‘Was de constante snelheid voor bocht dertien uiteindelijk oké?’, vroeg De Vries toen hij teruggeduwd werd in de garage. ‘We hadden verkeer, dus ik denk niet dat het oké was’, liet Hamelin weten. De rode vlag duurde en duurde, er was namelijk een probleem vanwege stroomuitval op het circuit. De FIA meldde dat de CCTV-veiligheidscamera’s niet werkten en zolang dat het geval was kon de sessie niet hervat worden. Op vrijdagochtend kwam De Vries dus niet meer in actie, en dat was wel nadelig gezien het feit dat hij nog veel meters moest maken. Ook voor het team was dat een flinke domper op de pret, want ze wilden graag de auto’s afstellen om de longruns te gaan rijden in de tweede vrije training.

Weergoden waren niet goedgezind: 'Er staat erg veel wind nu'

Om de coureurs tegemoet te komen werd de tweede vrije training op vrijdag met een half uur verlengd. Het was nog steeds droog, maar er stond wel wat wind en het was bewolkt. Aangezien iedereen graag wat rondes wilde rijden was het direct na de start van de tweede vrije training druk op de baan. Zoals gewoonlijk hield Hamelin zijn coureur goed op de hoogte van wie er allemaal voor en achter De Vries zaten en welke coureurs bezig waren met een snelle ronde. ‘Magnussen is aan het pushen, zit tien seconden achter ons, dat zou goed moeten zijn’, vertelde de engineer. ‘Ik rij richting Sainz, dus houd me up-to-date over Magnussen’, zegt De Vries, waarna hij langzamer ging rijden om Magnussen voorbij te laten gaan. De Vries kon daarna eindelijk beginnen aan zijn snelle ronde. Die ronde was succesvol, want hij was sneller dan zijn teamgenoot Yuki Tsunoda.

Het was te zien dat De Vries zijn bolide flink op zijn donder gaf, want hij stuiterde een aantal keren hard over de broodjes van het circuit. Hoe dan ook deed hij goede zaken. ‘Je doet het goed zoals je het nu doet’, liet Hamelin weten. De Vries had daarna de achttiende tijd geklokt, Tsunoda was op dat moment wel sneller, hij stond op P13. Met een nieuwe poging kwam de Nederlander op de vijftiende plek terecht en het verschil met de Japanner was toen nog maar veertig duizendsten. De 28-jarige ging het daarna nog een keer proberen. ‘Heel goed gedaan, Nyck. Strat 10 (motorstand, red.) voor de volgende ronde’, looft Hamelin nadat De Vries een snellere tijd neerzette. Niet lang daarna was er een rode vlag, ditmaal voor de ploffende motor van Nico Hülkenberg. De Vries werd dan ook direct naar binnen gehaald door zijn team. Er was regen onderweg, dus AlphaTauri zal niet heel blij zijn geweest met nog meer verlies van trainingstijd.

Hoe dan ook was er nog een uur te gaan, en als de rode vlag snel voorbij zou zijn, dan kon de sessie weer hervat worden. Esteban Ocon was in die sessie ook nog eens het haasje, want hij werd door zijn team verzocht om zijn auto stil te zetten. Ondertussen werd de lucht donkerder en donkerder. De Vries was overgeschakeld naar de softs en klokte daarmee de zestiende tijd met nog twintig minuten te gaan. Voor de laatste stint ging de Nederlander toch nog even over op de gele band. ‘We blijven buiten voor nu’, liet Hamelin weten, die de regenradars van het circuit goed in de gaten hield. ‘Er staat erg veel wind’, meldde De Vries, die dat kon voelen aan de auto. ‘We hebben een natte baan nu. Laat me weten als je de ronde af wilt breken.’ ‘Nee, ik kan nog wel een ronde’, zei De Vries, maar daar kwam hij snel op terug. ‘Oke, box, box’, zei De Vries toen het harder begon te regenen en hij het niet wilde riskeren dat er iets gebeurde op zijn droge banden. Hij ging later nog een kijkje nemen met intermediates, maar hij ging toch maar snel weer naar binnen.

De Vries moest sneller: 'Jij rijdt 1:31'

Zoals de tweede vrije training eindigde, begon de derde vrije training: nat en koud. De temperatuur van het asfalt zat op zo’n zeventien graden. De Vries besloot eerst de kat uit de boom te kijken voordat hij er zelf op uit ging. Andere coureurs hadden de full wets onder de auto. Na zo’n vier minuten ging de Nederlander ook naar buiten. Coureurs uit ons kikkerlandje zijn immers niet van suiker, maar de condities waren toch wel heel nat in Canada. ‘De banden komen er langzamerhand in (in het goede temperatuurvenster, red.)’, zei Hamelin, die aangaf dat de banden nog even op temperatuur moest komen voordat De Vries echt een snelle ronde in kon gaan zetten. ‘Oké, we kunnen voor een pushronde gaan, nog één keer. Alonso denkt dat de inters zo wel kunnen, maar doe nog maar één ronde’, vertelde Hamelin.

Tekst gaat verder onder de foto

De race van De Vries | De Vries op de vingers getikt: 'Iedereen rijdt 1:29-ers, jij rijdt 1:31 nu'
Natte vrije trainingen zijn ook lastige vrije trainingen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Alonso werd even in de weg gezeten door Tsunoda, maar De Vries reed gewoon zijn rondjes. Later in de training bleek dat hij de intermediates nog wel weer kon gaan proberen. Daarop had hij wat moeite. ‘Iedereen rijdt nu hoge 1:29-ers, jij rijdt 1:31’, liet Hamelin weten. ‘Ja, ik was een gat aan het maken met Stroll’, verklaarde De Vries. ‘Leclerc zit vier seconden achter, je kan het gat met vier seconden openen. Behoud je positie’, antwoordde de engineer. Het was moeilijk om temperatuur in de banden te krijgen, aangezien het maar bleef regenen en er ook nog eens een rode vlag kwam voor de crash van Carlos Sainz. Al met al was ook de derde vrije training geen goede aanloop richting de kwalificatie. De auto was nog steeds niet optimaal afgesteld. De Vries sloot de training op zaterdagochtend af als zestiende.

Later op de zaterdagmiddag was het niet droog geworden, dus dat betekende dat de kwalificatie ook niet makkelijk zou gaan worden. Guanyu Zhou was de rijder die de kwalificatie opende met een probleem, waardoor uiteindelijk een rode vlag kwam. De Vries was al op de baan, maar kon alles afbreken om weer naar binnen te gaan. Zodra de lampen opnieuw op groen gingen stonden vrijwel alle coureurs klaar om een tijd neer te zetten. De condities leken iets droger, er begon langzaamaan een droge lijn zichtbaar te worden. ‘Je tijd is 24.8, die van anderen 24.3’, zei Hamelin, hopend dat hij De Vries aan kon sporen, aangezien zijn rondetijd niet goed genoeg was om door te gaan naar Q2. ‘We kunnen cool down, push, cool down doen. Andere mensen blijven ook buiten’, gaf Hamelin aan. ‘Als iedereen ervoor gaat, dan denk ik dat we dat moeten doen’, antwoordde De Vries. Uiteindelijk had het plan van aanpak weinig effect. De Vries pakte P18, al scheelde het ongeveer twee tienden tot Q2.

Head down en rijden: 'We kunnen er niks meer aan doen'

Dankzij de gridstraf van zijn teamgenoot kon De Vries starten op P17. De 28-jarige overleefde de chaos van de eerste bochten en wist zijn auto heelhuids door de eerste ronde te slepen. Daarbij zat hij op de staart van Valtteri Bottas en hij wist de Fin ook zeker een goed aantal rondes in zijn zicht te houden. De vroege virtual safety car vanwege het stilvallen van Logan Sargeant was dan ook zeker gunstig, want dat bracht De Vries weer wat dichter bij Bottas, aangezien het gat inmiddels was opgelopen tot een seconde. ‘Het veld zit heel erg dicht bij elkaar’, zei Hamelin, om De Vries te laten weten dat hij niet achterover kon leunen, want hij joeg op Bottas en achter hem zat Zhou. De Nederlander zat als het ware in een Alfa Romeo-sandwich. Niet veel later gingen er heel wat rijders naar binnen vanwege de safetycar voor de schade die George Russell had gereden. Carbon lag op dat moment overal.

De race van De Vries | De Vries op de vingers getikt: 'Iedereen rijdt 1:29-ers, jij rijdt 1:31 nu'
Er viel niet veel te halen voor De Vries in Montreal. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

De Vries ging echter vlak daarvoor de pits al in, dus kreeg hij geen gratis stop. Dat was behoorlijk balen. ‘Safetycar, safetycar.’ ‘Ah!’, zei De Vries. ‘Ja, ik weet het’, antwoordde Hamelin, die er waarschijnlijk net zo van baalde. ‘Russell heeft erg veel schade, we lopen op hem in’, zei de engineer, aangezien Russell op dat moment nog op de baan reed. Nadat het carbon was opgeruimd kon de race weer hervat worden. ‘Op dit moment kunnen we er niks meer aan doen. We focussen op de race, er zijn nog steeds heel veel ronden te gaan’, zei Hamelin. De stint van De Vries op de harde band begon gunstig, aangezien hij nog wat plekjes op kon schuiven op de grid na zijn pitstop, maar dat waren er slechts twee. Met de strategie van AlphaTauri was het eigenlijk wachten op een incident, dus een safetycar of een rode vlag.

Hamelin pept De Vries op: 'Laten we de DRS zo snel mogelijk pakken!'

De Vries had wel zijn snelheid gevonden op de harde band. De 28-jarige zat al een tijdje tussen Nico Hülkenberg en Pierre Gasly in, maar het gat naar beide coureurs bleef ongeveer vier tienden. ‘We hebben nog wat marge bij het aanremmen in bocht zes’, vertelde Hamelin om zijn coureur te helpen wat extra tijd te vinden om de Duitser voor hem te pakken. Dat lukte niet zo snel als zijn engineer graag had gezien. ‘Oké, hij zit nog één seconde voor je, laten we die DRS zo snel mogelijk pakken!’, zei de Fransman over de boordradio. Echter was er nog een coureur waar hij rekening mee moest houden, dat was Magnussen. De Nederlander probeerde de Deen aan de binnenkant in te halen, maar dat mislukte. Beide coureurs gingen van de baan af. ‘Nyck, wees voorzichtig. De Haas zit recht achter je’, zei Hamelin voordat De Vries achteruit ging en de baan weer op draaide. Hij moest wachten totdat alle andere rijders waren gepasseerd, dus hij liep een behoorlijke achterstand op.

‘Hoe zijn de banden nu?’, vroeg Hamelin. ‘Check mijn data’, antwoordde De Vries kort. ‘We blijven buiten voor nu, ik houd je up-to-date, zei de AlphaTauri-engineer. De engine die op dat moment achter hem reed was Magnussen zelf, die wel naar binnen was gegaan. De Vries had zo’n veertig seconden achterstand op de volgende rijder, dat was Zhou op P17. Aangezien het geen zin had voor de AlphaTauri-coureur om naar binnen te gaan, kon hij alleen maar buiten blijven op de harde band en hopen dat er nog iets ging gebeuren waardoor die veertig seconden zouden verdwijnen. Magnussen zat achter hem op de medium band en liep in, dus de kans was groot dat hij tot overmaat van ramp ook nog zou worden ingehaald door de Haas-coureur. ‘Het heeft geen zin om om te stoppen nu, we wachten totdat er iets gebeurt’, kaartte Hamelin aan, die ook inzag dat de race van De Vries eigenlijk niet meer te redden viel.

Geen goede race in Montreal: 'Het was een zeer zware dag voor ons'

Richting de slotfase van de race was er eigenlijk niks veranderd. ‘We racen dezelfde race als Magnussen, dus probeer met de DRS bij hem te blijven’, werd er aan De Vries gemeld. Magnussen verdween echter snel uit het zicht en zo was de achterstand zeker drie seconden. ‘Nog vier rondes’, probeerde Hamelin de moed erin te houden. In die vier rondes kon De Vries vanzelfsprekend niet veel meer doen. Al met al was het dus een zware dag in Montreal. ‘Albon is P7, dus het is een zeer zware dag voor ons’, zei Hamelin nadat De Vries over de streep was gekomen als laatste. ‘Hoe was de pace met de harde band en de voorbanden?’, vroeg de 28-jarige. ‘Goed, dat was wel goed’, zei Hamelin. Daarmee sloot het duo van engineer en coureur de Grand Prix van Canada af. De Vries was achteraf teleurgesteld. Het was inderdaad een zware dag voor AlphaTauri, aangezien ook Tsunoda geen punten kon scoren. De Vries kon niet imponeren in Montreal, en dus zal hij er alles aan gaan doen om wel indruk te maken in Oostenrijk.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws