In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Fernando Alonso, die gesprek van de dag was in Monaco door de gehele race Lewis Hamilton en 13 andere auto's achter zich te houden.
Alonso ging na zijn race in Monaco viral. Vele grappen en grollen werden online verspreid over het feit dat Alonso een trein van liefst 13 auto's creëerde, tot frustratie van alle coureurs achter hem en zeker Hamilton. 'Niet mijn probleem', reageerde Alonso over de opmerkingen van journalisten in de paddock dat de Spanjaard Hamilton enorm gefrustreerd had. De Alpine-coureur zei bovendien dat het 'heel makkelijk' was om de Mercedes-coureur achter zich te houden, ondanks de snellere auto van de Brit.
Chaotische start van de race voor Alonso
De start van race was chaotisch, door lange regenbuien en problemen met de elektriciteit werd de race ruim een uur uitgesteld. Rond vier uur Nederlandse tijd ging de race dan eindelijk van start met een rollende start achter de safety car. Alonso was meteen goed weg en hield Hamilton bij de start van zich af. In het begin van de race was de Spanjaard meteen bezig met de bandenkeuze: 'Ik weet niet of de intermediate sneller is', zei de Alpine-coureur na enkele ronden. Na tien ronden sloeg Alonso zelfs een gat naar Hamilton en was hij bloedsnel op de regenbanden. Volgens zijn ingenieur was hij zelfs even snel als Pierre Gasly die was overgestapt naar de intermediates.
Na twaalf ronden had Alonso meteen een goed tactisch inzicht voor zijn team: 'Het heeft geen zin om naar de intermediates te gaan', zei hij over de radio. 'Laten we meteen naar de droogweerbanden wisselen', zegt de tweevoudig wereldkampioen daarna. Op dit moment in de race haalt Alonso nog altijd een hoog tempo op zijn regenbanden en bevindt hij zich binnen enkele seconden van George Russell en Lando Norris. Ondertussen is het Hamilton die met Esteban Ocon in gevecht is voor P8 achter Alonso. De Fransman maakte daarbij contact met Hamilton en kreeg een straf waardoor Hamilton daarna vrij baan had richting Alonso.
Alonso niet eens met keuze van Verstappen
Tegen de twintigste ronde komt Alpine over de radio voor een pitstop naar de intermediate banden, waarbij het team aangeeft dat Max Verstappen en Red Bull Racing dit ook gedaan hebben. Alonso reageert verbaasd: 'Waarom zouden we dat doen, waarom is Verstappen niet naar droogweerbanden gegaan?' Daarna is het even stil bij Alpine en beraadt het team zich over een tactische keuze. Een ronde later komt het team daarop terug. 'Mick Schumacher is naar de harde band gewisseld', zegt Alpine tegen Alonso. 'Hoe doet hij het?', vraagt Alonso. 'Hij is sneller dan zijn concurrenten in het middenveld', zegt het team.
In de 21e ronde wordt Alonso naar binnengeroepen: 'Box voor de harde band', zegt het team. Daarmee maakte Alpine op toedoen van Alonso de juiste zet, want Red Bull Racing en Ferrari kwamen al snel terug van hun beslissing om naar de intermediate te wisselen. Nog belangrijker is dat Alonso na zijn eerste pitstop achter Hamilton terecht kwam, maar dat de Mercedes-coureur nog op de intermediate band reed. De Mercedes-coureur kwam niet veel later naar de pits om ook naar de harde band te wisselen en daarmee kwam hij achter Alonso terecht. Tegen het midden van de race had Alonso daarmee een gezonde voorsprong van vijftien seconde op Hamilton.
De Alonso-trein komt op gang
Na de crash van Schumacher kwam de safety car naar buiten en werd het veld weer ineen geduwd. Kort daarna was dit helemaal het geval, want er kwam een rode vlag. Na de rode vlag zat Hamilton direct achter Alonso. De Spanjaard kwam wederom goed weg bij de herstart en hield de Brit achter zich. Hamilton reed op de mediumband achter Alonso en had bovendien het voordeel van een snellere auto. Met nog 21 ronden te gaan, begon zich een gat te vormen tussen Alonso op P7 en Norris op P7 en dit gat werd elke ronde daarna groter.
De Alonso-trein kwam zodoende op gang, de Spanjaard moest goed op zijn gebruikte harde banden letten om de race uit te kunnen rijden. Hamilton probeerde links en rechts de Spanjaard te passeren, maar kwam er niet voorbij. Tegen het einde van de race had Alonso het erg moeilijk met zijn banden: 'Mijn banden zijn versleten', zei de Spanjaard toen zijn team vroeg om het tempo te verhogen, zodat Ocon ondanks zijn vijf seconden-tijdstraf nog in de punten zou kunnen eindigen. Het was op dat moment dat het het veld was opgesplitst in twee delen: de top zes aangevoerd door Sergio Pérez en de Alonso-trein die het gehele overige veld achter zich had. Hoewel Alonso vanaf P7 startte en daar ook eindigde, mag gezegd worden dat hij een puike race reed en liet zien waarom inhalen zo moeilijk is in Monaco, zeker als je Alonso voor je hebt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties