Fernando Alonso dicteerde de pace van het middenveld tijdens de Grand Prix van Monaco. De Alpine-coureur kreeg van zijn team te horen dat hij zijn banden moest sparen, en reed daarom wel drie seconden trager dan hij werkelijk kon. Vanwege de eigenschappen van het nauwe stratencircuit bouwde hij zo achter zich een trein op. Alonso belicht bij Motorsport.com de bizarre, ietwat komische middag die hij beleefde.
'Ik dacht niet dat we met 33 ronden op de teller het bandenleven hadden om het naar het einde van de race te schoppen', laat hij optekenen bij het Britse autosportmedium. Alonso zag de ronden vanaf de herstart meer als een sprintrace. 'We hadden dus twee keuzes: een stint op de mediumband of een stint op de hardste bandenset.'
'Wij gingen voor de mediumband, maar dachten niet dat we 33 ronden vol konden maken', geeft hij aan. Wellicht dat Alpine dezelfde denkfout maakte als Red Bull Racing deed. Volgens Ted Kravitz verwachtte de Oostenrijkse renstal namelijk een staande herstart, en was dat de reden dat ze voor het zachtere rubber gingen. Dat had namelijk meer grip geboden, was het werkelijk van zo'n staande start gekomen.
Alonso: 'We wisten niet of we de race uit konden rijden, dus ik heb vijftien ronden lang mijn pace gereguleerd. Vervolgens pushte ik nog vijftien ronden nadat het team mij vertelde dat Esteban Ocon een tijdstraf van vijf seconden had.' Ocon, die net zoals Lewis Hamilton vastzat achter de Spanjaard, werd door zijn teamgenoot in enkele coureurs achter hem gedrukt.
Alonso frustreert Hamilton
Hamilton gaf na afloop van de race aan dat het ontzettend frustrerend was om meer dan de helft van de race vast te zitten achter de tweevoudig wereldkampioen, die daarmee een treintje creëerde op het middenveld. 'Dat is niet mijn probleem', aldus de Asturiër, die zijn schouders ophaalt. 'Het was ook extreem makkelijk om hem achter mij te houden.' De nauwe straten van Monaco accommoderen inhaalacties niet, en dat maakte Alonso maar al te duidelijk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties