De 'idioot' die tientallen keren crashte in de Formule 1 Formule 1
Formule 1

De 'idioot' die tientallen keren crashte in de Formule 1

De 'idioot' die tientallen keren crashte in de Formule 1

Op 5 oktober 2014 kwam oud Formule 1-coureur Andrea de Cesaris op 55-jarige leeftijd om het leven bij een motorongeluk in Rome. Crue gezegd en hoe treurig het eigenlijk ook is, was het een dood die wel pastte bij de Italiaan die gedurende de jaren tachtig en negentig beter bekend stond als Andrea de Crasheris. Niet per se een hoogvlieger, maar wel één van de culthelden die de Formule 1 kleur gegeven hebben.

Wie een blik werpt op de kale statistieken van De Cesaris, ziet het gelijk: slechts 71 finishes in 208 starts, een bizar laag aantal. In ruim 65 procent van zijn gereden Formule 1-wedstrijden kwam de Italiaan niet over de finish. Natuurlijk, de betrouwbaarheid van de bolides toentertijd, De Cesaris reed van 1980 tot en met 1994 mee in de koningsklasse van de autosport, was niet om over naar huis te schrijven, maar De Crasheris is een bijnaam die niet zomaar uit de lucht is komen vallen. De coureur heeft een autokerkhof opgebouwd waar Pastor Maldonado en Romain Grosjean jaloers op zouden zijn.

Wild, maar geen koekenbakker

Was de sympathieke Italiaan dan een koekenbakker? Zeker niet. Wie met hem geracet heeft beaamt dat de Italiaan retesnel was. Alleen, ja, wel wat aan de wilde kant. Het is ook niet zonder reden dat De Cesaris in 1980 als 21-jarig broekie zijn Formule 1-debuut mocht maken bij Alfa Romeo. Een jaar later werd hij gecontracteerd door McLaren, toen nog een absoluut topteam.

Statistisch gezien heeft De Cesaris eigenlijk een alleraardigste carrière achter de rug. Als niet pure hoogvlieger pakte hij 59 punten in zijn loopbaan, vijf podiumplekken en als absolute hoogtepunt de poleposition op Long Beach in 1982, namens Alfa Romeo. Op 22-jarige leeftijd was hij toentertijd de jongste polesitter ooit. Een overwinning kwam er echter nooit, waardoor hij de coureur is met de meeste GP's zonder zege. Al was De Cesaris er in 1982 in Monaco bijzonder dichtbij. Die race stond bekend om de vele uitvalbeurten vanuit de leiding in de absolute slotfase en helaas was de Italiaan één van de gestrande coureurs. In de allerlaatste ronde viel zijn bolide vanuit leidende positie stil, omdat de benzine op was.


De Grand Prix van Monaco van 1982.

Andrea de Crasheris

Maar ja, die crashes. Dat is waar menig Formule 1-fan als eerste aan denkt als ergens uit het niets de naam van Andrea de Cesaris opduikt. De coureur schreef zo ongelofelijk vaak zijn bolide af, dat het eigenlijk niet te doen is om specifieke gevallen uit te lichten. Op YouTube zijn tal van crash-compilaties te vinden van de Italiaan en dat voor een coureur uit een ver Formule 1-verleden. Commentator en Formule 1-kampioen James Hunt noemde De Cesaris ooit een 'idioot' toen hij in 1990 tijdens de Grand Prix van San Marino raceleider Nigel Mansell bijna uit de race kegelde.

McLaren-teambaas Ron Dennis had er ook al snel genoeg van en dat in pas het tweede seizoen van De Cesaris in de Formule 1, in 1981, toen hij voor de Britse renstal reed. Dat jaar crashte hij in totaal negentien keer tijdens trainingen en races en Dennis was er op een gegeven moment helemaal klaar mee. Uit angst voor weer een ongeluk trok het team hem terug voor de Grand Prix op Zandvoort dat jaar. De toen 22-jarige coureur kwalificeerde zich weliswaar als dertiende, het leek Dennis echter beter om hem maar niet te laten starten.

De Cesaris is dan ook in het bezit van een aantal bizarre, oneervolle records. Niemand viel vaker uit dan hij, 137 keer om precies te zijn en in 1985 en 1986 zette hij een reeks neer van achttien uitvalbeurten, al dient vermeld te worden dat het gros te maken had met technische malheur en dat hij enkele keren wel werd geklasseerd omdat hij pas in de slotfase strandde. In 1987 zag hij zelfs geen enkele keer de eindstreep, ook al werd hij wel geklasseerd in België en Australië.


Een aantal crashes van De Cesaris.

Andrea De Cesaris, een ware cultheld 

Wat duidelijk moge zijn is dat De Cesaris voor de duvel niet bang was. Zijn vele ongelukken zijn te wijten aan zijn bereidheid risico's te nemen. De Italiaan was pijlsnel, maar wilde soms toch net iets te veel. Denk aan inhalen op onmogelijke plekken als de Loews Hairpin in Monte Carlo of toch nog pushen terwijl de kans op een extra positie winnen nihil was.

De Cesaris gaf de Formule 1 kleur, al zag het gros van zijn concurrenten eerder een gevaar in hem. Wellicht wel de eerste cultheld die de sport kende. Er is een reden dat we het zes jaar na diens laatste wedstrijd nog steeds over Pastor Maldonado hebben. Hij heeft zijn stempel weten te drukken op de sport, ongeacht hoe. Datzelfde geldt ook voor De Cesaris, wiens overlijden in 2014 bijzonder treurig en crue te noemen is. Waar hij na tientallen crashes in de gevaarlijkste sport ter wereld telkens weer opstond, lukte dat hem niet na een verkeersongeval in Rome. (Foto: Carmelo Di Giannantonio)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws