Volgend weekend staat de Grand Prix van Azerbeidzjan op de kalender, en daar hebben ze bij Red Bull Racing goede én slechte herinneringen aan. In 2017 wist Daniel Ricciardo er nog te zegenvieren, een jaar later ging het gruwelijk mis tussen hem en Max Verstappen. Die dag ging de Oostenrijkse renstal puntloos naar huis, maar, misschien nog wel belangrijker, het was tevens de dag dat Red Bull Ricciardo kwijtraakte aan concurrent Renault. Na de aanvaring met zijn teamgenoot was het vertrouwen weg bij de zevenvoudig Grand Prix-winnaar, die later dat jaar overstapte naar het Franse team.
De vierde wedstrijd van het 2018-seizoen vertrok de Formule 1-paddock voor de derde keer naar Azerbeidzjan. In 2016 maakte Baku City Circuit haar intrede in de sport en de tweede editie, een jaar later, werd gewonnen door Red Bull. In een controversiële race, waarin Sebastian Vettel een potje wheelbangde met wedstrijdleider Lewis Hamilton, profiteerde Ricciardo optimaal van alle tumult die zich voordeed aan de voorkant van het veld. Hij behaalde er zijn eerste overwinning van het seizoen. Verstappen, die op de vrijdag tweemaal de snelste tijd klokte, moest na twaalf ronden zijn Red Bull met een motorprobleem naast het circuit zetten.
Een jaar later waren het Vettel, Hamilton en Valtteri Bottas die tijdens de kwalificatie op de respectievelijk eerste, tweede en derde plek uitkwamen. Niet Red Bull, maar een van de directe concurrenten lag op koers om de grote prijs van Azerbeidzjan naar zich toe te trekken. Ricciardo startte de 2018-editie van de straatrace vanaf de vierde stek en een startrij achter zich, op P5, stond Verstappen. Het was Ricciardo die in de eerste instantie beter wegkwam, terwijl Kimi Raikkonen achter de Nederlander Esteban Ocons Force India in de muur dwong. Er kwam een safety car aan te pas die in ronde 6 pas opgeheven werd.
Verstappen verschalkt Ricciardo bij de herstart
Het was de jonge Limburger bij wie bij de herstart het vizier op scherp stond. In bocht 1 was Ricciardo nog de voorste Red Bull-man, maar door laat te remmen in bocht 2 was de P4 van Ricciardo ineens voor zijn teamgenoot, die kansloos was na de strakke inhaalactie van Verstappen. In ronde twaalf begon het gebakkelei tussen de twee kemphanen. Verstappen verdedigde in bocht 1 de binnenkant, raakte het wiel van Ricciardo bij de exit, en Ricciardo moest wederom in bocht 2 zijn meerdere erkennen in zijn jongere teamgenoot. De rook kwam van het duo af en de eerste signalen van een catastrofe hingen in de lucht.
In ronde 27 was het wéér raak: Ricciardo verzamelde voldoende snelheid om Verstappen in de eerste bocht te passeren en leerde van zijn fouten. De routinier dekte de binnenkant van bocht 2 af, maar Verstappen zat er al. Door laat aan te remmen hoopte Ricciardo dat Verstappen hem met rust zou laten, maar wederom propte laatstgenoemde zijn Red Bull in de krappe binnenbocht. Het team liet de heren racen, maar had dit wellicht beter niet kunnen doen. De frustratie bij Ricciardo groeide, terwijl Verstappen klampachtig vasthield aan zijn P4.
Red Bulls race eindigt in tranen
Met DRS lukte het Ricciardo in ronde 35: eindelijk was hij langs zijn teamgenoot. Die ronde haalde hij tevens de snelste raceronde, indicatief voor hoe hoog de snelheid van de talentvolle man uit Perth lag. Dat Red Bull voor de vijfendertigste ronde geen seintje gaf aan Verstappen was dan ook discutabel, maar later gaf Helmut Marko een verklaring voor de passieve houding van het team. Drie ronden na de passeerbeweging bleken Ricciardo's banden op. Met een nieuw setje ultrasofts voegde hij zich weer bij de rest van de coureurs. Na ook de pitstop van Verstappen was het echter de Nederlander die weer op de vierde plek lag.
'Oké, maat, je moet het weer doen. Laten we hem pakken', sprak ingenieur Simon Rennie bemoedigend toen Ricciardo wederom tegen de achtervleugel met Aston Martin-logo van Verstappen aankeek. Diezelfde ronde betrad Ricciardo het lange rechte stuk binnen een seconde van Verstappen. Ricciardo gooide zijn DRS open en plaatste een manoeuvre op zijn teamgenoot aan de binnenkant. Verstappen maakte een lichte schijnbeweging, dook tóch ook naar de binnenkant en Ricciardo remde nog, maar de wielen blokkeerden. Hij had de grip niet om de laat bewegende Verstappen nog te ontwijken en het duo schoot samen rechtdoor. Red Bull ging die dag naar huis met een dubbele DNF.
Op het matje geroepen in Baku
Adrian Newey liep hoofdschuddend weg van de pitmuur, terwijl Christian Horner gefocust naar de twee crashte Red Bulls bleef kijken op het scherm, alsof hij zo het zojuist plaatsgevonden drama teniet kon doen. De heren hadden wat uit te leggen aan het topmanagement. 'Dit had natuurlijk niet mogen gebeuren, maar het maakt niet uit wie de schuldige is. Dit is gewoon verschrikkelijk voor het team, we zijn veel punten kwijtgeraakt', aldus Verstappen. In de commentaarhokje van Sky Sports F1 werd gesuggereerd dat Verstappen van lijn veranderde in de remzone. 'Ik wil het er niet over hebben. Het is slecht voor het team en dat is al erg genoeg.'
'Dit is een matige situatie. Verstappen en ik moeten onze verontschuldigingen aanbieden aan het team. Wij zijn aan het strijden en zijn dankbaar dat het team dat toestaat. Dit is het slechtste wat kon gebeuren. Tijdens de race raakten we elkaar al enkele keren', reageerde Ricciardo, die de bui al zag hangen. Wie schuldig was, liet Ricciardo in het midden, hoewel later duidelijk zou worden dat hij vooral de actie van zijn teamgenoot risicovol vond. Moving under breaking, zoals het in het Engels heet, is uit den boze en diverse media kozen de kant van Ricciardo na afloop van het incident.
Red Bull deed dit niet. 'Het was een race-incident tussen die twee. Geen van beide coureurs treft meer blaam', sprak Red Bull-adviseur Marko na afloop voor de camera's van Sky Sports F1. Door Verstappen niet aan de schandpaal te nagelen, verdedigde hij zijn protegé indirect. Had Red Bull iets kunnen doen voorafgaand aan de crash? 'Dat is tegen onze filosofie. Wij hebben geen eerste en tweede coureur maar verwachten dat de coureurs allebei hun verantwoordelijkheid nemen.' Geen van beide heren deed dit in Azerbeidzjan dat jaar.
Ricciardo kiest voor Renault
Twee Grands Prix later wist Ricciardo de Grand Prix van Monaco te winnen, startend vanaf poleposition. Na een ongenaakbaar weekend liet hij zien dat hij het nog in zich had. Na eerder al een overwinning te boeken in China stond hij in 2018 op twee overwinningen, net zoveel als zijn Nederlandse collega er dat jaar uiteindelijk zou boeken. Soms zagen we nog vlagen van de briljante Australiër die we voor de crash kenden, maar in principe moest hij het de rest van het jaar afleggen tegen Verstappen. De toon was na de Azerbeidzjaanse Grand Prix gezet en de relatie tussen Ricciardo en Red Bull zou niet meer herstellen.
Iets meer dan drie maanden na het incident met Verstappen komt Ricciardo met groot nieuws: vanaf 2019 komt hij uit voor Renault, dat hem dan voor twee jaar vast heeft weten te leggen. Een stap terug, maar wel een mogelijkheid om zich in een rol als eerste coureur te werken. Races won hij er niet, maar twee podia wist hij er in de slotfase van de samenwerking nog wel te halen. Ricciardo deed dat jaar zijn verhaal tegenover de camera's van Netflix in de serie Drive to Survive. Hier gaf hij toe dat de aanvaring op Baku City Circuit de druppel was die de emmer deed overlopen. Red Bull raakte Ricciardo kwijt en is sindsdien op zoek naar een gepaste vervanger om Verstappen bij te staan in de titelstrijd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties