De achteruitgang van de Ferrari: 'We moeten er een verklaring voor vinden' Formule 1
Formule 1

De achteruitgang van de Ferrari: 'We moeten er een verklaring voor vinden'

De achteruitgang van de Ferrari: 'We moeten er een verklaring voor vinden'

Voor de zomerstop leek de Ferrari de sterkste auto van het veld, maar sinds de Grand Prix in België lijkt het een stuk minder te zijn. Aan de snelheid die de wagen genereert ligt het niet zozeer. Het probleem lijkt voornamelijk te maken te hebben met het uithoudingsvermogen van de auto, maar ook andere factoren spelen een rol.

De polepositions blijven binnenstromen voor Charles Leclerc. Hij staat momenteel op een aantal van negen en heeft dus op meer dan de helft van de circuits dit jaar een pole weten te bemachtigen. In de race gaat het vervolgens echter steeds fout. Hierbij speelt bandendegradatie een grote rol, want ze slijten bijna altijd snel en worden veel te warm.

Ook Leclerc legt de schuld van zijn teleurstellende raceresultaat in Singapore deels bij het bandenprobleem. Daar kon hij de leider van de race, Sergio Pérez, een tijd volgen, maar moest toch afhaken. 'Als ik te lang dichtbij was, raakten de voorbanden oververhit en moest ik wat langzamer rijden', verklaart hij, geciteerd door Auto Motor und Sport. 'In een directe vergelijking zijn we sneller in de eerste zes tot zeven ronden en daarna is Red Bull sneller. Daar moeten we een verklaring voor vinden.'

Binotto: 'Red Bull Racing vindt sneller een goede balans'

Behalve dat de F1-75 langzamer lijkt geworden, ziet de Red Bull er een stuk sneller uit in verhouding tot eerder dit seizoen. Helmut Marko heeft hier wel een verklaring voor, want de RB18 is namelijk meer dan tien kilo lichter geworden. 'Hierdoor is het werkvenster groter geworden en is de auto beter rijdbaar. Het gewicht is nu beter verdeeld', verklaart de Oostenrijker. De teambaas van Ferrari, Mattia Binotto, is het daarmee eens: 'Red Bull Racing vindt sneller een goede balans.'

Verder zijn er sinds Spa strengere regels voor de bodemplaat die Ferrari harder raakten dan Red Bull. Volgens deze theorie moet de Italiaanse renstal een hogere rijhoogte kiezen en het chassis anders afstellen dan voorheen. Afhankelijk van het circuit kan dit veel invloed hebben op de prestatie van de F1-75.

Binotto: 'Als dit ons overkomt, worden we gekruisigd'

Behalve de wagen zelf blijft Ferrari zichzelf keer op keer in de voet schieten. In Singapore leek het een redelijk nette race, maar toch zorgde een slechte pitstop ervoor dat het Leclerc de leiding niet kon terugpakken na zijn mindere start.

Binotto ging hier niet echt op in, maar benadrukte wel dat hij vindt dat Ferrari onder een vergrootglas ligt. 'Als dit ons overkomt, worden we gekruisigd. Bij Red Bull is het een vergissing die kan gebeuren', vertelt hij. Wel is dit iets waar volgens Leclerc aan gewerkt wordt. 'We willen de laatste races gebruiken om de uitvoering van de races te verbeteren. De race in Singapore voelde als vooruitgang', verklaart de Monegask.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws