Red Bull's strijd met Ferrari is door Tom Coronel in het AD vergeleken met het brengen van een mes naar een vuurgevecht. Ferrari kwam het snelst uit de blokken vanaf het allereerste begin van de onofficiële en officiële tests, er is nauwelijks een tijdenlijst voorbijgegaan waarin Charles Leclerc of Carlos Sainz niet in de top twee voorkwamen. Bovendien eindigde de Italiaanse formatie steevast op het podium in eerste twee races en dus betitelt Coronel Ferrari als favoriet.
Red Bull heeft allesbehalve slecht gepresteerd, maar heeft wel een inhaalrace moeten rijden tegen de Scuderia. In Bahrein waren ze tweede, zelfs voordat Verstappen en Sergio Perez in de slotfase met vergelijkbare problemen met de brandstofpomp moesten opgeven. Maar de regerend wereldkampioen bij de coureurs boekte de eerste overwinning van zijn titelverdediging toen hij in Saoedi-Arabië een spannend duel met Leclerc won.
Voor de toekomst ziet het er echter veelbelovender uit voor Red Bull, want vanaf de Grand Prix van Emilia Romagna in Imola op 24 april en daarna zal de RB18B naar verwachting 8 kg lichter zijn - en dus potentieel sneller. 'Voor zover ik kan zien, is de Ferrari tot nu toe de betere auto geweest', vertelde de Nederlandse autocoureur. 'Max vocht met een mes, Leclerc met een pistool. Nu hebben ze allebei een pistool. Ik wist dat Red Bull een handicap had, maar dat is nu opgelost zoals het hoort. Dat is heel goed nieuws. Max kan nu de strijd aangaan.'
Extra gewicht een groot nadeel voor Verstappen
Coronel ging verder in op hoe het dragen van extra gewicht van invloed kan zijn op de prestaties van een auto. 'Gewicht is alles', zei de 50-jarige. 'Met minder gewicht kun je makkelijker remmen en accelereren. Je kunt zien hoe groot het verschil in rondetijden is als de auto's rijden met een halfvolle brandstoftank vergeleken met een volle. Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat Red Bull de afgelopen weken het probleem voor een goede 75% heeft opgelost. Ongeveer zeven kilo is uit de auto verwijderd. Ik heb begrepen dat ze de vloer lichter hebben gemaakt en veel andere onderdelen een beetje lichter.'
Coronel vergelijkt verder hoe gewicht zijn eigen races in de toerwagenklasse beïnvloed: 'Bij ons in de toerwagenklasse betekent 10 kg minder gewicht dat je 0,1 seconde sneller bent in een ronde. Formule 1-auto's zijn een stuk lichter, dus ik bereken dat het effect twee keer zo groot is. Als de Red Bull nu 0,2sec per ronde sneller is, dan zou dat hem (Verstappen) in Saudi-Arabië over 50 ronden bij elkaar opgeteld 10 seconden sneller hebben gemaakt. Zo moet je het uitrekenen en dan is het verschil heel groot.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties