Tom Coronel heeft genoten van de openingsdag van het Grand Prix-weekend in China. Na een uurtje training mochten de coureurs meteen het achterste van hun tong laten zien in een sprintkwalificatie. In die sessie was Lando Norris het snelste in een natte SQ3-sessie, terwijl Max Verstappen genoegen moest nemen met de vierde plek. Coronel besteedde aandacht aan de prestaties van beide heren.
De laatste Grand Prix in China vond vijf jaar geleden plaats, en Coronel is blij dat het Formule 1-circuit terug is in het Aziatische land. 'Dit is waar je voor gaat zitten', zegt Coronel enthousiast in de nabeschouwing van Viaplay na de spannende sprintkwalificatie. De Nederlandse coureur prees Norris vanwege zijn snelheid in de regen. 'Het gat was heel erg groot. Je doet alles op zicht en gevoel, want niemand kent deze baan en deze condities. Het was constant aftasten. Het is dan serieus knap dat je het op deze manier laat zien', aldus Coronel.
Coronel vindt het geen toeval dat de top vier vol zit met talent: Norris, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, en Verstappen; samen goed voor twaalf wereldtitels, en 192 Grand Prix-zeges, waarvan de bijdrage van Norris in beide gevallen precies nul is. 'Het was ook geen klein verschil, maar een mooi, groot gat van een seconde. Je ziet hem ook zoeken, met wheelspin bij het uitaccelereren. Ik vind dit de mooiste condities voor coureurs. Hier zie je de toppers aan het werk. Je moet het zelf uitzoeken, en veel plezier!'
Verstappen vecht met de RB20
Verstappen bleef uiteindelijk op de vierde plek steken. 'Je weet dat er niet direct rubber op de lijn ligt, maar als je een beetje onderstuur hebt, ga je toch radius pakken. Bij het accelereren zie je dit soort momentjes', legt Coronel uit bij de beelden van de ronde van Verstappen, die last van overstuur had bij het uitkomen van bocht drie. 'Dan gaat je hartslag door het dak heen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Coronel bekijkt ook de rest van de ronde, waarin Verstappen tweemaal naast het asfalt kwam, vol enthousiasme. 'Er zat een moment van overstuur bij, waarvan ik dacht: dit kan niet, hier hoor je te spinnen! Je ziet al in de zesde bocht dat hij te laat remt, en dat hij begint te blokkeren, en hij de bocht niet haalt. Je wil die tijd echter niet verloren laten gaan, want je zal die seconde maar nodig hebben in de laatste ronde.'
Vervolgens komt het grootste moment van overstuur bij Verstappen in beeld. 'In die lange doordraaier heeft hij echt een enorm moment van overstuur. Je ziet dat hij op het gas wil gaan. Dit is gewoon één grote driftveeg', lacht Coronel. 'In die lange snelle doordraaier, het rechte stuk op, wil je die snelheid meenemen. Dit is écht zoeken, en heel gaaf. In de laatste bocht schiet hij ook rechtdoor. Hij remt aan voor de bocht en blokkeert dan, dus hij schiet door de grindbak, en dan moet hij aanzetten voor zijn laatste ronde, want natuurlijk wordt deze ronde afgepakt, dat is heel logisch.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties