'Concurrentie kijkt vol verbazing naar Red Bull, Oostenrijkse renstal heeft maar één zwakke plek' Formule 1
Formule 1

'Concurrentie kijkt vol verbazing naar Red Bull, Oostenrijkse renstal heeft maar één zwakke plek'

'Concurrentie kijkt vol verbazing naar Red Bull, Oostenrijkse renstal heeft maar één zwakke plek'

Red Bull Racing heeft de competitie op een grote achterstand weten te zetten tijdens het 2023-seizoen. Er zijn pas twee races verreden, maar tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië was de Oostenrijkse renstal opnieuw superieur. Ditmaal was het Sergio Pérez die voor teamgenoot Max Verstappen over de streep kwam. De één-twee van Red Bull was dus opnieuw een prima resultaat voor het team, maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn bij de regerend kampioen.

Het verschil tussen Red Bull en de rest van de grid was in Jeddah opnieuw immens. 'Toen Pérez en Verstappen vrij spel hadden in de race, liepen ze soms een seconde weg van de rest', schrijft Auto, Motor und Sport. De manier waarop het team het doet, zorgt voor hoofdbrekens bij de competitie. 'Red Bull had zijn auto afgesteld op minimale luchtweerstand. De concurrentie is nog steeds op zoek naar de truc die Red Bull in staat stelt om extreem laag aan de achterkant te rijden en zo het zuigeffect van de onderkant van de auto te vergroten.'

'Tien millimeter betekent hier drie tienden', vervolgt het Duitse medium. 'Maar je moet je die tien millimeter wel kunnen veroorloven.' Zo mag de plank onder de auto niet meer dan een millimeter afslijten, de onderkant mag niet buigen en de teams moeten voorkomen dat de auto's te maken krijgen met porpoising. Daarnaast mag de ophanging niet zo stijf zijn dat de banden bij hobbels contact met de weg verliezen. 'Anders dan de concurrentie heeft Red Bull alles onder controle.'

De enige zwakke plek van Red Bull

De auto van Red Bull is op alle vlakken sterk, maar er kan ook een negatief aspect gevonden worden. 'De wonderauto heeft alleen een zwak punt als het gaat om betrouwbaarheid.' Vooral Verstappen kampte opnieuw met betrouwbaarheidsproblemen. Zo kon hij op zaterdag de kwalificatie niet volmaken door een probleem met zijn aandrijfas. Ook op de zondag liep het niet vlekkeloos. 'Maar het snelheidsvoordeel is zo groot dat de wereldkampioen al na 25 ronden tweede was in de race - zelfs als de safetycar een beetje hielp.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws