Cadillac is absoluut niet bang geworden van het protest van de Formule 1-teams tegen de intrede van Andretti en Cadillac. Rory Harvey, de vice-president van Cadillac, gelooft dat er nog een lange weg te gaan is voordat de Amerikaanse formatie definitief toe kan treden, maar dat de eerste stappen er zijn. Hij is overtuigd dat de Formule 1 hun werk in de IMSA (International Motor Sports Assosciation, red.) zal complementeren.
Op 5 januari leverden Andretti en Cadillac een voorstel in om samen mee te gaan doen in de Formule 1. Andretti heeft al vaker geprobeerd om de Formule 1-wereld in te komen, maar die pogingen werden geweerd door de teams, ondanks dat de FIA er wel voor openstond. Om met meer overtuigingskracht te komen, sloeg Andretti de handen ineen met de fabrikant General Motors om zo samen met Cadillac een Formule 1-plan op te zetten. De twee partijen zijn van plan om in de aankomende jaren in de koningsklasse te rijden.
Dit plan werd echter niet zo enthousiast ontvangen door de Formule 1-teams. Zij benadrukken vooral dat het kampioenschap stabiel en geloofwaardig moet blijven, wat volgens hen door de intrede van Andretti en Cadillac kan veranderen. FIA-president Mohammed Ben Sulayem moest hier niets van hebben, hij beschouwt het idee namelijk als positief. Ondanks dat het donderde en bliksemde bij de Formule 1-teams betreffende de intrede van de Amerikaanse formatie, is Cadillac absoluut niet afgeschrikt.
'We zouden onze intentie niet aankondigen om een 'expression of interest' in te leveren als we dachten dat het niet zou voldoen aan de eisen', vertelt Harvey, geciteerd door de Franse tak van Motorsport.com. 'Vanuit dat punt is er nog een lange weg te gaan in het proces. De 'expression of interest' en de details zijn nog niet gepubliceerd, dat is de volgende stap. We zullen dat document gaan inleveren en dan zien waar het heengaat', geeft de Amerikaan aan. Ieder team dat wil gaan deelnemen aan de F1 moet een 'expression of interest' inleveren. Dat document wordt dan bekeken door het bestuursorgaan. Haas is het laatste team dat door dat proces is gegaan, de vergadering over de toelating van Haas startte in 2013 en uiteindelijk mochten ze in 2016 de grid op.
IMSA-ervaring gaat goed zijn voor Cadillac
'Ik weet dat de Andretti-organisatie er erg veel zin in heeft', gaat Harvey verder. 'We gaan ons best doen om te laten zien wat wij kunnen brengen. We zijn er zeker van dat het partnerschap met Andretti fantastisch is en dat het ons in de positie brengt om te presteren', zegt de Amerikaan. Sinds 2017 voelt Cadillac zich thuis in de IMSA in de Verenigde Staten. Voor het aankomende seizoen maakt Cadillac zich op om ook in het WEC (World Endurance Championship, red.) mee te gaan doen. Sommigen denken dat dat de interesse in de Formule 1 belemmert, maar dat is zeker niet zo.
'Nee, we zijn ook heel enthousiast voor deze mogelijkheid', vervolgt Harvey over de IMSA en WEC-mogelijkheden. 'F1 gaat alles wat we in de IMSA doen complementeren. We denken niet dat het effect gaat hebben op ons IMSA-programma', verzekert de vice-president. 'We hebben een geschiedenis in motorsport. Het is al zeventig jaar geleden sinds we zijn toegetreden in de motorsport en we hebben grote successen geboekt in meerdere kampioenschappen. De Verenigde Staten en het IMSA-kampioenschap zijn erg belangrijk voor ons. We kijken er naar uit om met de convergentie van de regelgeving deel te kunnen nemen aan het WEC.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties