Voormalig Formule 1-coureur en Sky Sports-expert Martin Brundle ziet dat Mercedes het voor het derde jaar op rij niet voor elkaar heeft met de auto en zegt dat de W15 de meest lastige auto is om te besturen. Brundle stond langs de zijlijn in Australië toe te kijken hoe George Russell en Lewis Hamilton niet streden met andere coureurs, maar met hun eigen bolides.
Mercedes ging zonder punten en met een dubbele DNF naar huis na het weekend in Australië. Hamilton viel voor de helft van de race uit vanwege motorproblemen, Russell crashte in de laatste ronde van de race. Het was een dieptepunt na een moeilijk weekend waarin de coureurs het lastig hadden met de auto. 'Toen ik op vrijdag op het circuit was, leek het me dat Hamilton's Mercedes misschien wel de moeilijkste auto was om te besturen', schrijft Brundle in zijn column voor Sky Sports. 'Door de snelle chicane van bochten één en twee, was de auto overal en nergens', vervolgt hij. 'Voor het derde achtereenvolgende seizoen hebben ze de juiste afstellingen niet gevonden met de huidige generatie auto's.'
Mercedes moet de auto nog steeds leren te begrijpen. Hamilton gaf aan dat er ergens in de W15 nog wat snelheid en performance verstopt zit, maar waar is nog maar net de vraag. 'Teambaas Toto Wolff heeft altijd elegante woorden en zinnen om het verhaal verder te brengen en zich te richten op de volgende race of het volgende seizoen, maar het moet erg moeilijk voor hem zijn om het gebrek aan vooruitgang te zien', schrijft Brundle. 'En daarbij ging ook nog eens de betrouwbaarheid verloren voor de krachtbron van Hamilton.' Wolff hield echter vol dat Mercedes vooruitgang had geboekt en dat veel van de problemen waren geëlimineerd.
Contrast Mercedes-McLaren is enorm
Ondertussen staat het Mercedes-klantenteam McLaren boven de Duitse renstal in het klassement, en scoorde ze significant beter tijdens de Grand Prix van Australië. 'Norris vertelde me na de race dat hij tweede had moeten worden, zoveel vertrouwen had hij in zijn auto en zijn pace', zegt Brundle. 'Maar Ferrari had Leclerc laten stoppen om de harde band te pakken, en dat betekende dat hij een undercut kon doen. Daardoor kreeg Ferrari uiteindelijk die één-twee. Het zegt genoeg dat Norris teleurgesteld was met een derde plek, want McLaren heeft een zeer solide start van het seizoen. Hopelijk kunnen ze de auto nog finetunen om in het territorium van Ferrari en Red Bull te komen, want beide rijders zijn daar klaar voor.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties