Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn elkaar de afgelopen jaren op het circuit niet meer vaak tegengekomen, maar in Hongarije streed het duo nagenoeg de hele race om de laatste podiumplek. Zoals zo vaak in het verleden leidde het tot contact, waarbij Verstappen aan het kortste eind trok. Martin Brundle beoordeelt het incident tussen beide coureurs.
Bij Verstappen liepen de frustraties al sinds het begin van de race op. De Nederlander moest eerst, tot zijn onvrede, een plek aan Lando Norris teruggeven, waarna een zwakke strategie en een gebrek aan snelheid het humeur van de Red Bull Racing-coureur op de proef stelde. Bij de eerste pitstopronde had Hamilton een undercut gedaan op Verstappen, en dat was ook bij de laatste pitstops het geval. Verstappen was dus de hele race op Hamilton aan het jagen.
Daarbij bleek inhalen lastig te zijn, onder meer doordat Verstappen weinig vertrouwen bij het remmen had. In de slotfase van de race ging Verstappen er toch voor, waarna hij met blokkerende wielen rechtdoor schoot, en de Mercedes van zijn rivaal raakte. Hamilton noemde het al meteen een race-incident, terwijl Verstappen zijn concurrent moving under braking verweet. Engineer Gianpiero Lambiase liet zijn coureur weten dat hij geen zin had in kinderachtige verwijten naar andere teams over de boordradio.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Brundle beoordeelt
Bij Sky Sports F1 liet commentator Martin Brundle zijn licht op de situatie schijnen. 'Wauw, we gaan nu echt een chagrijnige Max Verstappen horen, maar ik denk dat hij vooral zijn stuur recht moest houden in een poging om de auto af te remmen', aldus de voormalige coureur. 'Hij kwam er met zoveel snelheid invliegen. Hij kwam daarna ook zo hard weer terug op het asfalt. Als dit iemands fout is, dan is het wel de fout van Max', vindt Brundle. 'Lewis doet hier niks verkeerd.'
Verstappen met tekst en uitleg
Verstappen verklaarde na de race juist dat hij Hamilton wel als schuldige zag. 'In het midden van de remzone ben ik al voor de actie gegaan, maar hij bleef maar naar rechts komen. Ik kan natuurlijk niet meer te veel sturen bij het remmen, dus op een gegeven moment blokkeren mijn wielen, doordat hij naar rechts blijft komen. Mensen hadden veel over Oostenrijk te zeggen, maar dat was maar één beweging, en daarna bleef ik rechtdoor rijden bij het remmen, terwijl Lewis steeds verder instuurt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Nederlander verwijst daarmee naar zijn incident met Lando Norris in de slotfase van de Oostenrijkse Grand Prix. Verstappen kreeg voor dat incident tien seconden straf voor moving under braking, maar de wereldkampioen stipt een cruciaal verschil aan: 'Het probleem zat hier niet in de eerste beweging, maar het gaat erom dat hij in de remzone me nog verder afknijpt.'
'Hij blijft naar rechts sturen, en dat kun je niet doen als iemand al voor de binnenkant van de bocht is gegaan', vervolgt de 26-jarige. 'Daarom blokkeerden mijn wielen, want anders hadden we elkaar sowieso geraakt, omdat hij op me instuurde. Die inhaalactie was volledig haalbaar. Ik remde niet te laat volgens mij, maar ik zal het nog eens bekijken', geeft Verstappen aan. Brundle had in ieder geval geen boodschap aan de verklaring van Verstappen: 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet', zo verwijst de Brit toch naar het incident uit Oostenrijk, dat volgens Verstappen dus niet vergelijkbaar was, en waar Verstappen daarnaast ook voor bestraft werd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties