Doornbos reageert uitgesproken: 'Het is een farce voor de Formule 1, dit gaat nergens over' Opinie
Opinie

Doornbos reageert uitgesproken: 'Het is een farce voor de Formule 1, dit gaat nergens over'

Doornbos reageert uitgesproken: 'Het is een farce voor de Formule 1, dit gaat nergens over'

Als je Formule 1-commentator van beroep bent, kon je in Hongarije rustig achteroverleunen. De helft van de uitzending werd namelijk gevuld met boordradio's, voornamelijk door Max Verstappen en Lando Norris' race engineer Will Joseph. Analist Robert Doornbos heeft genoten, maar beseft ook dat het boordradioverkeer het gevolg was van strategisch gestuntel bij de topteams. McLaren moest het daarbij ontgelden.

'Wat een wereldseizoen', zegt Doornbos bij het Ziggo Sport Race Café als hij hoort dat al zeven coureurs in 2024 een Grand Prix gewonnen hebben. Alleen Sergio Pérez won van de topteams nog niet. Daarmee is dit het hoogste aantal winnaars sinds 2012, toen de eerste zeven races door zeven verschillende coureurs gewonnen werden en de totaalscore op acht kwam te staan.

Met de eerste overwinning van Oscar Piastri komt de teller van McLaren net als bij Ferrari en Mercedes op twee te staan. Toch ging het niet zozeer over de tweede één-twee van het Britse team sinds 2010, maar eiste de smeekbede aan het adres van Norris de hoofdrol op. McLaren bracht zichzelf in een lastige situatie door nummer twee Norris eerder naar binnen te halen dan leider Piastri, waarna kampioenschapskandidaat Norris niet stond te trappelen om een overwinning op te geven.

McLaren breekt basisregel

Volgens Doornbos ging het mis doordat McLaren niet de prioriteit aan haar eerste coureur gaf. 'Dit soort dingen moet je overrulen. Dit is een strategische blunder', zegt de analist over het feit dat Piastri niet de kans kreeg om voor Norris een pitstop te maken, terwijl Lewis Hamilton nog op meer dan vijf seconden achterstand van het pit window van Norris zat. 'Het is een farce voor de Formule 1, dit gaat nergens over.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren lando norris oscar piastri
Oscar Piastri en Lando Norris werden beiden in een lastige situatie gedrukt.

Doornbos denkt dat de situatie voor het dominante team juist heel eenvoudig was. 'Vanuit sportief oogpunt moet je gewoon zeggen dat Oscar Piastri de leider is. Je kan hem dan vragen of hij een pitstop wil maken. Zo nee, vraag je het aan Lando. Dat Oscar die vraag niet heeft gekregen, daarmee brachten ze hem in een hele moeilijke positie, en dan moet je die overwinning wel aan Oscar geven. Hoe slecht is dat van het team? Dit is de basisregel in de Formule 1', weer de oud-coureur over de voorkeur die Piastri had moeten krijgen.

Wat had Norris moeten doen?

Norris kreeg de leiding dus in handen, en leek lange tijd niet van plan te zijn om deze nog in te leveren. Uiteindelijk deed hij dat wel na vele verzoeken van engineer Joseph. Doornbos vindt het onbegrijpelijk dat Norris zijn zege heeft opgegeven. 'No way dat rijders dat doen. Norris bewijst het tegendeel, en is een gentleman, maar ik weet niet hoe ver je komt door een gentleman te zijn. Dan ben je geen killer', luidt de kritiek. 'We hebben Max horen gillen voor een P4 dat hij hem gewoon pakt. Hij is een gentleman als je dit doet, maar hij heeft geen killer instinct. Het team verpest het, en jij moet de scherven opruimen.'

Voor McLaren zelf zitten er ook pluspunten aan de uitkomst van de race. 'Ze hebben wel twee coureurs die perfect orders opvolgen, en die prima luisteren. Het zijn de beste jongetjes van de klas, dat gebeurt ook niet vaak in de Formule 1. Het is ook wel iets waar je als team trots op mag zijn. Wij zitten hier kritiek te geven, maar misschien zijn zij wel hartstikke blij.' Norris zal in ieder geval weten dat hij op Piastri kan rekenen als de Australiër Norris ooit een zege moet gunnen op verzoek van het team.

Doornbos is wel kritisch op het pleidooi van McLaren, waarmee het haar coureur probeerde af te remmen. 'Het team gaat je opeens vanaf de pitmuur vertellen dat je de banden moet gaan sparen in de laatste stint, terwijl je verse sloffen hebt, en waar je makkelijk mee naar de finish kunt rijden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws