Voormalig Formule 1-coureur en analist Martin Brundle heeft in zijn column voor Sky Sports F1 teruggeblikt op een veelbesproken weekend in Las Vegas. Niet alleen de show kwam veelvuldig in het nieuws, ook de opstartproblemen op de openingsdag van het raceweekend, en het uiteindelijke spektakel in de Grand Prix zelf trokken de aandacht, en dus was er voor Brundle meer dan voldoende om te bespreken.
De meningen lopen onder de coureurs nogal uiteen over het Las Vegas Strip Circuit, maar Brundle vindt het circuit wel degelijk intimiderend. 'Hoewel het circuit omgeven wordt door muren, lag de gemiddelde snelheid in de poleronde indrukwekkend genoeg rond de 240 kilometer per uur op het op één na langste circuit op de kalender. Het circuit is dus enorm snel, en het nieuwe asfalt bleef glad. Ik reed een aantal ronden in een Aston Martin DBX, en toen besefte ik dat de lay-out niet alleen een supporting act was voor alle lichten en herrie, maar dat het eigenlijk best technisch en uitdagend is op bepaalde stukken', aldus de Brit.
'Het is in ieder geval niet een reeks van negentiggraden-bochten zoals we in het verleden gezien hebben', vervolgt Brundle. 'Sommige rechte stukken voelen wat lang aan, maar dat kwam in de race goed van pas. Alle coureurs maakten indruk op mij met de wijze waarop ze ondanks de uitdagingen, het vreemde tijdschema, en de jetlag het circuit vol passie aanvielen. Het schema, zo laat in het jaar met de koude nachten en een kwalificatie die om middernacht start en een race die om tien uur 's avonds start, voelde alsof je een vierkantje door een rond gaatje probeerde te duwen. Ik weet niet voor wie dat goed uitkomt, behalve dan dat de openbare wegen later kunnen sluiten. Hopelijk kan dit verbeterd worden voor volgend jaar, al vindt het evenement dan nog een week later plaats.'
Verrassingen in de kwalificatie
In de startopstelling waren een aantal bekende namen terug te vinden in de top drie, maar daarachter regende het verrassingen, met uiteindelijk negen verschillende teams in de top tien van de startopstelling. 'Charles Leclerc startte weer eens vanaf poleposition, terwijl teamgenoot Carlos Sainz naar de twaalfde plek gedegradeerd werd, en Max Verstappen dus naar de eerste rij opschoof. Red Bull zag in dat het Ferrari in de kwalificatie niet kon verslaan, en dus kozen ze bij Verstappen voor wat minder downforce, en dat kwam goed van pas in de race.'
'Het lage gripniveau en de koele nachttemperaturen zorgden voor een onvoorspelbare grid. Coureurs als Lewis Hamilton, Lando Norris, en Oscar Piastri hadden het lastig om de banden aan het werk te krijgen, terwijl ook Sergio Pérez de boot miste en als elfde startte nadat zijn team hem al vroeg in Q2 in actie liet komen', zo noemt Brundle een aantal coureurs die al wisten dat ze voor een inhaalrace stonden.
Geen gebrek aan spektakel in spannende race
Na het doven van de startlampen was het niet lang wachten op de eerste incidenten. Zo spinden Fernando Alonso en Sainz, en was er een duel voor de leidende positie. 'Ik weet niet hoe Verstappen van die vuile kant beter startte dan de Ferrari van Leclerc, maar ze kwamen wiel aan wiel bij de eerste bocht, met Max aan de binnenkant. De regels maken duidelijk dat als je voorwiel op gelijke hoogte of voor het voorwiel van je rivaal is bij de apex, dan heb je ruimte verdiend in die bocht. Je moet echter de controle over je auto behouden, en dat deed Max niet, waarbij hij de Ferrari met zich meenam.'
'Net als Leclerc en Ferrari namen de meeste mensen aan dat Max die plek terug zou geven, maar hij ontving een vijfsecondenstraf', aldus Brundle. 'Normaal gesproken zou je zeggen, met een voorsprong van al twee seconden, dat dat mild was. Leclerc haalde hem echter opnieuw in, en met de safetycar vanwege de zware crash van Norris, zorgden die vijf seconden ervoor dat Max ver terugviel. Degenen die vroeg stopten, zoals Sergio Pérez, Fernando Alonso, of Carlos Sainz, zaten in een goede positie na die safetycar.'
Uiteindelijk won Verstappen toch nadat hij Pérez en Leclerc inhaalde. 'Verstappen heeft over praktisch alles geklaagd betreffende het evenement en het circuit, maar toen het erop aankwam, kwam de wereldkampioen, inclusief een kapotte voorvleugel, wederom bovendrijven in de chaos, om op briljante wijze zijn 53e overwinning te pakken. Net als alle andere coureurs had hij genoten van het racen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties