Oud-Formule 1-coureur Martin Brundle is kritisch op de situatie rond de aanvaring tussen Fernando Alonso en Lance Stroll en vooral de nasleep daarvan. De commentator snapt precies waarom Haas protest aantekende, maar is het niet per definitie eens met de straf van dertig seconden die Alonso kreeg. Brundle vergelijkt het met een moment uit 2006, waar de Spanjaard ook de dupe was van een beslissing van de wedstrijdleiding.
Na het incident met Stroll kon Alonso verder, maar niet zonder de nodige gebreken. Voornamelijk zijn spiegel was een controversieel onderwerp. 'Na Alonso's korte vlucht en zware impact deed zijn rechterspiegel, of beter gezegd zijn rechter-aerodynamische-apparaat met een spiegel, uiteindelijk een bod op vrijheid', meldt Brundle daarover in zijn column bij Sky Sports F1. 'Daarna informeerde zijn team hem over auto's achter hem, en trouwens, wie durft Alonso in te halen als hij boos is?', grapt hij.
Toch ziet Brundle in dat puin op de baan erg gevaarlijk kan zijn. 'Het valt niet te ontkennen dat er een aanzienlijk stuk carbon van de Alpine is gevallen. Alonso haalt Kevin Magnussen in, maar verliest daarbij zijn buitenspiegel, waardoor het over de baan stuitert', benoemt de commentator. Ook Sergio Pérez reed door, terwijl zijn voorvleugel was beschadigd en hij kreeg niks te horen van de wedstrijdleiding. 'Waarom is dit allemaal relevant? Nou, Kevin Magnussen is dit seizoen al drie keer door de wedstrijdleiding gedwongen naar de pits te komen.'
'Ze wilden consistentie en opheldering'
In Canada, Hongarije en Singapore moest hij pitten om zijn voorvleugel te vervangen toen zijn front wing endplate beschadigd was en los hing, maar aan de auto bleef. 'Haas was destijds woedend en nog meer toen ze zagen dat Pérez en zijn kapotte voorvleugel en Alonso met een zwaaiende spiegel door mochten, protesteerden ze zowel tijdens als na de race bij de FIA', zo begrijpt Brundle het protest van Haas.
Behalve dat het team het puntenaantal voor Magnussen wilde maximaliseren, snapt de oud-coureur ook andere redenen. 'Het zijn racers, ik neem het ze niet echt kwalijk, ze wilden consistentie en opheldering', legt hij uit. 'Na de race werd besloten het protest tegen de auto van Alonso maar niet tegen de auto van Perez te handhaven. En dus kreeg Alonso na al zijn avonturen en moed een straf van dertig seconden en zakte hij van de zevende naar de vijftiende plaats, wat Alpine ook pijn doet in hun gevecht met McLaren.'
'Ze hebben gezond verstand van coureurs nodig'
Brundle vergelijkt het met een moment op Monza in 2006, waar Alonso goed reed met een beschadigde auto. 'Hij werd zeer dubieus bestraft met vijf startplaatsen voor het blokkeren van Felipe Massa. We zijn nu zestien jaar verder, maar het onrecht voelt voor mij ongeveer hetzelfde', vertelt Brundle.
Toch snapt hij dat de FIA de beslissing heeft genomen. 'Regels zijn regels en over het algemeen ben ik het ermee eens dat ze strenger worden toegepast, maar ze hebben wat gezond verstand van coureurs nodig om mee te gaan', is Brundle kritisch. 'Bepalen wiens voorvleugel veilig is als hij gedeeltelijk gebroken is en wiens niet, is nogal subjectief', eindigt de Formule 1-expert. De soap rondom de straf van Alonso is nog niet voorbij, want Alpine heeft geprotesteerd tegen de beslissing. Donderdag in Mexico zal er meer duidelijkheid komen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties