De inconsistentie van de stewards en de regels omtrent het taalgebruik van de rijders zijn twee onderwerpen die de Formule 1 mee heeft genomen naar 2025. McLaren-CEO Zak Brown staat in principe achter meer toezicht op het gebruik van scheldwoorden, maar vindt dat de FIA en de FOM ook mee moeten werken. De FOM kiest namelijk zelf welke boordradio's wel en niet uit worden gezonden.
De FIA kondigde onlangs aan dat de regels betreffende ongepast taalgebruik van de coureurs strenger zijn geworden. De boetes zijn hoger, en in ernstige gevallen kan een coureur zelfs een maand geschorst worden of worden WK-punten afgenomen. Op die manier hoopt de FIA dat de coureurs zich beter aan de regels houden. De discussie over het taalgebruik van de rijders begon in Azerbeidzjan in 2024, toen FIA-president Mohammed ben Sulayem aankondigde dat de 'coureurs geen rappers zijn'.
Sindsdien is het onrustig op dat gebied, met name omdat de stewards niet consistent zijn. Zo kreeg Max Verstappen een taakstraf en Charles Leclerc slechts een geldboete. 'Ik steun het (de regels, red.) in het algemeen. Ik denk dat er verschillende situaties zijn', begint Brown in gesprek met Sky Sports tijdens de Autosport Awards. 'Als je in een persconferentie zit of in een omgeving waar wij nu zijn (mediamoment tijdens een prijsuitreiking, red.) is er geen reden om te vloeken', vindt Brown.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
FOM bepaalt wat er uitgezonden wordt
Daar waren de coureurs het zelf ook mee eens. Dat ze op hun woorden moeten letten als ze op donderdagmiddag in de perszaal zitten, is geen enkel probleem. Wat ze niet willen, is dat ze voor het uiten van emoties tijdens het rijden worden bestraft. 'In de hitte van de strijd, wanneer je je helm op hebt, is het anders', kaart de Amerikaan aan. 'We hebben ook de mogelijkheid om op de delete-knop te drukken, want er is een vertraging van zeven seconden', gaat hij verder over de boordradio's.
De FOM beheert immers welke boordradio's wel worden uitgezonden en welke niet. 'Dus als iets niet gepast is, moeten we overwegen om zoiets te verwijderen zodat het niet wordt uitgezonden', wijst hij aan. Hoe de FOM tijdens de sessies selecteert welke boordradio wordt uitgezonden, moet eigenlijk ook tijdens de overige mediamomenten gebeuren, zo lijkt Brown het graag te zien. Tijdens een persconferentie is zoiets echter wat lastiger.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Te veel perspectieven
'Over het algemeen denk ik wel dat er te veel gevloekt wordt en dat we dat moeten aanpakken', is Brown van mening. Hij vindt het tevens belangrijk dat er consistentie op dat gebied komt, en ook betreffende de overige regels. Hij vindt het daarom ook een logische beslissing dat Johnny Herbert is ontslagen bij de FIA. Het bestuursorgaan vond dat Herberts rol als steward niet verenigbaar was met zijn interviews bij diverse goksites. Hij werd in 2024 beschuldigd van partijdigheid.
'Ja, ik denk dat het een logische beslissing is', knikt Brown. 'Het is een sport met een waarde van miljoenen, miljarden dollars, en stewarding is niet makkelijk. Voltijdse stewards die betaald worden zijn dan noodzakelijk', kaart Brown opnieuw aan. 'Tevens moeten we naar het regelboek kijken. Er zijn te veel perspectieven, en er is meer soepelheid nodig, zoals in de 'race to the apex'-regels. Er is te veel interpretatie, waardoor het racen eruit wordt gehaald.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties