Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
De vorige Grand Prix in Saoedi-Arabië zorgde voor een miljoenenrekening aan het adres van Haas en Williams dankzij de megaklappers van Mick Schumacher en Nicholas Latifi. In Australië bleef het team van Haas een rekening bespaard, maar Williams moest opnieuw diep in de buidel tasten. De zwaarste rekening ging uiteindelijk naar Silverstone, aangezien Aston Martin in totaal €1.312.000 aan schade opliep aan haar bolides. In totaal gaven de Formule 1-teams €2.804.000 uit om alle schade te repareren.
Desastreus weekend Aston Martin
Aston Martin kent al drie weekenden om snel te vergeten. Sebastian Vettel werd besmet met het coronavirus en de auto laat allesbehalve goede dingen zien. Op Albert Park waren de coureurs zelf ook te betrappen op enkele fouten. Vooral de zaterdag was voor beide rijders desastreus. Het begon allemaal bij Vettel die in de derde vrije training de macht over het stuur verloor na de snelle bochtencombinatie van bocht 9 en 10. Lance Stroll volgde niet veel later zijn teamgenoot op door zijn AMR22 ook de muur in te rijden.
Het ongeluk voor de Britse renstal hield daar nog niet op, want op de zondag kwam Vettel ook niet ongeschonden uit de race. Beide coureurs waren tijdens de race niet competitief, maar door de crash van de Duitse coureur werd het Grand Prix-weekend extra pijnlijk. De viervoudig wereldkampioen kwam te wijd uit na bocht 4 en verloor de auto op de kerb. De muren van het circuit van Albert Park waren onvergefelijk en Vettel moest zijn race staken. Hij verlaat Melbourne met een forse rekening van €762.000.
Curieuze Canadese crash Stroll en Latifi
De pech van Aston Martin hield op de zaterdag niet op na de derde vrije training. Tijdens Q1 hadden de twee Canadezen in de Formule 1, Stroll en Latifi, een curieus moment. Stroll leek voorbij te gaan aan zijn landgenoot, maar hield daarna toch in. Toen besloot Latifi om aan te zetten, maar daar hield Stroll geen rekening meer mee. De Aston Martin-rijder stuurde op een knullige manier in op Latifi, waardoor de Williams-bolide tegen de muur aan stuiterde. Ondanks de twee crashes gedurende het afgelopen weekend ligt de rekening van Stroll een stuk lager dan die van Latifi (€550.000 tegenover €1.202.000).
Alonso loopt geweldige kwalificatiepositie mis
Alpine leek op de zaterdag heel erg competitief te zijn, maar uiteindelijk liep de kwalificatie af in mineur. Fernando Alonso dacht te kunnen vechten voor een plek op de tweede of derde startrij, maar alles werd teniet gedaan door een crash in Q3. Het zag eruit als een knullige fout van de doorgewinterde coureur, maar de Spanjaard gaf op de boordradio aan dat de hydraulica van de Alpine-bolide stuk was en dat hij niet meer kon schakelen. Het levert de Franse renstal echter wel een rekening van €290.000 op.
Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.
Coureursstand F1-brokkenpiloten
Coureur | Totaal opgelopen schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Nicholas Latifi | €2.817.000 (+ €1.202.000) | 3x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 3x voorwielophanging, 7x wiel, 3x sidepod, 3x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 3x vloer, 1x versnellingsbak, 6x remmen |
2. Mick Schumacher | €2.047.000 | 1x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x monocoque, 2x voorwielophanging, 4x wiel, 2x sidepod, 2x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x chassis, 1x vloer, 1x versnellingsbak, 1x CE, 4x remmen |
3. Lance Stroll | €870.000 (+ €550.000) | 2x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 1x wiel, 1x sidepod, 1x vloer, 1x remmen |
4. Sebastian Vettel | €762.000 (+ €762.000) | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wielen, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
5. Fernando Alonso | €290.000 (+ €290.000) | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x wiel, 1x remmen |
6. Pierre Gasly | €285.000 | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x remmen |
7. Alexander Albon | €140.000 | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x wiel |
8. Charles Leclerc | €125.000 | 1x voorwielophanging |
9. Lewis Hamilton | €0 | |
9. George Russell | €0 | |
9. Max Verstappen | €0 | |
9. Sergio Pérez | €0 | |
9. Carlos Sainz | €0 | |
9. Lando Norris | €0 | |
9. Daniel Ricciardo | €0 | |
9. Esteban Ocon | €0 | |
9. Yuki Tsunoda | €0 | |
9. Valtteri Bottas | €0 | |
9. Zhou Guanyu | €0 | |
9. Kevin Magnussen | €0 |
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
1. Williams | €2.957.000 (+ €1.202.000) |
2. Haas | €2.047.000 |
3. Aston Martin | €1.632.000 (+ €1.312.000) |
4. Alpine | €290.000 (+ €290.000) |
5. AlphaTauri | €285.000 |
6. Ferrari | €125.000 |
7. Mercedes | €0 |
7. Red Bull Racing | €0 |
7. McLaren | €0 |
7. Alfa Romeo | €0 |
Door: Mike van Weert
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties