Brokkenpiloten | Schumacher miljoenenklant na megaklapper, ook Latifi met forse rekening Formule 1
Formule 1

Brokkenpiloten | Schumacher miljoenenklant na megaklapper, ook Latifi met forse rekening

Brokkenpiloten | Schumacher miljoenenklant na megaklapper, ook Latifi met forse rekening

Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.

In het voorseizoen en bij de start in Bahrein hielden de coureurs het redelijk netjes. Alleen Pierre Gasly zorgde voor een relatief kleine rekening voor AlphaTauri. Op het snelste stratencircuit van de Formule 1-kalender kon het haast niet alleen maar goed gaan. De teams in de koningsklasse van de autosport verlaten Saoedi-Arabië met een fikse gezamenlijke rekening van €4.972.000. Verreweg de grootste brokkenpiloot van Mick Schumacher, die de achterblijvers alvast op redelijke afstand heeft gezet.

Dubbele crash Latifi tipt niet aan exorbitante rekening Schumacher

Vorig seizoen verliep de race van Schumacher ook al niet soepel. Tijdens de Grand Prix veroorzaakte hij de eerste rode vlag van de race. Ditmaal crashte de coureur een dag eerder in het weekend op afschuwelijke wijze. De Haas-coureur was aan een vliegende ronde bezig en hij scheurde over het stratencircuit. Dat ging echter niet lang goed, want de Duitser vloog vol over de kerb van bocht 10 waarna hij de macht over het stuur verloor. De VF-22 klapte op volle vaart tegen de muur aan, waarna de auto pas na enkele tientallen meters tot stilstand kwam. Schumacher kon uiteindelijk ongedeerd uit het wrak stappen, maar tot overmaat van ramp brak de auto in tweeën toen de marshalls deze op de takelwagen probeerden te tillen. Met €2.772.000 is het kostenplaatje voor Haas flink.

Kijkend naar de crash is het niet vreemd dat de schade zo hoog is, maar het is wel verrassend dat hij Nicholas Latifi met grote afstand voor blijft. Latifi wist met zijn twee crashes namelijk €1.615.000 aan schade te rijden. De Canadeze coureur van Williams crashte gedurende het weekend namelijk twee keer. De eerste keer was tijdens Q1 toen de achterkant van FW44 uitbrak in bocht 13 en Latifi de macht over het stuur verloor. De tweede crash was tijdens de race. Het was een zeer ongebruikelijke crash, aangezien Latifi zich in niemandsland begaf en simpelweg de controle over zijn bolide kwijt was. De auto maakte opnieuw contact met de muur en dat was de coureur fataal. Net zoals zijn crash in Abu Dhabi was de safety car die na de crash naar buiten kwam zeer bepalend voor de uitslag van de race.

De hevige crash van Schumacher

Lagere kosten Stroll, Albon en Leclerc

Waar Schumacher en Latifi beiden voor een miljoenenrekening hebben gezorgd, waren er enkele andere coureurs die het iets minder bont maakten. Alexander Albon, teamgenoot van Latifi, krikt de rekening van Williams nog extra op door een crash met Lance Stroll. De Thaise coureur probeerde een ouderwetse dive bomb, maar Stroll had de deur al dichtgegooid. Ondanks dat de schade aan de auto van Albon duidelijk was, komen de kosten voor hem lager uit dan de kosten van Aston Martin. De voormalig Red Bull Racing-rijder zorgt namelijk voor €140.000 aan extra kosten voor Williams, terwijl Aston Martin de €320.000 aan gemaakte schade graag zou willen verhalen op Albon.

Van de teams die geld uit het laatje moeten trekken vanwege de opgelopen schade hoeft Ferrari het minste te betalen. Tijdens de tweede vrije training maakten zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz een fout, waardoor zij de trainingssessie moesten staken. Uiteindelijk was het alleen Leclerc die voor een extra rekening zorgde bij de Italiaanse renstal. De leider in het wereldkampioenschap had licht contact met een muur op het Jeddah Corniche Circuit, maar dat was al voldoende om de voorwielophanging stuk te rijden. Het kost Ferrari uiteindelijk 'slechts' €125.000.

Coureursstand F1 brokkenpiloten

Coureur Totaal opgelopen schade Gesneuvelde onderdelen
1. Mick Schumacher €2.772.000 (+€2.772.000) 1x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x monocoque, 2x voorwielophanging, 4x wiel, 2x sidepod, 2x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x chassis, 1x vloer, 1x versnellingsbak, 1x CE, 4x remmen
2. Nicholas Latifi €1.615.000 (+€1.615.000) 2x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 3x voorwielophanging, 5x wiel, 3x sidepod, 1x achterwielophanging, 2x vloer, 4x remmen
3. Lance Stroll €320.000 (+€320.000) 1x sidepod, 1x vloer
4. Pierre Gasly €285.000 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x remmen
5. Alexander Albon €140,000 (+€140.000) 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x wiel
6. Charles Leclerc €125.000 (+€125.000) 1x voorwielophanging
7. Lewis Hamilton €0 -
7. George Russell €0 -
7. Max Verstappen €0 -
7. Sergio Pérez €0 -
7. Carlos Sainz €0 -
7. Lando Norris €0 -
7. Daniel Ricciardo €0 -
7. Fernando Alonso €0 -
7. Esteban Ocon €0 -
7. Yuki Tsunoda €0
7. Sebastian Vettel €0 -
7. Valtteri Bottas €0 -
7. Zhou Guanyu €0 -
7. Kevin Magnussen €0 -

Constructeursstand F1 brokkenpiloten

1. Haas  €2.772.000 (+€2.772.000)
2. Williams €1.755.000 (+€1.755.000)
3. Aston Martin €320.000 (+€320.000)
4. AlphaTauri €285.000
5. Ferrari €125.000 (€125.000)
5. Mercedes €0
5. Red Bull Racing €0
5. McLaren €0
5. Alpine €0
5. Alfa Romeo €0

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws