Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
De Grand Prix van Abu Dhabi staat doorgaans niet bekend om zijn grote incidenten. Er wordt al vijftien jaar gereden op het Yas Marina Circuit en de safetycar kwam slechts acht keer op de baan. Ook de race van afgelopen zondag kende geen zware incidenten, al kwamen enkele coureurs elkaar wel tegen op het circuit. Vooral de tweede vrije training was duur voor de Formule 1-teams. De crashes van Carlos Sainz en Nico Hülkenberg waren een groot deel van de rekening van €1.379.000 van het laatste raceweekend van het jaar.
Sainz en Hülkenberg zorgen voor extra frustraties in VT2
De tweede vrije training was belangrijk voor de helft van de coureurs op de grid. Zij moesten in de eerste sessie namelijk de auto afstaan aan een rookie. Lang kregen deze rijders niet de tijd om de baan te verkennen en de balans van de bolide te voelen. Sainz crashte namelijk nadat hij over een hobbel reed in bocht 3. De Ferrari-rijder verloor de macht over het stuur en knalde keihard tegen de muur aan. De sessie werd ruim 25 minuten stilgelegd en Ferrari hoorde een rekening van €832.000 op de deurmat ploffen. Hiermee schieten zowel Sainz als Ferrari naar de tweede plaats in de klassementen.
Toen de sessie eenmaal weer werd hervat, zorgde Hülkenberg voor extra frustraties bij de coureurs die nog amper ronden hadden gereden. Voor de Duitser ging het mis in de eerste bocht, waar hij net iets te wijd ging. Hierdoor spinde de Haas-bolide en ging deze achterwaarts de vangrail in. De achtervleugel, achterwielophanging en een wiel wisten de crash niet te overleven. De crash zorgde niet alleen voor chagrijn (en een rekening van €197.000) bij Haas, maar ook bij zijn collega's. Het geduld bij Max Verstappen was op in de training, waardoor hij aan het einde van de pitstraat coureurs begon in te halen. Dat werd door de FIA de rest van het weekend verboden.
Remfout zorgt voor schade bij Hamilton en Gasly
Tijdens de race ging het mis tussen Lewis Hamilton en Pierre Gasly, en tussen Sergio Pérez en Lando Norris. Alleen de eerste crash leverde schade op, aangezien Pérez en Norris elkaar alleen op de wielen raakten. Het incident tussen Hamilton en Gasly was niet heel erg bijzonder; de Mercedes-coureur maakte een fout tijdens het remmen en tikte met zijn voorvleugel de auto van Gasly aan. De voorvleugel van Hamilton was beschadigd, terwijl de Alpine-bolide te kampen kreeg met een beschadigde diffuser. Hierdoor was de rekening bij de Franse renstal wat groter dan bij Mercedes.
Sargeant opvolger van Schumacher, Verstappen goedkoopste coureur
Met het einde van het seizoen komt ook de strijd om het Brokkenpiloten-kampioenschap ten einde. Logan Sargeant neemt de titel over van Mick Schumacher, die de afgelopen twee jaren de meeste schade reed. De coureur van Williams was wel net iets duurder dan Schumacher vorig jaar was. De Amerikaan zorgde uiteindelijk voor een rekening van €4.333.000, terwijl de voormalige Haas-coureur €3.952.000 kostte in 2022. Het constructeurskampioenschap gaat dit jaar dan ook naar het team van Williams. De Britse renstal staat met €7.119.000 aan schade ruimschoots bovenaan dit jaar.
Lees ook
Brundle zag Verstappen iedereen overtreffen: 'Blij dat ik dat heb mogen meemaken'
Red Bull vreesde straf voor Verstappen: 'Maar dat laat zien hoeveel reserve hij nog had'
Verstappen mag zichzelf de goedkoopste coureur noemen. Naast het feit dat de coureur van Red Bull Racing zijn derde wereldtitel op rij wist te winnen, heeft hij nu ook de eer dat hij zijn team slechts €345.000 kostte. Dat betekent echter niet dat de Oostenrijkse renstal er ook goed voor staat bij de constructeurs. Sergio Pérez eindigt namelijk op de derde plek in het klassement, waardoor Red Bull de zevende plek in handen heeft. Sainz maakt zoals gezegd de top drie compleet bij de coureurs. Williams, Ferrari en Alpine vormen de top drie bij de constructeurs dit jaar, terwijl Mercedes de minste schade had.
Coureursstand F1-brokkenpiloten
Coureur | Totaal opgelopen schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Logan Sargeant | €4.333.000 | 7x voorvleugel, 4x remtrommeldeflector, 6x voorwielophanging, 10x wiel, 1x sidepod, 3x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 5x vloer, 8x remmen |
2. Carlos Sainz | €3.664.000 (+ €832.000) | 4x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x monocoque, 3x voorwielophanging, 4x wiel, 2x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x chassis, 5x vloer, 1x elektronica, 3x remmen |
3. Sergio Pérez | €3.224.000 | 8x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 5x wiel, 3x sidepod, 1x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 5x vloer, 3x remmen |
4. Esteban Ocon | €2.999.000 | 4x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 5x wiel, 3x sidepod, 5x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 5x vloer, 4x remmen |
5. Lance Stroll | €2.834.000 | 5x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 4x voorwielophanging, 7x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x chassis, 3x vloer, 4x remmen |
6. Alexander Albon | €2.786.000 (+ €105.000) | 4x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 3x voorwielophanging, 4x wiel, 1x sidepod, 4x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 5x vloer, 4x remmen |
7. Kevin Magnussen | €2.576.000 | 5x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 7x wiel, 3x sidepod, 5x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 2x vloer, 3x remmen |
8. Pierre Gasly | €2.426.000 (+ €225.000) | 3x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 5x wiel, 1x sidepod, 4x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 4x vloer, 3x remmen |
9. Oscar Piastri | €2.271.000 | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x sidepod, 2x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 4x vloer, 1x remmen |
10. Charles Leclerc | €1.914.000 | 4x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 3x voorwielophanging, 4x wiel, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
11. Nico Hülkenberg | €1.557.000 (+ €197.000) | 5x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 4x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging 1x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
12. Lando Norris | €1.452.000 | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 6x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
13. Yuki Tsunoda | €1.255.000 | 5x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 2x vloer |
14. Zhou Guanyu | €1.207.000 | 4x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
15. Nyck de Vries | €895.000 | 2x voorvleugel, 2x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 1x remmen |
16. Lewis Hamilton | €880.000 (+ €125.000) | 4x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 1x wiel, 1x vloer, 1x remmen |
17. Fernando Alonso | €830.000 | 2x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 1x wiel, 2x vloer |
18. Valtteri Bottas | €700.000 | 2x voorvleugel, 2x vloer |
19. George Russell | €670.000 | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 2x remmen |
20. Daniel Ricciardo | €627.000 | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
21. Max Verstappen | €345.000 | 2x voorvleugel, 1x sidepod |
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
1. Williams | €7.119.000 |
2. Ferrari | €5.558.000 (+ €832.000) |
3. Alpine | €5.445.000 (+ €225.000) |
4. Haas | €4.133.000 (+ €197.000) |
5. McLaren | €3.723.000 |
6. Aston Martin | €3.664.000 |
7. Red Bull Racing | €3.569.000 |
8. AlphaTauri | €2.777.000 |
9. Alfa Romeo | €1.907.000 |
10. Mercedes | €1.550.000 (+ €125.000 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties