Alpine kende in 2024 een uitstekende slotfase van het seizoen, maar volgens Flavio Briatore is dit slechts het begin. Alpine komt voort uit Renault, en dat team won in het verleden meerdere titels. Met de nieuwe regelgeving op komst voor 2026 stelt de Italiaanse zakenman hoge eisen aan de Franse renstal. Hij verwacht dat het team weer vooraan meedoet, zodat ze zich kunnen mengen in de strijd om het kampioenschap.
Briatore maakte in het verleden furore met Renault en Benetton. In 1995, 2005 en 2006 wonnen ze de constructeurstitel, maar in 2008 verliet de teambaas de sport, nadat hij betrokken raakte bij crashgate. De voormalig teambaas is nu terug bij het team van Alpine, maar in de rol van adviseur. Dat heeft duidelijke redenen, aldus de Italiaan. 'Waarom zou ik? Ik ben het lang genoeg geweest. Ik wil me bezighouden met de grote lijnen en niet elke dag in Enstone in de fabriek zijn. Ik vertegenwoordig onze president Luca. Daar heb ik geen titel voor nodig. Iedereen weet: ik neem de beslissingen. Voor de uitvoering heb je een teambaas en een technisch directeur nodig', stelt hij in gesprek met Auto Motor und Sport.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alpine moet weer vooraan meedoen, dat is wat Briatore wil zien. 'Alpine moet volgend jaar altijd in de top 6 staan. Af en toe misschien een podium. In 2026 willen we bij 50 procent van de races meedoen om het podium', stelt de Italiaan. Ook heeft Briatore al een duidelijk plan hoe hij dit wil doen. 'Je hebt de juiste mensen in leidinggevende posities nodig. Zij kunnen in hun gebied doen wat ze willen, zolang ze resultaten opleveren. Als dat niet gebeurt, grijp ik in. Ik ben een democratische dictator', aldus Briatore.
Briatore is meedogenloos
'Ik vertrouw mensen zolang ze dat vertrouwen teruggeven. Als ze slecht presteren, vervang ik ze. Slechte mensen infecteren iedereen die onder hen werkt. Die vragen zich dan af: waarom zou ik werken voor iemand die slechter is dan ik?', aldus Briatore. In het verleden floreerde het team onder het bewind van de zakenman. Hij maakt een vergelijking met het verleden. 'Het is vergelijkbaar met 2002. Maar met Alpine staan we er beter voor dan destijds met Renault. Het team was in 2002 compleet in chaos. Iedereen maakte ruzie met iedereen. Met Luca heb ik nu de mogelijkheid om alles te doen wat we ons de komende drie tot vijf jaar voorstellen', aldus Briatore.
Briatore is bezig om zijn huidige team van ingenieurs op te leiden. Hij wil niets liever dan winnen. 'Nu hebben we onder onze technisch directeur David Sanchez een goed team, een mix van mensen van vroeger en jonge ingenieurs. Daaruit moeten we de nieuwe Ross Brawn, Rory Byrne en Pat Symonds ontwikkelen. Inmiddels ziet iedereen het licht aan het einde van de tunnel. Met de Mercedes-motor hebben we de basis om te winnen. Dat is de opdracht. Niet alleen rondjes rijden', concludeert de Italiaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties