Teleurstelling troef bij Red Bull na de uitschakeling van Max Verstappen en Sergio Pérez in Q2. De Oostenrijkse renstal heeft het al het hele weekend moeilijk en kijkt morgen tegen een lange avond aan. Zo werd ook duidelijk aan de boordradio's van het rijdersduo. Bij Ferrari, waar Carlos Sainz de poleposition veroverde, was de sfeer beter. F1Maximaal zet de leukste boordradio's op een rijtje.
Nee, het was niet het avondje van Verstappen en Red Bull. De RB19 was duidelijk onbestuurbaar en dat mocht iedereen geweten hebben. 'De wagen is echt heel slecht', zei Verstappen nog tamelijk rustig over de boordradio. Echter, toen hij officieel uitgeschakeld werd in Q2 was de Nederlander niet bepaald kalm. 'Ik weet niet of jullie dat hebben gezien, maar dat was f*cking schokkend. Het was een absolute f*cking schokkende ervaring.' Ook teamgenoot Pérez wist met zijn frustraties geen blijf. Hij schold er op los. '****************** **********'
Ferrari beleefde een prettigere kwalificatiesessie. Sainz zette zich voor de tweede keer op rij op poleposition en Charles Leclerc werd derde. Al was die laatste ietwat teleurgesteld over zijn laatste rondje. 'Ik heb het verknald', klonk het over de boordradio van de Monegask. Sainz was daarentegen de blijdschap zelve. De Spanjaard kreeg te horen 'hoe close het wel niet was' en vierde tijdens zijn cool-down rondje. Eerder tijdens de kwalificatie had het nochtans zomaar even verkeerd kunnen lopen voor de Ferrari-coureur. Hij reed zijn garagebox uit en moest door zijn race-ingenieur gewaarschuwd worden voor een mogelijk incident. 'Voorzichtig, voorzichtig', kreeg Sainz te horen, die bijna in de zijkant reed van een andere wagen. 'Dank je dat je het riep, anders was het fout gegaan', zei Sainz meteen.
Het verkeer en de crash van Stroll
Op een stratencircuit is het vaak vechten voor een goede trackpositie. Dat was vandaag in Singapore op het Marina Bay Street Circuit niet anders. Lance Stroll was een van de eersten die problemen ondervond om zijn kwalificatierondje in Q1 af te werken. De Canadees werd geblokkeerd door een Williams en moest daarna vol op het gaspedaal in een laatste ultieme poging de uitschakeling te vermijden. Met alle gevolgen van dien. 'Hij blokkeerde mij volledig', riep Stroll over de boordradio. Niet veel later knalde hij hard in de muur bij het uitgaan van de laatste bocht. Het was een zware crash en dus vroeg zijn race-ingenieur of hij oké was. 'Lance, de wagen is veilig, ben je ongedeerd?' Gelukkig kwam er snel een positief antwoord van Stroll.
Tijdens Q1 maakte ook Verstappen in zijn gekende stijl melding van het verkeer op de baan. 'Vriend, er zijn zoveel f*cking auto's op de baan.' Niet veel later was het nochtans de tweevoudig wereldkampioen die Yuki Tsunoda belemmerde zijn snelle ronde af te werken. Verstappen week, onbewust weliswaar, niet van de racelijn af, tot ongenoegen van de Japanner. 'What the f*ck doet hij hier, eerlijk waar', riep Tsunoda.
Het moeizame weekend van Red Bull
Tijdens de trainingen had de Oostenrijkse renstal het ook al beduidend moeilijk. Verstappen klaagde eerder op de zaterdag, tijdens de derde vrije training, al van een probleem met zijn upshifts. 'Deze upshifts, what the f*ck.' Even later, nadat er enkele wijzigingen werden aangebracht, vroeg Gianpiero Lambiase of de situatie was verbeterd. 'Niet echt', antwoordde Verstappen. 'Sorry, maar hier kan ik niet mee rijden.'
Uiteindelijk, nadat Verstappen even naar binnen was gekomen, ging het dan toch iets beter. Of iets minder slecht beter gezegd. 'Het gaat een beetje vlotter, maar we zitten er nog kilometers naast. Het geeft me wheelspin. Niet enkel de upshifts, maar ook de downshifts.' Aan het einde van VT3 kwam Verstappen dan ook met een grappige, maar doodserieuze opmerking. 'Ik ben gewoon aan het driften. Als ik zou meedoen aan een driftwedstrijd, zou ik de race misschien kunnen winnen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties