Baku City Circuit heeft haar eerste slachtoffers al geëist, hoewel niet op de manier waarop je het zou verwachten. Muren werden geschampt, maar wel kenden we twee uitvallers met technische problemen. Dit, en veel meer, was via de boordradio te horen tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan 2022. F1Maximaal.nl zet op een rijtje wat opgevallen is gedurende de sessie.
De Aston Martin-mannen waren er al vroeg bij. Ze reden in de eerste minuten het circuit al op, en waren eveneens snel te horen op de boordradio. 'Mijn stuur slingert veel op het rechte stuk', meldde Sebastian Vettel, die daarmee zijn team waarschuwde dat zijn stuurtje niet zo vastzat als dat deze zou moeten zitten. Dat kan natuurlijk gevaarlijk zijn.
Niet veel later was teamgenoot Lance Stroll eveneens te horen via de boordradio. De Canadees kent al geen geweldig seizoen en moest in 2021 de kwalificatie in Baku vroegtijdig staken wegens een zware kus met de muur. 'Ik heb de barrières geraakt', meldde hij ook in 2022. Wel kon hij zij weg gewoon vervolgen en de schade leek beperkt.
Schumacher en Latifi vallen uit
Na een korte fase van racen werd de eerste virtuele safety car het circuit al op geroepen. Mick Schumacher heeft er net een flinke crash op zitten in Monaco, en werd vervolgens door teambaas Günther Steiner dat zijn aanvaringen met de muur te veel geld kosten. Toen er een Haas langs het asfalt stond, was het dus even schrikken: was hij dan weer in de fout gegaan? 'Hij voel gewoon still, no power', meldde de Duitser, die dus geen schuld droeg.
Niet veel later was er wederom sprake van een virtuele safety car. Nu was het Nicholas Latifi die zijn team meldde dat er problemen ontstaan waren: 'De auto hield er gewoon mee op.. Hij stopte er volledig mee en schoot toen weer aan', merkte hij vol onbegrip op. Ook voor de Williams-coureur betekende het een vroegtijdig einde van de sessie.
Also read
Update | Steiner spreekt fel van 'nepnieuws' omtrent relatie met Schumacher in Azerbeidzjan
Verstappen met wind, Gasly met porpoising
Max Verstappen hield het aan het begin van de sessie rustig, maar gaf halverwege de sessie toch even een teken van leven. 'De wind is vrij bizar', suggereerde hij. De Nederlandse commentatoren bij Viaplay beaamden het: er staat een stevige wind in Azerbeidzjan. Later herhaalde Verstappen zijn constatering: 'De wind op het rechte stuk is heel heftig..'
Pierre Gasly had van de wind niet zozeer last, maar merkte via de boordradio wel op dat AlphaTauri wat porpoising weg te werken heeft. 'De auto rijdt echt schokkend slecht. Ik heb nog nooit zoveel porpoising gevoeld', meldde hij zijn ingenieur. De ingenieur diende hem vervolgens van repliek: 'Er zijn heel erg veel auto's met dit probleem..'
Eén van die auto's die dit probleem eveneens kende, was die van Charles Leclerc. De Monegask eindigde de sessie als tweede maar kon niet zorgeloos ronden rijden. Zo kwam hij tussen bocht 15 en bocht 16 (de bocht vóór het lange rechte stuk, red.) George Russell tegen. 'Ja, ze blijven gewoon in het midden rijden', merkte hij op toen hij geblokkeerd werd.
Verstappen sluit af met een spin
Verstappen kende al geen hele gelukkige sessie en sloot VT1 af met een gat van drie tienden naar teamgenoot Sergio Pérez. Tot overmaat van ramp eindigde hij de training met een spin in bocht 15. 'Ik weet niet wat er aan de hand is. Elke keer als ik van mijn gas ga, pusht de auto gewoon door', concludeerde hij verrast. 'Daar moeten we echt naar kijken. Ik accelereer niet in die bocht en de auto blijft maar gaan.'
Let op: Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties