Op de vrijdag op Interlagos gebeurde er weer genoeg. Sommige coureurs waren meer tevreden over de auto dan de ander, bij sommigen ging het dan ook beter dan bij anderen. Max Verstappen was vooral bezig met de RB20 afstellen voor de sprintrace, maar het was niet voldoende om de poleposition in Brazilië te pakken. Ook bij Sergio Pérez ging het niet van een leien dakje. Zoals altijd zet F1Maximaal.nl de leukste boordradio's op een rijtje.
Toen de lampen op groen sprongen in de pitstraat en de tijd begon te lopen was het direct druk op de baan, iedereen ging vanzelfsprekend aan de slag om zoveel mogelijk meters te maken in de enige vrije training van het weekend. Vooral voor Red Bull Racing werd dit een belangrijke sessie, aangezien ze in Austin nog dachten het lek boven te hebben, maar het in Mexico lang niet zo goed ging als gehoopt. Sergio Pérez opende de sessie in Brazilië echter aardig sterk, zijn eerste snelle run leverde een 1:12,099 op en daarmee klokte hij ronde de vijftigste minuut de snelste tijd. Teamgenoot Max Verstappen was ondertussen ook bezig met zijn runplan.
'Ben je tevreden met de stabiliteit van de auto onder lage snelheid?' vroeg ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Het is een beetje tricky in de entries', reageerde Verstappen. 'Oké, dan mag je binnenkomen voor een flap adjust, Max', zei de ingenieur. Na de aanpassing aan de vleugel kon Verstappen weer verder met de sessie, en raadde Lambiase alleen wat engine modes aan. Pérez liep tegen hetzelfde probleem aan als Verstappen. Hij meldde aan zijn ingenieur dat hij wat meer support wil in de langzame bochten, en dan vooral mid-corner. Het was nog steeds druk op de baan, dus werden beide Red Bull-coureurs ook op de hoogte gehouden betreffende de mensen om hun heen.
Verstappen klokte de achtste tijd en verloor wat tijd ten opzichte van zijn teamgenoot. 'Je verloor 2,5 tienden in sector 1, 2,5 in sector 2, en 2,5 in sector drie', informeerde Lambiase. Hij wees er vervolgens op dat die aanpassing aan de flap dus totaal niet werkte. 'Ah man, this doesn't fucking work', zei hij. 'Ik wil de flap er niet compleet uithalen.' Lambiase verzocht Verstappen om weer binnen te komen, zodat het weer aangepast kon worden. Later pakte hij een 1:11,712, waarmee hij naar de snelste tijd ging. George Russell stond op dat moment tweede in de tijdentabel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hamilton op cruise control? 'Cruise mode 6, graag'
De Brit van Mercedes moest zich tussendoor ook even melden in de garage, de pitmuur vermoedde namelijk dat er iets aan de hand was met de banden. 'We denken dat je linkerachterband lek is geprikt, we kijken ernaar zodra je binnenkomt', zei de ingenieur van Russell. Teamgenoot Lewis Hamilton was nog op de baan bezig met zijn programma. 'Cruise mode 6, graag. Er zit niemand achter je. Ocon zit op zeven seconden voor je. Als je de heuvel opgaat, maar je overgaan naar cruise mode 7, en dan gaan we naar binnen voor een pitstopoefening', klonk de stem van Peter Bonnington in de oren van de recordkampioen. Ook bij Red Bull werd de crew even op scherp gezet.
Verstappen kwam naar binnen en kreeg de opdracht om een live pitstop uit te voeren. 'Focus op de pitlane entry en stop dan op de markeringen. We gaan dan een live pitstop doen', liet Lambiase weten. Bij het uitgaan van de pitstraat mocht Verstappen het een en het ander testen met de motor. 'Kunnen we de pre-start rev-check even doen?' verzocht Lambiase. Pérez was nog steeds buiten terwijl Verstappen even in de pitstraat stond, en klokte de derde tijd. Hij leek aardig tevreden te zijn met de auto, maar kreeg veel instructies van zijn ingenieur. 'We raden aan om gewoon een click erbij te doen voor bocht 12. Dan kan je weer een snelle run doen. Wees voorzichtig met de remmen als je binnenkomt daarna.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren test voorvleugels
McLaren leek vooral bezig te zijn met wat long runs aan het begin van de sessie en beide coureurs meldden zich dan ook niet in de top drie. Oscar Piastri stond negende met nog een half uur te gaan, en Lando Norris meldde zich later ook om dan bezig te gaan met de kwalificatiesimulaties. Tevens waren ze bezig met het testen van verschillende voorvleugels. 'Lando, we denken dat we nog een cool down lap moeten doen. Wil je ook een andere voorvleugel proberen?' vroeg Will Joseph, de ingenieur van Norris, waarop hij geen antwoord kreeg. 'Tsunoda komt er zo aan, trouwens', ging de ingenieur verder.
'Vier seconden achter hem zit Verstappen, hij is bezig met een run', liet Joseph weten, zodat Norris wist dat Verstappen op de baan bleef en met een long run bezig was. 'Ik verwacht Hülkenberg en Gasly ook zo. Lawson is ook bezig met een run.' Pérez probeerde ook een run gedaan te krijgen, maar het was opnieuw een beetje druk op de baan. Zijn engineer probeerde hem zo goed mogelijk te begeleiden. 'Colapinto komt er zo aan', zei Hugh Bird. 'Doet hij high fuel runs?' vroeg Pérez. 'Nee, hij heeft geen brandstof meer. Het gat is goed zo, Piastri komt er nu aan, ook weinig brandstof, twaalf seconden achter je.'
Pérez en Norris in de pitstraat aan de gang: 'Wat doet hij?'
In de laatste twintig minuten was Red Bull vooral bezig met de afstellingen voor de race en dus de runs met veel brandstof in de auto. Verstappen stond tweede met negen tienden achterstand op Russell, die zijn snelste tijd echter op de softband had gezet. Hij werd door Lambiase gevraagd om wat rustiger te zijn tijdens het remmen. 'Probeer wat soepeler te remmen, Max, in bocht 4. Zodat je wat geleidelijker remt. Probeer in bocht 4 ook wat eerder te remmen, en met wat meer snelheid richting de apex te rollen', aldus de ingenieur. 'Dat was wel een goede ronde', ging hij daarna verder. Pérez moest op dat moment even naar binnen, net als de McLaren-coureurs.
Norris leek te vinden dat Pérez niet hard genoeg reed in de pitstraat, want even leek het erop dat hij er voorbij wilde gaan. 'Norris, wat is hij aan het doen?' vroeg Pérez. Zijn vraag werd echter niet beantwoord, dus zijn engineer wist mogelijk ook niet wat Norris aan het doen was. Lang bleven beide coureurs niet binnen, aan het einde van de training verreden ze nog wat kwalificatieruns. Norris pakte in de laatste minuten nog de snelste tijd, met Russell op P2 en Oliver Bearman op P3. Verstappen sloot de sessie af als vijftiende nadat hij zich vooral op de long runs richtte.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De RB20 doet weer niet wat Verstappen wil
Na een enkel uurtje training was het alweer tijd om te gaan kwalificeren voor de sprintrace, maar Verstappen ging er niet helemaal met een goed gevoel in. Tijdens de sessie in de middag was hij vooral bezig met de afstellingen van de auto voor de race, maar de kwalificatiepace was nog niet optimaal. Ook bij Mercedes verliep het niet helemaal van een leien dakje. 'De remmen voelen echt heel slecht aan', gaf Russell aan. Het weer was een beetje wisselvallig tijdens de sprintkwalificatie, waarbij de wind vooral draaide. De lucht werd donkerder, maar het bleef wel droog. 'De wind is inderdaad harder gaan waaien', bevestigde Hamilton, die het niet voor elkaar kon krijgen in SQ2.
Naast Hamilton was Pérez de tweede grote naam die sneuvelde in de sprintkwalificatie. De banker lap van de Mexicaan was niet goed genoeg, en vervolgens was er geen tijd meer om hem naar buiten te sturen. 'We redden het niet meer', meldde de ingenieur aan Pérez. Bij de Mexicaan vervolgde alleen maar gepiep, waarbij u zelf in kunt vullen wat hij zei. Verstappen deed het beter, maar was niet tevreden over het rijgedrag van zijn auto. 'In bocht vier stuurt de auto totaal niet in', klaagde hij. Lambiase kon daar op dat moment niets aan doen. 'Hoeveel auto's zitten er voor mij?' vroeg Verstappen. 'Drie', antwoordde Lambiase. 'Nu nog twee, alleen de McLarens.'
Is dit de meest enthousiaste kreet van Piastri tot nu toe?
Verstappen ging in de laatste minuten van SQ3 nogmaals op pad, maar het was niet goed genoeg voor de eerste startrij. 'Dat is P4, Max. P1 is Piastri, met een 8,9, Norris ook een 8,9 op P2, Leclerc een 9,1 en jij een 9,2', liet Lambiase weten. De poleposition ging dus naar Piastri ditmaal, niet naar Norris. 'Woohooo!' klonk de Australiër, die normaal nooit zoveel zegt, ook niet als hij wint of een pole pakt. 'Nice', voegde hij er nog aan toe. McLaren zal dus op de eerste startrij staan tijdens de sprintrace in Brazilië, waarbij ze Verstappen en Leclerc op haar hielen zal hebben.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties