Het raceweekend in Hongarije verliep niet voor iedereen even voorspoedig. De coureurs van Aston Martin en Visa Cash App RB wisten zich weer in de top tien te vechten, terwijl de kwalificatie voor George Russell juist zeer slecht verliep. De rode draad van de vrijdag en zaterdag was frustratie, zoals ook duidelijk te merken was in de boordradioberichten van de coureurs. F1Maximaal zet de leukste en interessantste boordradio's van de zaterdag en zondag in Hongarije op een rijtje.
Voor Kevin Magnussen begon het weekend niet geweldig. Er werd bekendgemaakt dat de Deen volgend jaar niet meer voor Haas zal rijden en tot overmaat van ramp kreeg hij direct in de eerste sessie te maken met remmen die niet meewerkten. 'Hoe zit het met de remmen? Nog steeds slecht?' vroeg zijn engineer. 'Ja, heel slecht. Het zitje is verder prima', klonk het antwoord van de coureur.
Ook Zhou Guanyu ondervond direct problemen. 'Er komen stukken van mijn sidepod af', meldde de coureur aan de pitmuur van Stake F1. Ondertussen had Russell nogal last van Tsunoda. '****, Yuki keek niet in zijn spiegels', vertelde hij boos aan zijn engineer. Tsunoda bleek niet de enige te zijn die Russell in de weg reed. Ook Esteban Ocon zorgde voor frustraties bij de Brit. 'Ocon rijdt midden op de weg', klaagde de Mercedes-coureur. 'Mooi gedaan, hoe die vent verdedigt.'
Aston Martin heeft nog werk te doen
Stroll begon het weekend in Hongarije zonder updates en was niet bijzonder tevreden met de auto. 'De auto is schokkend om te besturen', was zijn cryptische bericht aan zijn engineer. Alonso reed in de Aston Martin die wel upgrades erop had zitten, maar echt spetterend verliep de sessie niet. Stroll bleek sneller te zijn dan de Spanjaard. 'Wat vind je van de balans in de auto tijdens die ronde? Om de andere auto te helpen?' vroeg zijn engineer. Alonso wilde er maar weinig worden aan vuil maken. 'Uh, ja succes', luidde zijn antwoord.
Tijdens de tweede vrije training was het iets koeler in Hongarije, wat qua asfalttemperatuur al bijna tien graden scheelde. Voor Max Verstappen begon het ook direct slecht. 'Mijn remmen werken niet, ze willen niet bijten’, meldde Max Verstappen. Niet veel later zet hij een vijfde tijd neer. Teamgenoot Sergio Pérez staat dan nog op een eerste plaats en ook RB-coureur Ricciardo en beide Mercedessen staan boven de Nederlander.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Charles Leclerc raakte na ruim een kwartier de controle kwijt en schoot op volle snelheid in de muur. ‘Ik raakte de muur, linksachter’, gaf hij direct door aan de pitmuur. De Monegask was zelf ongedeerd, maar zijn Ferrari moest weggetakeld worden en de vangrail moest gerepareerd worden. Uiteindelijk duurde de rode vlag bijna een kwartier.
Met nog ruim twintig minuten te gaan, ondergaat Zhou bijna hetzelfde lot als Leclerc. De Chinese coureur vliegt van de baan af, maar weet zijn bolide uit de muur te houden. De man van Stake gaf Pérez de schuld. De Mexicaan reed op het rechte stukje toen Zhou de bocht omkwam. ‘Ja, man, deze Red Bull. Wat de f***?’ was de reactie van de Chinees. ‘O, ****’, was de soortgelijke respons van Pérez.
Tsunoda is niet blij met de hulp van RB
Yuki Tsunoda had niet een van zijn beste sessies en dat was aan het humeur van de Japanner te merken. ‘Oké, laten we gaan. Gaan’, werd hem verteld. Tsunoda was daar niet van gediend. ‘Oké, push me niet zo’, reageerde hij. ‘Je moet me gewoon ****’, klonk het iets later. De pitmuur probeerde Japanner wat te kalmeren, maar dat lukte niet geweldig. ‘Yuki, we proberen alleen maar te helpen’, meldde zijn engineer. ‘Ja, bedankt voor de hulp’, zei de Japanner terug.
De derde vrije training verliep zonder al te veel chaos. Verstappen was de eerste die de boordradio gebruikte om informatie door te geven aan Gianpiero Lambiase. 'In de middelste sector heb ik in sommige bochten wat onderstuur. Maar ik had tegelijkertijd niet veel grip achter, snap je?' Pierre Gasly was ook niet te spreken over zijn auto. 'Ik weet niet wat er gebeurde, maar er is iets mis met de banden', meldde hij. Zhou kreeg aan het einde van de sessie nog een vervelend bericht, want de coureur kon niet verder. 'Blijf in de versnelling. Langzaam naar binnen, langzaam naar binnen.'
De kwalificatie begon voor Verstappen niet optimaal. 'Ik denk niet dat ik kan verbeteren', vertelde hij aan Lambiase. Toen die om opheldering vroeg reageerde Verstappen duidelijk. 'De regen, de regen!' De engineer wist echter rustig te blijven. 'Rustig aan, Max. Als je je zorgen maakt om de regen kun je naar de garage komen', aldus Lambiase.
Russell had hele andere zorgen. De coureur wist geen snelle ronde neer te zetten en gaf zichzelf daar de schuld van. Toen bleek echter dat hij voor een volgende poging niet genoeg brandstof had gekregen. 'Waarom stoppen we niet genoeg brandstof in de auto voor de hele sessie, jongens? De tractie wordt steeds beter en beter', klonk de gepikeerde Brit over de boordradio. Nico Hülkenberg kwam op een gegeven moment de pitstraat niet meer op tijd uit. 'Het is voorbij jongens, dit duurt te lang', klaagde de Duitser.
Gevaar voor Tsunoda en een waarschuwing voor Piastri
Het derde deel van de kwalificatie kende wat regen, wat onder andere door Alonso en Verstappen werd doorgegeven. 'Laat dat gebrek aan tow tellen, Max', moedigde Lambiase zijn coureur aan. De Nederlander moest tot zijn grote frustratie zijn snelle ronde aan het einde van de sessie afbreken door een crash van Tsunoda. 'F***, daar gebeurde iets', zei de Japanner nadat hij gelanceerd werd. 'Ik ben oké', gaf hij snel daarna door.
Veel spektakel was er na die crash niet meer in de resterende twee minuten. De coureurs stonden lang te wachten in de pitstraat voordat ze naar buiten mochten. 'Ze gaan de sessie herstarten', kreeg Norris door van zijn engineer. Zijn teamgenoot kreeg ondertussen een waarschuwing van de pitmuur van McLaren. 'Kijk uit, de anderen willen misschien met je racen.'
Pakt Verstappen de overwinning in Hongarije? Krijg 50x je inzet en claim de Golden Odds! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties