Rijdende chicanes, een piepjonge invaller, en een pijlsnelle Nederlander: het vat de kwalificatiedag in Saoedi-Arabië samen. Op het Jeddah Corniche Circuit namen de coureurs eerst deel aan de laatste vrije training, om vervolgens in de kwalificatie een poging te doen om de achterstand op Max Verstappen binnen de perken te houden. F1Maximaal zet de mooiste boordradio's van de dag op een rijtje.
Aan het begin van de dag kwam het grote nieuws bij Ferrari vandaan, waar Carlos Sainz afwezig was vanwege een blindedarmontsteking. Formule 2-talent Oliver Bearman werd opgetrommeld als vervanger. De 18-jarige werd in het diepe gegooid, en bleek geen zwembandjes nodig te hebben. De Brit begon meteen snel, en dat leek het team enigszins zorgwekkend te vinden. 'Neem je tijd in de auto, en bouw je ritme rustig op', luidde het advies aan de debutant.
Bearman houdt zich staande
Een kwartier later prijkte de naam van Bearman bovenaan de tijdenlijsten, terwijl de nieuwe Ferrari-coureur het team opzocht. 'Ik haat deze kussens bij mijn hoofdsteun. Ze zijn te dik. Kunnen we misschien kleinere kussens gebruiken?' vroeg de Brit zich af. Uiteindelijk reed Bearman vooral op de mediumbanden, maar in de slotfase kwam hij nog even in actie op de zachte banden, met een tiende tijd als resultaat. 'Goed werk, goede ronde', luidde het commentaar van het team.
Bij andere teams hadden coureurs vooral last van het stuiteren van de auto. 'Jongens, de auto stuitert als een idioot', liet Yuki Tsunoda optekenen. Ook Lewis Hamilton deelde die klacht: 'De auto stuitert nog steeds', gaf de Brit door. Bij Pierre Gasly ging de klacht vooral over een collega: 'Wat is dit, jongens? Ik heb geen idee wat ze bij Aston Martin aan het doen zijn', aldus de Fransman, die werd opgehouden door Lance Stroll.
Verder waren er nog drie coureurs die iets raakten. 'Ik moet binnenkomen, de linkervoorkant is kapot. Ik kan niet meer naar rechts sturen', vertelde Logan Sargeant aan Williams. Bij Zhou Guanyu was de schade veel groter. 'Sorry, man. Ik verloor de controle over de auto. Ik heb geen idee wat gebeurde, maar verder gaat het oké met mij', liet de Chinees weten na een harde klap. Stake wist de auto net niet op tijd te repareren voor Q1.
Max Verstappen was veel sneller onderweg, en zette de rest al vroeg in de sessie op acht tienden achterstand. Veel klachten hoorde het team dan ook niet van de Nederlander, tot vlak voor de rode vlag. 'Ik heb iets geraakt', was het nieuws van de snelle Limburger, die zelden tot nooit schade rijdt. De geluidsbarrière bleek het toch niet te zijn: 'Ik weet niet wat het was, misschien een plastic flesje, maar ik raakte het met mijn rechtervoorband.'
Drama bij klantenteams van Ferrari
In de kwalificatie zelf waren het in Q1 dezelfde afvallers als in Bahrein: Sargeant, de Alpine-coureurs, en de Stake-coureurs. Zhou kwam net een aantal seconden tekort om nog een snelle ronde te kunnen rijden. 'Jammer, maar toch bedankt dat jullie ervoor zorgden dat ik nog naar buiten kon', was de professionele reactie van Zhou. Teamgenoot Valtteri Bottas werd de dupe van verkeer: 'Ongelofelijk, fuck', zei de gefrustreerde Fin. 'Ja, je was een tiende sneller dan je eigen snelste ronde.' In Q2 werd Nico Hülkenberg al snel de volgende afvaller. 'Ik verlies vermogen, er is iets mis', zei de 36-jarige. 'We moeten de motor uitzetten, Nico', kreeg hij daarna te horen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hamilton houdt Bearman nipt achter zich
In Q2 viel Hamilton ook bijna af. De 39-jarige Brit had 0,036 seconden marge op Ferrari-invaller Bearman. 'Ik kon me niet verbeteren, maat. Ik had geen grip, man', beklaagde de Mercedes-coureur zich. Ondanks het mislopen van Q3 was de sfeer bij Bearman veel beter. 'Dat was een goede laatste ronde', kreeg de 18-jarige te horen. 'Goed werk, bedankt! Geweldig is dit', genoot de debutant. 'Het was een chaotische sessie, sorry daarvoor', verontschuldigde hij zich, na enkele schoonheidsfouten. Het team wees daarbij op de omstandigheden: 'Het was lastig, heel lastig.'
Verstappen blijft buiten schot voor de concurrentie
In Q3 mochten de laatste tien coureurs op een goede startplek jagen. Alonso liet zich dat geen twee keer zeggen, en stond na de eerste pogingen derde. 'Ah, dat was een goede ronde! Laten we het nog eens proberen', zei de coureur die 24 jaar ouder is dan Bearman. Charles Leclerc had in eerste instantie een minder goed gevoel. 'Ik weet het niet, het voelt heel gek aan op nieuwe banden. Het is heel lastig om mee te rijden.' Uiteindelijk kreeg de Monegask het toch voor elkaar met een tweede plek. 'Er zat niet meer in die ronde, bedankt', zei de gelukkige Leclerc.
Ook bij Verstappen was er vreugde. De Nederlander was veruit het snelste. 'Goed gedaan, Max. Beide ronden waren goed genoeg voor poleposition', liet Christian Horner weten. 'Goed werk, dat is poleposition, en drie tienden voorsprong op Charles', voegde race engineer Gianpiero Lambiase toe. Zelf was Verstappen ook tevreden: 'Dat was een very lovely kwalificatie. De auto reed als op rails. Goed gedaan, iedereen!'
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Pakt Verstappen de overwinning in Saoedi-Arabië? Krijg twee keer je inzet terug bij Jacks. Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties