Boordradio's kwalificatie Azerbeidzjan | Engineer tegen Hamilton: 'Kom op man rijd een beetje door' Formule 1
Formule 1

Boordradio's kwalificatie Azerbeidzjan | Engineer tegen Hamilton: 'Kom op man rijd een beetje door'

Boordradio's kwalificatie Azerbeidzjan | Engineer tegen Hamilton: 'Kom op man rijd een beetje door'

Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan waren er weer genoeg dingen om over te klagen of een opmerking over te maken. Zeker tijdens het eerste deel van de kwalificatie gebeurde er genoeg op de baan, wat resulteerde in niet altijd even blije mensen. Verder waren er klagende Mercedes-mannen, opjuttende engineers en ook Verstappen liet van zich horen. Genoeg dus om de mooiste boordradio's van de kwalificatie even op een rijtje te zetten.

Tijdens het eerste gedeelte waren het vooral de Mercedes-mannen die over de boordradio te horen waren. Beide mannen klaagden wat af. 'Er gaat zoveel verkeer zijn', was het eerste dat Hamilton over de boordradio meldde aan zijn engineer, die vervolgens liet weten aan de Brit dat hij en zijn team zich gewoon aan het plan moesten houden. De zevenvoudig wereldkampioen kende ook nog een probleem met de afstelling van zijn rempedaal. 'De rempedalen zijn zo zacht', liet een geïrriteerde Hamilton weten.

Ook teamgenoot George Russell was niet tevreden met zijn auto, zo bleek al tijdens de derde vrije training. Waar hij eerst nog redelijk positief was, 'het stuiteren lijkt niet al te erg', kwam hij later in de sessie toch nog terug met een ander probleem aan de auto. 'Wow ik had helemaal geen achterkant daar', zo verwees hij naar het gebrek aan grip. Ook in de kwalificatie was de Brit niet blij, maar dit had alles te maken met Max Verstappen, die in zijn ogen gevaarlijk reed. 'Verstappen rijdt op een onregelmatige manier', zo was de nette verwoording van Russell.

Chaos aan einde Q1

'Ik denk dat ik mogelijk schade heb aan de voorvleugel', zo sprak Lance Stroll nadat hij de muur had gekust, om vervolgens enkele seconden later dan maar voor zekerheid zorgde door zijn auto alsnog in de muur te parkeren. Vervelend, want nu brak ook zijn voorwielophanging af en kende hij dus nog meer schade dan hij in eerste instantie initieerde. De crash veroorzaakte in ieder geval een rode vlag, die als gevolg had dat er een hoop chaos ontstond op het circuit toen de lampen weer op groen gingen.

Verschillende coureurs wilden namelijk hun tijd nog verbeteren, en met nog twee en een halve minuut op de klok ging dus vrijwel iedereen naar buiten. Voor sommigen van hen werd het krap om de vlag te halen, en dus klonken er vanaf de pitmuur verschillende geluiden aan de coureurs. 'Ellebogen naar buiten, haal auto's in om nog een ronde te kunnen maken', werd Lando Norris toegebeten, terwijl de engineer van Ricciardo ervoor koos om zijn marge te gebruiken om de coureur op te jutten. 'Gat tot de vlag is 10 seconden', zo kreeg de Australiër te horen.

Niet alleen Daniel Ricciardo, ook Mick Schumacher kreeg te horen dat hij toch echt tempo moest maken. 'Er is een minuut te gaan, we zitten op de rand, dus we moeten extreem pushen', zo klonk het. Allemaal zonder effect, want hoewel de coureurs de vlag wel haalden, reden ze elkaar vervolgens gigantisch in de weg en zat een verbetering er absoluut niet in. Dan zijn er altijd coureurs die het niet naar hun zin hebben, zo ook Albon, die vroeg om een straf voor Alonso. De Spanjaard zou namelijk expres een langzame outlap hebben gereden. 'Hij moet een straf krijgen, hij remde zo vroeg, hij was de hele tijd al naar aan het doen.'

Hamilton moest doorrijden van zijn engineer

In het tweede deel van de kwalificatie namen de boordradio's wat af, maar dat maakte ze niet minder interessant. Waar eerst Vettel nog met een normale vraag kwam over de boordradio na een remfout, 'check de rempedalen', was het daarna de engineer van Hamilton die niet erg gelukkig was met het tempo van de coureur en hem dus vroeg het tempo een beetje op te schroeven. 'Kom op man, rijd een beetje door', zo zei hij in niet mis te verstane woorden tegen de Brit, die vervolgens wat klagend terug reageerde. Vervolgens was er nog Verstappen die vroeg om zijn auto te checken na een tikje tegen de muur. 'Kun je mijn rechterkant controleren? Ik heb de muur een beetje geraakt uitkomen bocht 7.'

Niet veel spannends dus in deel twee, in deel drie werd het een klein beetje beter. Hamilton was wederom niet gelukkig met zijn auto. 'De auto stuitert erg gevaarlijk', zo bleek hij toch nog niet over het porpoising heen te zijn. Ook Verstappen was ditmaal niet gelukkig, want de tow waar hij op hoopte bleef uit. 'Waarom ga ik eigenlijk eerst?', was zijn vraag aan het team, waarna bleek dat Pérez problemen had en daardoor pas later kon vertrekken. Diezelfde Pérez zette vervolgens wel een goede ronde neer, waarmee hij sneller was dan de Nederlander. 'Aaahh', was dan ook de eerste reactie van Verstappen, die na een opmerking van zijn engineer toch wel het positieve in kon zien. 'Nee niet slecht, niet slecht.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws