In een knotsgekke race met een angstvallige en chaotische openingsfase is er weer genoeg te beleven geweest. Zo was Ferrari druk met de strategie en haar beide coureurs, kende Max Verstappen veel problemen met zijn auto en werd er natuurlijk ook het nodige gecommuniceerd na de crash van Guanyu Zhou tijdens de start van de race. Kortom, genoeg voer voor een artikel over de leukste en meest interessante boordradio's.
Nadat de lampen op groen waren, duurde het een kleine twintig seconden voordat er met de rode vlag werd gezwaaid. Zhou was er hard vanaf gegaan en de zorgen waren binnen het paddock groot en ook de coureurs kenden zorgen. Het was Valtteri Bottas die dan ook van zijn team updates kreeg over het welzijn van zijn teamgenoot. 'Hij is naar het medisch centrum, maar gewoon voor de zekerheid, hij lijkt oké', zo was de eerste berichtgeving, waarna er nog een update kwam. 'Update uit het medisch centrum. Zhou is bij bewustzijn, hij praat en lijkt geen fracturen te hebben', zo was het goede nieuws.
Ook bij de herstart ontstonden er problemen, want het waren Sergio Pérez en Charles Leclerc die met elkaar in aanvaring kwamen. Beide mannen vochten hard voor de derde plaats, maar moesten dit allebei bekopen met een kapotte voorvleugel. Daar waar de Mexicaan een nieuwe vleugel moest halen, kon Leclerc wel door, al kostte het hem wel wat snelheid. 'Hoe is de auto?', zo vroeg hij kort na het incident, waarna hij te horen kreeg: 'We hebben een kapotte wing end Plate, dat kost ons vijf punten.' Dat wil zeggen dat de auto een beetje minder downforce heeft.
Verstappen ziet problemen zich opstapelen
'Hij is een beetje sneller.' Dat waren de woorden van Carlos Sainz toen de auto van Verstappen het nog wel deed. De Nederlander profiteerde van een foutje van de Spanjaard, maar niet veel later begon de ellende. 'Check de banden, ik ben over debris gereden en ik heb denk ik een lekke band', zo klonk het eerste onheilspellende bericht van de wereldkampioen. Snel dook hij de pits in om schade te beperken, maar toen hij weer terug naar buiten reed, bleek de situatie van kwaad tot erger te gaan voor hem.
'Check de auto het voelt nog altijd niet goed, de auto is 100% kapot', zo liet een enigszins gefrustreerde Verstappen weten aan zijn engineer, die vervolgens bevestigde dat er inderdaad een probleem was met de RB18 van de Nederlander. 'Er is een probleem met het body work, het is niet kritiek maar je hebt wel minder performance', lo liet Gianpiero Lambiase weten. 'Ik verlies de auto overal', was de reactie van Verstappen, die vervolgens meer uitleg kreeg. 'Je hebt schade aan de achterkant, dus een aerodynamisch nadeel, maar je kunt ermee door. We passen de balans aan met de volgende pitstop, maar je zult het merken.'
Goed, pitstop weer geweest, vleugelstand aangepast, probleem iets handelbaarder gemaakt zou je zeggen. Nou, niets was minder waar. De Nederlander was namelijk op de harde band gezet, en dat kon hem allesbehalve bekoren. 'Ik snap niet waarom je me op deze band naar buiten hebt gestuurd met schade op de auto', aldus Verstappen, die door de schade nog moeilijker zijn banden op temperatuur kon krijgen, iets wat sowieso al een uitdaging is met de harde band. 'Ik heb nu geen voor en achterkant meer, dus ik weet niet wat er gebeurd is met de voorvleugel', zo was het laatste wat Verstappen liet optekenen, waarna hij zijn lot accepteerde en vocht voor elk punt wat hij kon krijgen.
Ferrari in de knoop met strategie
Sainz had dus de leiding in de wedstrijd weer terug na de ellende van de Nederlander, maar ook bij Ferrari liep alles niet van een leien dakje. Het was namelijk de nota bene gehavende Leclerc die flink de druk opvoerde op zijn teamgenoot en zijn team. 'Wat moet ik doen? Ik ben mijn race aan het verkloten zo', aldus een zeer duidelijke Leclerc. Zijn engineer probeerde de gemoederen te bedaren, 'Sainz is verteld dat hij deze tijd moet rijden', maar dat had maar een beetje effect. 'Ja doe alsjeblieft iets, want ik wil mezelf niet bevoordelen maar ik kan veel sneller.'
En dus werd de druk vanaf de pitmuur op Sainz opgevoerd met teksten zoals 'dat was een goede ronde, blijf pushen', gevolgd door, 'je moet meer pushen', met uiteindelijk een pitstop tot gevolg zodat Leclerc er voorbij kon. Ondertussen was ook Lewis Hamilton dichterbij gekropen, en om de boel nog een beetje te stoken liet hij weten dat hij geen problemen kende. 'De banden zijn nog steeds sterk', zo klonk het uit de mond van de Brit. Bij Ferrari begonnen ze hem toch een beetje te knijpen, waarna ook Leclerc gemaand werd om wat tempo te maken. 'We hebben een volledige push nodig', zo werd de Monegask toegedicht.
Na de stop van Leclerc kwam hij kort achter zijn teamgenoot te zitten, waarna hij ditmaal besloot om te vragen of hij in de aanval mocht. 'Gaan we vechten of niet?', zo was zijn vraag, waarna hij al snel toestemming kreeg. 'Jullie zijn vrij om te vechten.' Toch gebeurde er weinig, en sommeerde Ferrari haar Spaanse coureur nog maar eens om het tempo op te voeren. 'We hebben Sainz gevraagd om een 32.2 te rijden, anders wisselen we de auto's', werd tegen Leclerc vertelt, die er echter niet tevreden over was. 'Die tijd is niet genoeg naar mijn mening.' Sainz kon echter zelfs die tijd niet rijden en dus waren teamorders onvermijdelijk.
Hamilton laat zijn snelheid zien
'Ik kan deze snelheid niet eeuwig vasthouden maat.' Het klinkt een beetje gek om met deze quote dit stukje te beginnen, maar Hamilton reed op dat moment al zo'n 30 rondjes op zijn mediums en leek dus aan een éénstopper genoeg te gaan hebben. De Brit vloog over de baan en kwam kort achter de Ferrari's weer terug de baan op op zijn harde compound. Daar ontstond echter het probleem. 'De opwarming zal uitdagend zijn', zo dichtte Peter Bonnington hem toe, en niets bleek minder waar. Hamilton begon zich af te vragen waarom hij ineens zo ver achter lag. 'Waarom liggen we zo ver achter?' Het antwoord daarop was hoopgevend voor hem. 'We hadden een langzame stop, maar als we de banden in het juiste window krijgen dan hebben we een goede snelheid.'
Spectaculaire slotfase
'Ik heb een probleem jongens!' Dit waren de woorden van Esteban Ocon die de spectaculaire slotfase in gang zette. Door de safety car kwam het hele veld bij elkaar en wisselenden de nummers twee tot en met vier naar de soft band, iets waar Hamilton nog wel zijn twijfels over had. 'Aahh guys, weten jullie zeker dat dit de juiste band is?', maar hij kreeg te horen dat de juiste keuze was gemaakt. 'Ja we hebben geen plek verloren.' Wie wel een verkeerde keuze maakte was Leclerc, of althans, zijn kant van de garage. De Monegask bleef buiten op de harde band en bleef achter als leeuwenvoer, zo besefte hij zelf ook. 'Sainz en Hamilton achter ons op nieuwe softs', zo klonk het, waarna hij de bui voelde hangen. 'Dat wordt moeilijk.'
Nog altijd leek Ferrari toch vooral aan de kant van de Monegask te staan, en probeerden zij ondanks de versere banden van Sainz de Spanjaard in de zetten als buffer voor Leclerc. Ditmaal beet de coureur van zich af en liet hij weten dat het team zich niet meer moest mengen. 'Stop met bemoeien, stop met bemoeien, ik race ook nog met Hamilton', zo klonk het vanuit de cockpit. En met resultaat, want niet veel later reed de Spanjaard voorbij aan zijn teamgenoot en kon hij redelijk onbedreigd naar de overwinning rijden, zijn eerste in de Formule 1. 'We hebben het gedaan, yes!', zo liet hij optekenen na afloop.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties