Max Verstappen won de Grand Prix van Saoedi-Arabië 2024, waardoor er vooraan het veld wederom weinig gebeurde en er weinig te discussiëren viel over de boordradio. Achter de Nederlander gebeurde echter genoeg waarover de coureurs het een en het anders moesten melden aan hun engineers. Daarom zet F1Maximaal de leukste boordradio's van de racedag op een rijtje.
Vaak is het best wel stil op de boordradio voorafgaand aan de start van de race, maar bij Pierre Gasly was dat niet het geval. Na de formatieronde was de Fransman onderweg naar de grid, maar hij kwam erachter dat hij een probleem had met de auto. 'Ik heb een probleem met de versnellingsbak', zei hij tegen zijn engineer. Het leek dan ook onwaarschijnlijk dat zijn race lang zou duren. Een ronde later verzocht Alpine hem om weer naar binnen te komen. 'Box, box, we moeten de auto parkeren', liet de pitmuur weten. Terwijl Gasly zijn weg terug baande naar de pitstraat, was George Russell met heel andere dingen bezig. De Brit stond schuin achter landgenoot Lando Norris bij de start, en zag dat hij iets te gauw weg wilde. 'Dat was een jump start van Norris!' zei de Mercedes-coureur.
De stewards keken ernaar, maar besloten uiteindelijk niet dat het nodig was om een straf uit te delen. Dat betekende dus dat Russell Norris zelf moest zien in te halen. Achter hen was Oliver Bearman ook van plan om Yuki Tsunoda in te halen, maar in openingsfase moest de jonge Brit nog even geduld hebben. Het lukte hem niet direct om zijn plekje terug te winnen. Er was echter geen sprake van haast, dus werd hij aangemoedigd door Ferrari. 'Je bent nu sneller dan de auto's voor je, je doet het goed', zei Riccardo Adami, de ingenieur van Carlos Sainz, die Bearman dit weekend verving. Zijn jacht op P11 werd na een aantal rondes gestaakt, Lance Stroll was namelijk hard gecrasht in bocht 22. Zijn crash veroorzaakte een safetycar. Op de beelden was duidelijk te zien dat de auto een wrak was. 'Kan je de auto terugkrijgen naar de pits?' vroeg de engineer van Stroll. 'Nee, ik zit in de fucking muur', antwoordde de Canadees.
Tekst gaat verder onder de foto.
Chaos in de pitstraat: 'Ik crashte bijna met die Red Bull!'
Bearman was één van de coureurs die naar binnen besloot te gaan tijdens de safetycar. Hij was echter niet de enige. Bijna iedereen ging, behalve Hamilton en Norris. 'Ik crashte echt bijna met die Red Bull! Het scheelde niet veel', zei Fernando Alonso die bijna tegen Sergio Pérez aan reed in de drukke pitstraat. De Mexicaan kreeg dan ook vijf seconden voor een unsafe release. Nadat het overgrote deel van de coureurs nieuwe sloffen hadden gekregen, kon de strijd weer losbarsten. Met name in het achterveld ging het even hard tegen hard. Alexander Albon wilde Kevin Magnussen inhalen, maar de deur werd keihard dichtgegooid. 'Wat is hij aan het doen?' vroeg Albon verontwaardigd. 'Hij gaf me niet genoeg ruimte. Je moet dit met de stewards bespreken', verzocht hij. Niet veel later kreeg Magnussen een tiensecondenstraf aan de broek.
Terwijl Albon zijn jacht op Magnsussen vervolgde, zat Oscar Piastri al een tijdje achter Hamilton aan. Het lukte hem maar niet om de Brit voorbij te steken. 'Hamilton begint het lastig te krijgen met zijn mediums', meldde de McLaren-pitmuur aan Piastri. Ondertussen was Hamilton zelf ook op jacht, maar hij ondervond opnieuw dat hij niet genoeg snelheid had om in de aanval te gaan. 'We worden echt vermorzeld in de gedeeltes onder hoge snelheid', mopperde de zevenvoudig wereldkampioen. 'We zien dat Hamilton bewoog onder het remmen, het was misschien niet opzettelijk, maar we melden het wel', zei de McLaren-ingenieur tegen Piastri om de Australiër aan te blijven moedigen. Ook in het achterveld werd de strijd voortgezet. Tsunoda bemoeide zich met de strijd, maar ook voor hem gooide Magnussen de deur dicht. 'Dat was erg gevaarlijk!' riep de Japanner. 'Naughty!' voegde Albon toe.
Tekst gaat verder onder de foto.
Bearman met het mes tussen de tanden: 'Gaat Norris ons pakken of niet?'
Het was Bearman gelukt om de top tien weer in te rijden en daar wilde hij maar al te graag blijven. Punten bij zijn debuut, dat is pas een verhaal. Het betekende echter wel dat hij Norris en Hamilton achter zich zou moeten houden. 'Je doet het fantastisch', complimenteerde Ferrari hem. 'Met deze pace, gaat Norris ons pakken?' vroeg Bearman. 'We denken over een ronde of vier, ja', antwoordde Adami. Bearman besloot om een tandje bij te zetten. 'En hoe ver weg is Hamilton?' vroeg de Brit daarna. 'Het zal een uitdaging zijn om ze allebei voor te blijven', waarschuwde de Ferrari-ingenieur. Ook Alonso hield de twee vechtende Britten in de gaten. 'Norris is nog steeds dertien seconden achter je, hij heeft een gevecht met Hamilton', liet de pitmuur weten. 'Tel de rondes af, ik ben in kwalificatiemodus nu!' zei de tweevoudig wereldkampioen.
Zowel Bearman als Alonso wisten hun posities te behouden. Voor Bearman was het al helemaal een geweldige prestatie. 'Heel goed gedaan, maat', zei Adami. 'Echt goed gedaan, Ollie', klonk de stem van teambaas Frédéric Vasseur. 'Bedankt, het was niet slecht, denk ik', reageerde Bearman bescheiden. 'De auto was geweldig vandaag. Het was wat moeilijk om in te halen.' Een aantal seconden eerder kwam de leider in de wedstrijd over de streep. Hij hoefde maar één inhaalactie te doen na de safetycar. 'We hadden een goede pace en hebben goed kunnen managen. Weer een fantastisch weekend', zei Verstappen over de boordradio. 'Goed gedaan, Max. Dat was een uit het boekje, en weer een één-twee', zei teambaas Christian Horner. 'Een goed resultaat voor het team', aldus de Nederlander.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties