Boordradio's Abu Dhabi 2024 | Alonso ontevreden: 'Volgende keer doe ik het wel zelf' Formule 1
Formule 1

Boordradio's Abu Dhabi 2024 | Alonso ontevreden: 'Volgende keer doe ik het wel zelf'

Boordradio's Abu Dhabi 2024 | Alonso ontevreden: 'Volgende keer doe ik het wel zelf'

Het seizoen van 2024 is bijna afgelopen. De Grand Prix van Abu Dhabi is het laatste weekend waar de coureurs in actie zullen komen om zo veel mogelijk punten te scoren. Voor veel teams is het spannend, omdat deze laatste punten hard nodig zijn voor het kampioenschap. Met name McLaren en Ferrari zullen goed willen presteren, om zo het constructeurskampioenschap binnen te kunnen slepen. Dit zijn de leukste boordradio's van de eerste twee trainingen van de Grand Prix van Abu Dhabi.

De eerste vrije training verliep anders dan de meeste weekenden. Door veel teams werd er namelijk besloten om een rookie in de auto te zetten. Zo gaf McLaren de kans aan Ryo Hirakawa om in plaats van Oscar Piastri de eerste vrije training te rijden en gaf de Japanner ook wat goede raad mee. 'Even nog een herinnering om weg te blijven van de kerbstones en verse lucht te zoeken voor de best mogelijke data', herhaalde de engineer het plan. 'Ja, komt in orde', bevestigde Hirakawa.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's Abu Dhabi 2024 | Alonso ontevreden: 'Volgende keer doe ik het wel zelf'
Isack Hadjar reed de eerste vrije training voor het team van Red Bull Racing.

Bij Red Bull Racing was het Isack Hadjar die de kans kreeg om het zitje van Max Verstappen over te nemen. De jongeman uit de Formule 2 had het al snel lastig. 'De wheel clearance is slecht. Ik heb het moeilijk', meldde hij al vroeg. Even later spinde hij ook nog. 'Ik had een slechte efficiëntie. Sorry.' Een onderonsje met één van de Williams-rijders zal hem wel bijblijven. 'Man, de Williams vernietigt mijn hele ronde in de chicane. Ik weet niet wat hij aan het doen was.' Daarna was het ook nog een keer opletten voor een aanrijding. 'Ah, man. Ik moest mij in die laatste bocht inhouden', zegt hij over Luke Browning.

Problemen in de eerste training

Lando Norris werd op een gegeven moment gehinderd door Hamilton, een incident dat na de sessie onderzocht zou worden. 'Ja', zuchtte Norris. 'Ja, pas gewoon op voor de wagens achter jou', adviseerde zijn engineer. In het kamp van Mercedes liep alles niet naar wens voor George Russell. 'Ik weet niet wat het is, maar de manier waarop de remmen werken staat mij niet aan. Zelfs als ik in de pits rijd, vertraagt de auto niet zoals normaal.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's Abu Dhabi 2024 | Alonso ontevreden: 'Volgende keer doe ik het wel zelf'
George Russell was niet blij met zijn Mercedes op vrijdag.

Er waren nog een paar gevestigde waarden die het niet makkelijk hadden, zoals Zhou Guanyu bij Stake. 'Hetzelfde issue jongens. Ongelofelijk veel onderstuur.' Fernando Alonso had dan weer zware kritiek bij Aston Martin op het einde van de sessie. 'Dit is de slechtste auto die ik ooit gehad heb en dit was de slechtste voorbereiding ooit met het verkeer. Volgende keer doe ik zelf wel mijn eigen out lap.'

Mooi moment voor familie Leclerc

Bij de jongere gasten was het voor Arthur Leclerc wennen aan de Formule 1. 'Ik voel een zware bandendegradatie voor de tweede ronde op rij.' Een mooi moment kwam er wel toen hij aan het einde van de sessie zij aan zij kon rijden met Charles Leclerc, die dan ook nog eens de snelste tijd had neergezet. 'Ik kom even hallo zeggen tegen mijn broer', aldus Charles. 'Ja, ik zie het, dat was leuk', engineer Byran Bozzi. 'Hallo kleine broer, het is grote broer hier.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles arthur leclerc
Charles Leclerc reed de eerste vrije training met zijn jongere broer Arthur Leclerc.

Ook problemen in de tweede training

In de tweede training reden alle coureurs gewoon weer in de eigen auto. Echter, veel coureurs hadden opnieuw last van problemen. 'Nogal veel trillingen', zei George Russell al vrij vroeg in de sessie. Tien minuten later voegde hij er nog aan toe: 'Cockpit is nog steeds redelijk warm.' Aan het einde van de sessie was Russell nog steeds niet helemaal tevreden. 'Ik glij gewoon enorm in het rond.'

Ook Max Verstappen had problemen. Hij reed voor het eerst in zijn Red Bull dit weekend, maar dat verliep nog niet al te soepel. 'Geen vermogen', gaf Verstappen aan het team door. 'Onderstuur is belachelijk.' Ook de aanpassingen die gedaan werden leken niet te helpen. Toen Gianpiero Lambiase opnieuw vroeg hoe de auto was, zei Verstappen: 'Slecht. Ik heb echt een probleem met de auto. De vooras werkt gewoon niet.' Tien minuten later was het probleem nog steeds niet verholpen.

Gevaarlijke kerbs

De kerbs leverde ook veel problemen op voor veel coureurs. Leclerc zei op de radio tegen zijn team: 'Ik weet niet of ik de plank heb vernield', nadat hij over de kerb was gereden. Verstappen had later hetzelfde. 'Ik raakte de kerb vrij hard bij het uitkomen van bocht 3', zei de Nederlander. 'Op de plank. Gewoon ter informatie.' Deze informatie werd ontvangen en Verstappen werd bedankt voor het doorgeven.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's Abu Dhabi 2024 | Alonso ontevreden: 'Volgende keer doe ik het wel zelf'
Max Verstappen was niet tevreden over zijn Red Bull.

Colapinto had meer schade. Hij probeerde een snelle ronde neer te zetten, maar kwam daardoor te hard op de kerbs terecht. Hoewel hij over de radio niet te horen was, bleek later wel dat er flinke schade was. De sessie voor Colapinto zat erop. Toen leek het nog slechter te gaan bij het team van Williams. Alexander Albon had namelijk een probleem. 'Ik weet het niet', gaf Albon aan. 'Iets met de aandrijflijn, aandrijfas.' Uiteindelijk wist hij zijn Williams terug te brengen naar de pitstraat en werd het probleem gelukkig verholpen.

Niet helemaal wakker

Charles Leclerc was tijdens de tweede training niet erg blij met de rest van de coureurs. Toen hij een snelle ronde wilde neerzetten, kwam hij veel coureurs tegen. 'De helft van de grid ligt te slapen', klaagde hij over de radio. 'Ze rijden in het midden van de weg.' Daarnaast leek de Ferrari ook niet zo heel snel te zijn. Toen Leclerc een update kreeg over de tijden van de McLarens, antwoordde hij: 'Ze zijn zo snel'.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles leclerc ferrari las vegas helm 12813 13
Leclerc klaagde over verkeer tijdens de tweede vrije training.

Bij Russell was zijn engineer ook niet helemaal wakker. Russell kwam aan het einde van de sessie weer de baan op om wat long runs te doen. Als feedback kreeg hij te horen: 'Op dit moment doe je voorzichtiger in bocht 15 dan de anderen.' Deze opmerking was goed bedoeld, maar Russell snapte niet helemaal waar dit op gebaseerd was. 'Wat bedoel je met "op dit moment"?' vroeg de Brit. 'Ik heb één ronde gereden!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws