Max Verstappen kende een moeilijk weekend in Singapore. De Nederland leek op zaterdag onderweg naar poleposition, maar moest zijn ronde afbreken vanwege brandstoftekort. Verstappen begon vanaf P8 en kende ook geen makkelijke race. Hij eindigde uiteindelijk de race op een zevende plaats. F1Maximaal luisterde mee met de boordradio van onze landgenoot.
Verstappen kende een dramatische start, nadat de 25-jarige de auto in de verkeerde motorstand had gezet. De Nederlander kwam daardoor in gevecht met Kevin Magnussen en wist ternauwernood uit de muur te blijven. Het gevecht kwam Magnussen niet zonder kleerscheuren door, zo gaf Verstappen aan. 'De endplate van Magnussen hangt los.'
Verstappen knokte zich terug van P12 naar P9. Vervolgens kwam er een safety car door de botsing van Nicholas Latifi met Guanyu Zhou. 'Safety car is ingezet, koel je remmen', zo gaf Gianpiero Lambiase aan. 'Wat zijn je gedachtes over de baanconditie?', vroeg Lambiase. Verstappen antwoordde: 'Het is nog steeds te nat, maar het wordt langzaam droger.'
Also read
Het officieuze debuut van Verstappen in 2014: F3-rookie omgetoverd tot volwaardig F1-coureur
'De omstandigheden zijn slechter dan tijdens de kwalificatie'
Een aantal teams begonnen te overwegen of het al tijd was om naar de slicks te gaan. De huidig wereldkampioen gaf de volgende update: 'We kunnen nog niet naar slicks gaan, het droogt niet hard genoeg op. De omstandigheden zijn slechter dan tijdens de kwalificatie.' Dat de omstandigheden niet best waren kon Fernando Alonso over meepraten. Hij moest zijn race staken door problemen met de motor. 'Alonso staat stil, virtual safety car is ingezet.'
Mercedes had er ondertussen voor gekozen om een gokje te wagen en George Russell ging de baan op met medium banden. 'Russell heeft het lastig in de derde sector, hoe denk je over de droge banden?', vroeg zijn ingenieur. 'Het is nog steeds te nat vind ik.' Er kwam weer een virtual safety car door het uitvallen van Alexander Albon en dat kwam voor Verstappen goed uit. 'Mijn banden zijn enorm oververhit. Nog een ronde en dan heb ik totaal geen grip meer', zo gaf hij aan.
'Zijn voorvleugel gaat er zo vanaf vallen'
Esteban Ocon was de volgende uitvaller in de slopende race. Ook zijn motor begaf het. 'Ik probeer te zorgen voor meer onderstuur in de auto, maar niks werkt, zowel aan de voor als achterkant. Probeer op te letten hoe Russell het doet, als hij nog op de mediumband rijdt.' Lambiase gaf aan: 'Ja hij rijdt nog steeds op die banden. Hij klaagt steeds over sector 3.'
De Red Bull-coureur ging in overleg over de radio met zijn ingenieur over de optie om naar de medium banden te gaan. Verstappen vroeg wat de rondetijden van Russell waren. Lewis Hamilton was ondertussen degene die zich voor de Nederlander bevond. De Brit had zojuist de muur geraakt en kende problemen. 'Zijn endplate aan de voorkant zit los, het is gevaarlijk en kan er zo afvliegen.' Niet lang daarna zei Verstappen geïrriteerd: 'Zijn voorvleugel gaat er zo vanaf vallen.'
'De delta is veel te traag voor slicks'
Yuki Tsunoda was uitvaller nummer vijf. Het leverde een safety car op. 'Probeer je batterij op te laden', gaf Lambiase aan tegen Verstappen. De 25-jarige zei echter gelijk: 'Dat is onmogelijk, hij is al vol.' De Nederlander reed inmiddels ook op de medium band en had kritiek op de delta. 'De delta is veel te traag voor slicks.' Iedereen ging inmiddels naar binnen voor de droge banden: 'Oke, iedereen heeft een pitstop gemaakt naar medium banden, behalve Daniel Ricciardo die achter je rijdt. Hij rijdt op de zachte band.'
Verstappen deed een poging om Lando Norris in te halen, maar zijn banden blokkeerden. 'Ik raakte de grond. Ik moet een pitstop maken.' In de slotfase van de race werd DRS ineens actief, mede doordat Ferrari er om had gevraagd. 'DRS is nu actief. Je staat elfde en de auto voor je is Mick Schumacher.'
'Gefeliciteerd met de overwinning van Checo, goed gedaan'
De 25-jarige wist uiteindelijk nog P7 binnen te slepen en daardoor wat punten te verzamelen. 'Gefeliciteerd met de overwinning van Checo, goed gedaan', zo liet hij sportief zijn team weten. Horner kwam vervolgens op de boordradio: 'Goed gedaan Max, het was een lastige race, maar je hebt toch belangrijke punten verzameld.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties